سید فرج پورفرجی؛ نجمه حمید؛ افسانه طاهری
چکیده
فرسودگی شغلی تهدیدی برای سلامت روانی معلمان و محیطهای آموزشی و سازمانی محسوب میشود و شناسایی عوامل روانشناختی مؤثر بر آن اهمیت خاصی دارد. هدف از پژوهش حاضر، مدل ساختاری فرسودگی شغلی بر اساس اضطراب بیماری کرونا، کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی با توجه به نقش میانجیگر حمایت اجتماعی بود. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-همبستگی ...
بیشتر
فرسودگی شغلی تهدیدی برای سلامت روانی معلمان و محیطهای آموزشی و سازمانی محسوب میشود و شناسایی عوامل روانشناختی مؤثر بر آن اهمیت خاصی دارد. هدف از پژوهش حاضر، مدل ساختاری فرسودگی شغلی بر اساس اضطراب بیماری کرونا، کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی با توجه به نقش میانجیگر حمایت اجتماعی بود. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. تعداد 365 معلم از معلمان ناحیه چهار آموزش و پرورش اهواز بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل فرسودگی شغلی (مسلچ، 1981)، اضطراب بیماری کرونا (علیپور و همکاران، 1398)، کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 1996)، بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) و حمایت اجتماعی (فیلیپس، 1986) میباشد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS-26 و AMOS-24 انجام گرفت. جهت آزمودن اثرات غیرمستقیم از روش بوت استراپ استفاده شد. تحلیلهای الگویابی معادلات ساختاری برازندگی الگوی پیشنهادی را با دادهها مورد حمایت قرار دادند. نتایج حاکی از این است که اضطراب بیماری کرونا بر فرسودگی شغلی اثر مثبت معنیدار دارد. کیفیت زندگی و نیز بهزیستی روانشناختی بر فرسودگی شغلی اثر منفی معنیدار دارند. حمایت اجتماعی بر فرسودگی شغلی اثر منفی معنیدار دارد. اضطراب بیماری کرونا بر حمایت اجتماعی اثر منفی معنیدار دارد. کیفیت زندگی و نیز بهزیستی روانشناختی بر حمایت اجتماعی اثر مثبت معنیدار دارند. اضطراب بیماری کرونا، کیفیت زندگی و نیز بهزیستی روانشناختی از طریق حمایت اجتماعی بر فرسودگی شغلی اثر غیرمستقیم معنیدار داشتند. به عبارت دیگر، متغیر حمایت اجتماعی توانست نقش میانجی را در مسیرهای غیرمستقیم ایفا نماید. مطابق با این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که با افزایش کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی و کاهش اضطراب بیماری کرونا میتوان میزان حمایت اجتماعی معلمان را افزایش داد تا این عوامل در کنار یکدیگر شرایط کاهنده فرسودگی شغلی را فراهم سازند و علاوه بر حفظ و ارتقای سلامت روان معلمان، شرایط را برای کاهش پیامدهای منفی مانند غیبت و میل به ترک شغل برای سازمان فراهم سازد.
برزان سلیمانی؛ انور دست باز؛ آرمان عزیزی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرسودگی شغلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و تحریفات شناختی با نقش واسطهای دشواری تنظیم هیجانی و همجوشی شناختی در پرستاران صورت پذیرفت. پژوهش حاضر جز تحقیقات توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران در استان کردستان در سال 1401 بودند که براساس قاعده «کلاین» برای نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرسودگی شغلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و تحریفات شناختی با نقش واسطهای دشواری تنظیم هیجانی و همجوشی شناختی در پرستاران صورت پذیرفت. پژوهش حاضر جز تحقیقات توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران در استان کردستان در سال 1401 بودند که براساس قاعده «کلاین» برای نمونهگیری در معادلات ساختاری، 234 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (McCrae & Costa, 1992) (NEO)، مقیاس دشواریهای تنظیم هیجان (Gratz & Roemer, 2004)، پرسشنامه تحریفهای شناختی (Abdullahzadeh, 2010)، پرسشنامه استاندارد همجوشی شناختی (Gillanders et al., 2014) و پرسشنامه فرسودگی شغلی (Maslach & Jackson, 1981) استفاده شد. دادهها با استفاده از معادلات ساختاری با نرمافزار Amos-22 تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش حاکی از آن بود، مدل بررسی فرسودگی شغلی براساس ویژگیهای شخصیتی و تحریفات شناختی با نقش واسطهای دشواری تنظیم هیجانی و همجوشی شناختی در پرستاران دارای برازش مطلوبی میباشد. تحریفات شناختی (01/0>p، 23/8= t)، روانرنجورخویی (01/0>p، 91/5= t)، دشواری تنظیم هیجانی (01/0 >p، 85/2 = t) و همجوشی شناختی (01/0>p، 94/2= t) اثر مستقیم مثبت و معنیدار، همچنین گشودگی (01/0 >p، 14/3-= t) و وجدانگرایی (01/0>p، 75/3- =t) اثر مستقیم منفی و معنیدار بر فرسودگی شغلی دارد. نتایج آزمون سوبل نشان داد اثر غیرمستقیم روانرنجورخویی (05/0>p، 11/0β=) و تحریفات شناختی (05/0>p، 07/0β=) بهواسطه دشواری تنظیم هیجان بر فرسودگی شغلی مثبت و معنیدار میباشد، همچنین اثر غیرمستقیم تحریفات شناختی (05/0>p، 16/0β=) بهواسطه همجوشی شناختی بر فرسودگی شغلی مثبت، در عینحال اثر غیرمستقیم برونگرایی (01/0>p، 33/0- β=) و وجدانگرایی (01/0>p، 13/0-β=) بهواسطهی همجوشی شناختی بر فرسودگی شغلی منفی و معنیدار میباشد. در این راستا تغییر و بهبود ویژگیهای شخصیتی و تحریفات شناختی در کنار کاهش دشواری تنظیم هیجانی و همجوشی شناختی زمینه برای کاهش فرسودگی شغلی در پرستاران ایجاد مینماید.
