رحم خدا جوادی؛ محسن رسولی؛ علیمحمد نظری؛ جعفر حسنی
چکیده
این پژوهش باهدف شناسایی و تحلیل الگوی روابط ساختاری عوامل فردی، اجتماعی و سازمانی مؤثر بر رضایت شغلی معلمان شهر کرج انجام شد. پژوهش حاضر از نوع طرحهای همبستگی بوده که در آن با استفاده از یک مدل ساختاری روابط بین متغیرها بررسی شد. تعداد 150 معلم مقاطع سهگانه آموزش و پرورش شهر کرج به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای در پژوهش شرکت ...
بیشتر
این پژوهش باهدف شناسایی و تحلیل الگوی روابط ساختاری عوامل فردی، اجتماعی و سازمانی مؤثر بر رضایت شغلی معلمان شهر کرج انجام شد. پژوهش حاضر از نوع طرحهای همبستگی بوده که در آن با استفاده از یک مدل ساختاری روابط بین متغیرها بررسی شد. تعداد 150 معلم مقاطع سهگانه آموزش و پرورش شهر کرج به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان و پرسشنامه رضایت شغلی بود. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخه 16 و روشهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که عوامل مزایای شغلی، توازن کار-خانواده و نگرش شغلی بهطور مستقیم، عوامل توسعه حرفهای، حمایت مدیران و حمایت همسر از طریق عامل نگرش شغلی و حمایت همسر و استرس شغلی از طریق عامل توازن کار خانواده بر رضایت شغلی مؤثر بودند. مدل پژوهش توانست 53 درصد واریانس رضایت شغلی معلمان را تبیین کند. پیشنهاد میشود جهت افزایش رضایت شغلی معلمان برنامههایی برای بهبود نگرشهای شغلی معلمان از طریق توجه به مؤلفههای فردی، اجتماعی و سازمانی مدل حاضر اجرا شود.