میترا تحریری؛ مژگان حیاتی؛ مهدی قدرتی میرکوهی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح کیفیت زندگی کاری کارکنان آموزش و پرورش شهر قزوین و پیشبینی آن براساس انطباقپذیری شغلی انجام گرفت. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر قزوین به تعداد 220 نفر بودند. طبق جدول مورگان، تعداد 136 نفر بهعنوان نمونه پژوهش و با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح کیفیت زندگی کاری کارکنان آموزش و پرورش شهر قزوین و پیشبینی آن براساس انطباقپذیری شغلی انجام گرفت. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر قزوین به تعداد 220 نفر بودند. طبق جدول مورگان، تعداد 136 نفر بهعنوان نمونه پژوهش و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها پس از تکمیل پرسشنامههای کیفیت زندگی کاری والتون و نیز انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس، گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری، قرار گرفت. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده شد. نتایج نشان داد، سطح کیفیت زندگی کاری کارکنان نسبتاً مطلوب است. هر سه ناحیه از نظر هیچ یک از مؤلفههای کیفیت زندگی کاری به جز "فضای کلی زندگی" تفاوت معنیداری را نشان ندادند. نمره میانگین مؤلفه "حقوق کافی و منصفانه" پایینترین نمره بین تمام مؤلفهها بود. بین انطباقپذیری شغلی با کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت معنیداری وجود داشت و از بین ابعاد مختلف انطباقپذیری، بعد کنترل شغلی توانست پیشبین معنیداری برای کیفیت زندگی کاری باشد.