مجید سلیمی؛ محمد منتخب یگانه؛ حسن مشتاقیان ابرقویی
چکیده
موفقیت سازمانها در دنیایِ همواره در حال تغییر، به ظرفیت خلاقیت منابع انسانی بهمنظور توانایی انتقال ایدههای آنان به محصولات و خدمات جدید و بدیع وابسته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون تفکر خلاق تورنس (پایایی و روایی) در مدیران و کارکنان یک شرکت صنعتی بزرگ بود. نمونه این پژوهش از طریق نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
موفقیت سازمانها در دنیایِ همواره در حال تغییر، به ظرفیت خلاقیت منابع انسانی بهمنظور توانایی انتقال ایدههای آنان به محصولات و خدمات جدید و بدیع وابسته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون تفکر خلاق تورنس (پایایی و روایی) در مدیران و کارکنان یک شرکت صنعتی بزرگ بود. نمونه این پژوهش از طریق نمونهگیری تصادفی ساده و از میان کلیه افراد شاغل در شرکت که بین سالهای 92 تا 97، در فرآیند مرکز ارزیابی، شرکت کرده بودند انتخاب گردید و درنهایت 615 نفر بهعنوان نمونه، مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع ابزارسازی بود و از نمرات خلاقیت در آزمون تفکر خلاق تورنس به همراه مصاحبه و فرآیند تمرین گروهی، جهت انجام تحلیلهای مورد نیاز استفاده گردید. نرمافزارهای مورد استفاده در این تحلیل SPSS25 و Lisrel8.8 بود. جهت بررسی پایایی این ابزار، از روشهای آلفای کرونباخ و تنصیف استفاده شد. همچنین، جهت بررسی روایی سازه این آزمون از تحلیل عاملی استفاده شد. روایی همگرای آن نیز با نمرات خلاقیت مصاحبه و تمرین گروهی از طریق تحلیل همبستگی پیرسون، مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که آزمون تفکر خلاق تورنس از روایی و پایایی قابل قبولی برای استفاده در محیط کار برخوردار است که استفاده از آن را برای سنجش میزان خلاقیت کارکنان در کنار سایر فعالیتها مانند مصاحبه و تمرین گروهی توجیه میکند.