مراد کاراندیش؛ علی مهداد؛ محسن گلپرور
چکیده
زندان یک محیط کاری است که استرس زیادی را برای کارکنان به وجود میآورد و فعالیت در آن بهعنوان یکی از سختترین مشاغل محسوب میگرددکه ابهام و سردرگمی در نقشهایمحولشدهرا نیز در پی دارد. بدیهی است این ابهام و تعارض میتواند زمینه بروز مشکلات روانی و جسمی را برای افراد شاغل در زندان ایجاد نماید و خطرات محیط کار را برای آنها مضاعف ...
بیشتر
زندان یک محیط کاری است که استرس زیادی را برای کارکنان به وجود میآورد و فعالیت در آن بهعنوان یکی از سختترین مشاغل محسوب میگرددکه ابهام و سردرگمی در نقشهایمحولشدهرا نیز در پی دارد. بدیهی است این ابهام و تعارض میتواند زمینه بروز مشکلات روانی و جسمی را برای افراد شاغل در زندان ایجاد نماید و خطرات محیط کار را برای آنها مضاعف نماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر بسته آموزشی هستیشناختی مبتنی بر نظریه گیدنز بر ابهام نقش و تعارض نقش کارکنان زندانهای استان کهگیلویه و بویر احمد انجام گردید. این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی و طرح نیمهآزمایشی دو گروهی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان زندانهای استان کهگیلویه و بویر احمد و نمونه آماری نیز 30 نفر از کارکنانی بودند که معمولاً در محیط زندان، مشکلات مرتبط با سازگاری شغلی داشتند و این مشکلات بر زمینههای مختلف روابط کاری آنها تأثیر منفی گذاشته بود. افراد نمونه آماری بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند و برای گروه آزمایش، در 10 جلسه، بسته آموزشی هستیشناختی مبتنی بر نظریه گیدنز اجرا گردید. اطلاعات لازم جهت تحقیق حاضر از طریق پرسشنامه ابهام و تعارض نقش ریزو و همکاران گردآوری شد و دادههای تحقیق نیز با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد در ابهام نقش و تعارض نقش بین سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (p <0.01).در دو گروه آزمایش و گواه (p <0.05) تفاوت معنیدار وجود دارد و این اثربخشی در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت (p <0.01). بنابراین بر اساس نتایج مطالعه حاضر میتوان گفت اجرای بسته آموزشی هستیشناختی مبتنی بر نظریه گیدنز باعث کاهش ابهام نقش و تعارض نقش در کارکنان زندانها میگردد و استفاده از این بسته آموزشی میتواند در کاهش برخی مشکلات مرتبط با محیط کار کارکنان زندان مؤثر باشد.