کامران مظهری؛ احمد برجعلی؛ عبداله معتمدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب کرونا و نگرانی سلامتی با کیفیت زندگی پرستاران با میانجیگری تابآوری بود. جامعه آماری شامل تمامی پرستاران زن شاغل در بیمارستانهای دولتی کرونایی شهر اهواز در شش ماه اول سال 1400 بود (320N=). تعداد 250 پرستار با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با استفاده از شبکه مجازی واتس آپ، پرسشنامههای آنلاین ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب کرونا و نگرانی سلامتی با کیفیت زندگی پرستاران با میانجیگری تابآوری بود. جامعه آماری شامل تمامی پرستاران زن شاغل در بیمارستانهای دولتی کرونایی شهر اهواز در شش ماه اول سال 1400 بود (320N=). تعداد 250 پرستار با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با استفاده از شبکه مجازی واتس آپ، پرسشنامههای آنلاین در اختیار آنان قرار گرفت. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 2006)، مقیاس اضطراب کرونا علیزاده و همکاران (1399)، مقیاس نگرانی سلامتی ولز و دیویس (1994)، و پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد. دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. همچنین، اثرات غیرمستقیم از طریق روش بوتاستراپ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مسیرهای مستقیم اضطراب کرونا بر تابآوری (35/0-=β، 01/0>p)، نگرانی سلامتی بر تابآوری (20/0=β، 05/0>p)، اضطراب کرونا بر کیفیت زندگی (11/0-=β، 05/0>p) و تابآوری بر کیفیت زندگی (58/0=β، 01/0>p) معنیدار هستند. با این حال، مسیر مستقیم نگرانی سلامتی بر کیفیت زندگی (03/0=β، 05/0<p) معنیدار نبود. همچنین، اثر غیرمستقیم اضطراب کرونا بر کیفیت زندگی از طریق تابآوری و نیز اثر غیرمستقیم نگرانی سلامتی بر کیفیت زندگی از طریق تابآوری معنیدار بوده(01/0>p)،. با توجه به تأثیر نامطلوب اضطراب و نگرانی نسبت به سلامتی بر تابآوری و کیفیت زندگی پرستاران، پیشنهاد میشود که آموزشهایی در جهت مدیریت اضطراب و نگرانی در حوزه سلامتی انجام شود.
سید محمد علی موسوی؛ هادی فرهادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر تعارض کار-خانواده، سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر تعارض کار-خانواده، سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. در این پژوهش پرسشنامههای تعارض کار- خانواده، سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان مورد استفاده قرار گرفتند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مجازی شناختی-رفتاری بر متغیرهای تعارض کار-خانواده، سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان تأثیر معنیداری داشته است. . لذا میتوان نتیجه گرفت که آموزش مجازی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری سبب کاهش تعارض کار-خانواده و افزایش سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان شده است.