معصومه هرمزی نژاد؛ مجتبی جهانیفر؛ ماریا نصیری
چکیده
اجتماعات یادگیری حرفهای، چهارچوب و فرایندی را برای یادگیری مداوم و رشد حرفهای معلمان فراهم میآورد. بنابراین، این پژوهش با هدف طراحی الگوی مفهومی اجتماع یادگیری حرفهای معلمان دوره دوم متوسطه استان خوزستان انجام گرفت. پژوهش از نوع تحقیقات توسعهای-کاربردی و به روش کیفی بود. در این پژوهش رویکرد بخش کیفی پژوهش، مبتنی بر نظریه ...
بیشتر
اجتماعات یادگیری حرفهای، چهارچوب و فرایندی را برای یادگیری مداوم و رشد حرفهای معلمان فراهم میآورد. بنابراین، این پژوهش با هدف طراحی الگوی مفهومی اجتماع یادگیری حرفهای معلمان دوره دوم متوسطه استان خوزستان انجام گرفت. پژوهش از نوع تحقیقات توسعهای-کاربردی و به روش کیفی بود. در این پژوهش رویکرد بخش کیفی پژوهش، مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته با 18 نفر از اساتید و خبرگان دانشگاهی و فعالین در مدارس متوسطه بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل گراند تئوری، تجزیه و تحلیل شدند. در ادامه دادهای حاصل در طی ۳ گام کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد پردازش قرار گرفت. برای تحلیل و تفسیر دادهها، از نرمافزار Atlasti استفاده شد. در نهایت 18 مصاحبه تحلیل شد که تعداد 169 کدباز، و با الگوی پارادایمی استراوس و کوربین، 17 کد محوری (شرایط علی شامل 4 کد محوری و 9 مقوله؛ شرایط زمینهای شامل 3 کد محوری و 7 مقوله؛ شرایط مداخلهگر شامل 2 کدمحوری و 4 مقوله؛ راهبردها شامل 4 کد محوری و 11 مقوله؛ و پیامدها شامل 4 کد محوری و 11 مقوله) استخراج گردید. بنابراین، برای موفقیت یک نظام آموزشی و پرورش توانمند لازم است که حتماً در نظامهای آموزشی اجتماعات یادگیری حرفهای ایجاد و توجه ویژهای به آنها شود و هرچه در یک نظام آموزشی اجتماعات یادگیری حرفهای فعالتری وجود داشته باشد آن نظام موفقتر عمل میکند و دانشآموزان موفقتری را به جامعه تحویل میدهد.