مهدی نداف؛ مهتا جودزاده
چکیده
فرهنگ به مثابه زیربنای نا نوشته، اما محسوس سازمان بوده و در برگیرنده مفروضات بنیادین، ارزشها، باورها، هنجارها و شیوه تفکر اعضای سازمان است و در واقع، همان آموزه ای است که به عنوان یک چهارچوب مطلوب نگرشی و رفتاری به تازه واردان، آموزش داده می شود. هدف پژوهش حاضر، واکاوی فرهنگ سازمانی شرکت ملی پالایش گاز بید بلند، جهت شناسایی چالشها ...
بیشتر
فرهنگ به مثابه زیربنای نا نوشته، اما محسوس سازمان بوده و در برگیرنده مفروضات بنیادین، ارزشها، باورها، هنجارها و شیوه تفکر اعضای سازمان است و در واقع، همان آموزه ای است که به عنوان یک چهارچوب مطلوب نگرشی و رفتاری به تازه واردان، آموزش داده می شود. هدف پژوهش حاضر، واکاوی فرهنگ سازمانی شرکت ملی پالایش گاز بید بلند، جهت شناسایی چالشها و ارایه راهکارها است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانکاری واحدهای شرکت پالایشگاه بیدبلند و کارکنان وابسته به این شرکت در میان کوه بود. پژوهش در دو فاز کمی و کیفی انجام گرفت. در فاز اول (کمی) روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار جمع آوری داده ها در این مرحله پرسشنامه بود که با توزیع پرسشنامه با نرخ بازگشت 56 درصد، تعداد 170 پرسشنامه برگشت داده شد. داده ها در این قسمت به کمک نرم افزار SPSS مورد آزمون تی تک نمونه ای قرار گرفتند. در فاز دوم پژوهش (کیفی)، با مدیران و صاحبنظران به تعداد 11 نفر (اشباع نظری پاسخ ها) مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و داده ها با روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار و تلخیصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که از بین چهار بعد مدل فرهنگی دنیسون، متغیر ماموریتی با بیشترین مقدار میانگین، اولین رتبه و اولویت را دارد، سپس متغیر مشارکتی، بعد از آن متغیر یکپارچگی و در نهایت کمترین میانگین مربوط به متغیر انعطاف پذیری فرهنگی در بین کارکنان شرکت ملی پالایش گاز بیدبلند می باشد. از بین مولفه ها، توانمندسازی، ارزش های بنیادین، بوجود آوردن تغییر و اهداف و مقاصد و با داشتن بیشترین مقدار میانگین، دارای وزن بیشتری در فرهنگ سازمان این شرکت می باشند. نتایج تحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها نشان داد که متغیر فرهنگ سازمانی دارای 4 مولفه، 10 مفهوم و 40 کد (رمز) است. بنابراین از بررسی چهار متغیر فرهنگی و 12 مولفه آن ها در شرکت ملی پالایش گاز بیدبلند این نتیجه حاصل می شود که کارکنان این شرکت بیشتر اصول گرا (هدف جو) هستند. در پایان، نقاط قوت و ضعف فرهنگ سازمانی شرکت تحلیل شد و راهکارها و پیشنهادهای مدیریتی بیان گردید.
مهدی نداف؛ مهتا جودزاده
چکیده
دانستن اصول رفتار سازمانی برای مدیران اهمیت دارد. یکی از مبانی مدیریت در سازمانها داشتن اطلاعات درباره نگرشهای کارکنان میباشد. نگرش کارکنان بر عملکرد آنها تأثیر میگذارد. نگرشهای شغلی کارکنان و مدیریت آنها میتواند منافع زیادی برای سازمان داشته باشد، زیرا نگرشها معمولاً یکی از پیشبینیکنندههای اساسی رفتار هستند. ...
بیشتر
دانستن اصول رفتار سازمانی برای مدیران اهمیت دارد. یکی از مبانی مدیریت در سازمانها داشتن اطلاعات درباره نگرشهای کارکنان میباشد. نگرش کارکنان بر عملکرد آنها تأثیر میگذارد. نگرشهای شغلی کارکنان و مدیریت آنها میتواند منافع زیادی برای سازمان داشته باشد، زیرا نگرشها معمولاً یکی از پیشبینیکنندههای اساسی رفتار هستند. نگرش شغلی، نوعی احساس فرد نسبت به شغلش است که ناشی از عواملی مانند ماهیت شغل، عوامل سازمانی، عوامل محیطی و نیز عوامل فردی است. نگرشهای اصلی و مهمی که در تحقیق حاضر به آنها پرداخته میشود شامل: خشنودی شغلی، دلبستگی شغلی، تعهد سازمانی و حمایت سازمانی ادراکشده هستند. از این رو، هدف تحقیق حاضر بررسی کیفی وضعیت موجود نگرشهای شغلی در بین کارکنان شرکت پالایش گاز بیدبلند است. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران و کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانی شرکت پالایش گاز بیدبلند بود که تعداد 50 نفر از آنها با روش گلوله برفی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبههای نیمهساختاریافته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که در مجموع 4 متغیر، 20 بُعد و 27 مؤلفه برای چهار نگرش شغلی مورد بررسی حاصل شد. تعداد 8 بُعد و 15 مؤلفه برای متغیر خشنودی شغلی؛ تعداد 3 بُعد و 3 مؤلفه برای متغیر تعهد سازمانی؛ تعداد 5 بُعد و 5 مؤلفه برای متغیر حمایت سازمانی ادراکشده و تعداد 4 بُعد و 4 مؤلفه برای متغیر دلبستگی شغلی بهدست آمد. با توجه به اینکه نگرشهای شغلی بر رفتارهای کارکنان در سازمانها تأثیر میگذارد، با شناخت نگرشهای شغلی میتوان از بسیاری از رویدادهای شغلی مانند فرسودگی شغلی، بیعلاقگی، سوء رفتارهای مختلف و درنهایت جابجایی و ترک شغل جلوگیری کرد و این برای مدیران سازمانها بسیار مفید است.