شیما دلاورشیروان؛ نوری کعب عمیر
محدثه نژادباقری پور؛ نوری کعب عمیر
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر استرس شغلی و خودکارآمدی با کنترل روانرنجورخویی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل در سال 1402 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد در سال 1402 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر استرس شغلی و خودکارآمدی با کنترل روانرنجورخویی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل در سال 1402 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد در سال 1402 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مدیریت استرس قرار گرفت و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982)، استرس شغلی (اورلی و گیردانو، 1980) و روانرنجورخویی (کاستا و مک کری، 1992) بود. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و در نرمافزار SPSS-27 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت استرس بر کاهش استرس شغلی و افزایش خودکارآمدی کارکنان مرکز تماس با کنترل روانرنجورخویی، اثربخش بود (05/0>p). نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش مدیریت استرس منجربه افزایش خودکارآمدی و کاهش استرس شغلی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد میگردد. با توجه به نتایج بهدستآمده به نظر میرسد برگزاری دورههای آموزشی مدیریت استرس برای ایجاد سازگاری روانشناختی بیشتر در راستای مدیریت شرایط استرسزا در محیطهای کاری و همچنین ارتقاء سلامت روان کارکنان و درنتیجه بهبود کیفیت و بهرهوری سازمانی، بهصورت منظم برای کارکنان پیشنهاد میشود.
مهشید پورحسین؛ مجید فیروزکوهی برنج آبادی؛ نوری کعب عمیر
چکیده
پرستاران به دلیل ویژگیهای کار پرستاری مانند نوبتکاری و تغییرات غیرقابلپیشبینی وضعیت بیمار، استرس شغلی بالایی را تجربه میکنند. تغییرات مکرر و گسترده در بیمارستانها میتواند صدمهای به پرستاران وارد کند و باعث خستگی ناشی از تغییر شود که تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده و کمتر موردپژوهش قرارگرفته است. هدف از این پژوهش بررسی ...
بیشتر
پرستاران به دلیل ویژگیهای کار پرستاری مانند نوبتکاری و تغییرات غیرقابلپیشبینی وضعیت بیمار، استرس شغلی بالایی را تجربه میکنند. تغییرات مکرر و گسترده در بیمارستانها میتواند صدمهای به پرستاران وارد کند و باعث خستگی ناشی از تغییر شود که تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده و کمتر موردپژوهش قرارگرفته است. هدف از این پژوهش بررسی نقش تعدیلگری تابآوری در رابطه بین استرس شغلی و التزام شغلی در پرستاران بیمارستان الزهرا (س) شهر اصفهان بود. روش تحقیق حاضر، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل 1700 نفر از پرستاران بیمارستان الزهرا (س) شهر اصفهان بود که بر اساس روش مونتکارلو و با روش نمونهگیری در دسترس 200 نفر (60 مرد و 140 زن) انتخاب شدند. پرسشنامههای استرس شغلیHSE، تابآوری و التزام شغلی بر روی نمونه اجرا گردید. دادههای جمعآوریشده توسط نرمافزار SPSS-24 با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده به روش همزمان، تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد، ضریب همبستگی بین استرس شغلی و التزام شغلی در سطح بالای تابآوری (01/0>p ، 28/0-= r)، کمتر از ضریب همبستگی بین استرس شغلی و التزام شغلی در سطح پایین تابآوری (01/0> p، 38/0- r =) میباشد. بنابراین علیرغم این که استرس شغلی یک عامل مهم در کاهش التزام شغلی است، اما با وجود تابآوری بالا در کارکنان، افزایش استرس شغلی، نمیتواند التزام شغلی را چندان کاهش دهد.
منتهی موسوی؛ نوری کعب عمیر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سن ذهنی با خشنودی شغلی، تعهد سازمانی و بهزیستی شغلی با نقش میانجیگر قدردانی از تجارب کاری انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان یک شرکت صنعتی در اهواز بوده است. به منظور به دست آوردن نمونهای که بیشتر معرف جامعه باشد، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سن ذهنی با خشنودی شغلی، تعهد سازمانی و بهزیستی شغلی با نقش میانجیگر قدردانی از تجارب کاری انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان یک شرکت صنعتی در اهواز بوده است. به منظور به دست آوردن نمونهای که بیشتر معرف جامعه باشد، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نمونهای شامل 203 نفر انتخاب گردید. جهت اندازهگیری متغیرهای مورد مطالعه، از ابزارهای خودگزارشی شامل مقیاس سن ذهنی (محققساخته)، سیاهه رویدادهای کار و زندگی براب، مقیاس خشنودی شغلی وار و همکاران، مقیاس تعهد سازمانی ماودی و همکاران و مقیاس بهزیستی کارکنان ژنگ و همکاران استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با کمک نرمافزار AMOS-22 انجام گرفت. جهت بررسی روابط غیرمستقیم، از روش بوت استراپ استفاده شد. نتایج نشان داد که الگوی نهایی پس از حذف مسیرهای مستقیم غیرمعنیدار (سن ذهنی به خشنودی شغلی، تعهد سازمانی و بهزیستی شغلی)، از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین نتایج حاکی از آن بود که قدردانی از تجارب کاری میانجیگر رابطه بین سن ذهنی با خشنودی شغلی، تعهد سازمانی و بهزیستی شغلی است.
نوری کعب عمیر؛ ابوالفضل صفری؛ عبدالزهرا نعامی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه تعارض کار-خانواده با موفقیت و بهزیستی شغلی پرستاران با نقش تعدیلکنندگی سرسختی و کارآمدی جمعی خانواده انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل پرستاران در بیمارستان امیرالمؤمنین اهواز بود. از این جامعه 200 نفر به روش نمونهگیری سرشماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای تعارض کار-خانواده کارلسون ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه تعارض کار-خانواده با موفقیت و بهزیستی شغلی پرستاران با نقش تعدیلکنندگی سرسختی و کارآمدی جمعی خانواده انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل پرستاران در بیمارستان امیرالمؤمنین اهواز بود. از این جامعه 200 نفر به روش نمونهگیری سرشماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای تعارض کار-خانواده کارلسون و همکاران، موفقیت شغلی ادراکشده گریبنر و همکاران، بهزیستی شغلی پارکر و هایت، سرسختی خانواده مککوبین و همکاران و کارآمدی جمعی خانواده کاپرارا و همکاران استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرمافزار SPSS-22 انجام گرفت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که هر دو بُعد تعارض کار-خانواده و خانواده- کار بهترتیب نقش معنیداری در کاهش موفقیت و بهزیستی شغلی پرستاران داشتند. علاوه بر این، سرسختی خانواده و کارآمدی جمعی خانواده توانستند رابطه میان این متغیرها را تعدیل کنند.