فاطمه کاظمی؛ سمیه صالحی
چکیده
بهزیستی ذهنی از جمله عوامل تأثیرگذار بر سلامت روان کارکنان در هر سازمانی به شمار میرود. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای رضایت شغلی در رابطه بین نقاط قوت شخصیت و بهزیستی ذهنی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان شاغل در مدارس منطقه 12 شهر تهران در سال 1400 بودند که بر اساس نمونهگیری در دسترس تعداد 234 نفر بهعنوان ...
بیشتر
بهزیستی ذهنی از جمله عوامل تأثیرگذار بر سلامت روان کارکنان در هر سازمانی به شمار میرود. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای رضایت شغلی در رابطه بین نقاط قوت شخصیت و بهزیستی ذهنی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان شاغل در مدارس منطقه 12 شهر تهران در سال 1400 بودند که بر اساس نمونهگیری در دسترس تعداد 234 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه ارزشهای فعال در عمل پترسون و سلیگمن، مقیاس بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو و رضایت شغلی دانت استفاده شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS صورت گرفت. یافتهها نشان داد که اثر مستقیم فضیلتهای انسانی و تعالی بهصورت مثبت و اثر مستقیم عدالت به صورت منفی بر رضایت شغلی معنیدار است و اثر مستقیم فضیلت خرد، شجاعت و اعتدال بر بهزیستی ذهنی معنیدار است. اثر مستقیم رضایت شغلی به بهزیستی ذهنی به صورت مثبت معنیدار است. همچنین نقش وسطهای رضایت شغلی در رابطه نقاط قوت شخصیت و بهزیستی ذهنی در معلمان تایید شد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش نقاط قوت شخصیت میتواند به عنوان یک برنامه آموزش خودآگاهی مورد توجه مدیران و مشاوران شاغل در آموزش و پرورش قرار گیرد.
سیده ربابه قادری؛ سمیه صالحی؛ فهیمه نیکخواه
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای خودشفقتورزی در رابطه بین تعهد اجتماعی و عزت نفس با سازگاری شغلی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. 480 نفر از کارکنان زن و مرد شاغل در اداره آموزش و پرورش منطقه 19 شهر تهران در سال 1399- 1398 به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای خودشفقتورزی نف (2003)، تعهد اجتماعی کارول ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای خودشفقتورزی در رابطه بین تعهد اجتماعی و عزت نفس با سازگاری شغلی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. 480 نفر از کارکنان زن و مرد شاغل در اداره آموزش و پرورش منطقه 19 شهر تهران در سال 1399- 1398 به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای خودشفقتورزی نف (2003)، تعهد اجتماعی کارول (1991)، عزت نفس روزنبرگ (1989) و سازگاری شغلی دیویس و لافتکوویس (1984) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و در نرمافزار AMOS-24 انجام شد. نتایج نشان داد که تعهد اجتماعی دارای اثر مثبت مستقیم و معنیدار بر سازگاری شغلی است (01/0P<)، و خودشفقتورزی نیز بر سازگاری شغلی اثر مستقیم و معنیدار دارد (01/0P<). همچنین، اثر غیرمستقیم تعهد اجتماعی و عزت نفس بر سازگاری شغلی با واسطه خودشفقتورزی معنیدار بود (01/0P<). با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود خودشفقتورزی به عنوان یک برنامه آموزشی مورد توجه مشاوران و روانشناسان مدرسه قرار گیرد.
فهیمه نیکخواه؛ سمیه صالحی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان و دانشآموزان دبیرستان دوره دوم پسرانه منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که از میان آنها 50 معلم و 184 دانشآموز به شیوه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان و دانشآموزان دبیرستان دوره دوم پسرانه منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که از میان آنها 50 معلم و 184 دانشآموز به شیوه نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از 3 پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، امنیت روانشناختی ادمونسون و پیشرفت تحصیلی ساعتچی استفاده شد. تحلیل دادهها توسط آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها نشان دادند که سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیداری دارند. بهطورکلی یافتهها نشان دادند که سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان توان پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را دارند. بنابراین میتوان گفت که افزایش سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان میتواند موجب پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شود.