رحیم مرادی؛ هومن ملکی؛ میترا میرزایی؛ ساناز حاجی میری قشمی؛ حبیبه بشیرنژاد دستجردی
چکیده
فرسودگی شغلی در معلمان یک پدیده روان شناختی مزمن خستگی و بیعلاقگی است که دوران همهگیری کرونا از نظر فشردگی برنامههای آموزشی ممکن است در این زمینه تأثیرگذار باشد. از جمله عواملی که باعث سازگاری موثر با عوامل خطر میشود و میتواند نقش موثری در کاهش فرسودگی شغلی داشته باشد، تاب آوری و بهزیستی روانشناختی است. ...
بیشتر
فرسودگی شغلی در معلمان یک پدیده روان شناختی مزمن خستگی و بیعلاقگی است که دوران همهگیری کرونا از نظر فشردگی برنامههای آموزشی ممکن است در این زمینه تأثیرگذار باشد. از جمله عواملی که باعث سازگاری موثر با عوامل خطر میشود و میتواند نقش موثری در کاهش فرسودگی شغلی داشته باشد، تاب آوری و بهزیستی روانشناختی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان در طی کووید 19 بر اساس نقش تاب آوری و بهزیستی روانشناختی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم شاغل در آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس جدول مورگان تعداد 357 نفر از معلمان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به دلیل تعطیلی مدارس پرسشنامهها از طریق شبکههای مجازی با توزیع لینک آنلاین در اختیار نمونه آماری قرار داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی شغلی، مقیاس تابآوری و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی استفاده شد. از تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان برای آزمون فرضیهها استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هر دو متغیر پیش بین، یعنی تاب آوری و بهزیستی روانشناختی با متغیر ملاک (فرسودگی شغلی معلمان) رابطه منفی و معنیداری دارند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هر چه میزان تاب آوری و بهزیستی روانشناختی بالاتر باشد، میزان فرسودگی شغلی معلمان در طی کووید 19 پایینتر خواهد بود.
رقیه نداف پور؛ رقیه شاهانی شلمانی؛ علی قدیمی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه تناسب شخص-سازمان و شخص-شغل با فرسودگی شغلی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر کرج انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان شاغل در ادارات آموزش و پرورش شهر کرج بود (382 نفر). از این تعداد از طریق فرمول کوکران 200 نفر بهعنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. روش ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه تناسب شخص-سازمان و شخص-شغل با فرسودگی شغلی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر کرج انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان شاغل در ادارات آموزش و پرورش شهر کرج بود (382 نفر). از این تعداد از طریق فرمول کوکران 200 نفر بهعنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. روش پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی با هدف پیشبینی بود. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامههای تناسب فرد-سازمان اسکروگینس و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش بود. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تناسب شخص-سازمان و شخص-شغل با فرسودگی شغلی کارکنان دارای رابطه منفی و معنیداری میباشد (01/0p<). همچنین، تناسب شخص-سازمان و شخص-شغل با فرسودگی عاطفی رابطه منفی و معنیداری داشت (01/0p<)، اما رابطه تناسب شخص-سازمان و شخص-شغل با ابعاد شخصیتزدایی و فقدان موفقیت فردی کارکنان معنیدار نبود (05/0p>). در مجموع، با توجه به یافتههای این پژوهش، هر چقدر که تناسب شخص-سازمان و شخص-شغل بیشتر باشد فرسودگی شغلی کارکنان کمتر خواهد شد.
محمدمهدی دوالی؛ فرشید علی پور
چکیده
خشنودی شغلی نگرشی است که موجب بهبود بهرهوری، افزایش انگیزه و توانمندی کارکنان میشود، لذا شناخت عوامل مؤثر بر آن و توجه به مهارت شغلی میتواند زمینه افزایش خشنودی شغلی را فراهم نماید. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مهارت شغلی بر خشنودی شغلی با نقش میانجی فرسودگی شغلی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان اقماری دکلهای ...
بیشتر
خشنودی شغلی نگرشی است که موجب بهبود بهرهوری، افزایش انگیزه و توانمندی کارکنان میشود، لذا شناخت عوامل مؤثر بر آن و توجه به مهارت شغلی میتواند زمینه افزایش خشنودی شغلی را فراهم نماید. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مهارت شغلی بر خشنودی شغلی با نقش میانجی فرسودگی شغلی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان اقماری دکلهای حفاری 61 و 69 فتح متعلق به شرکت ملی حفاری ایران بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 109 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد بوده است. جهت سنجش روایی از آزمون روایی محتوایی و روایی سازه و برای سنجش پایایی نیز از آزمونهای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی در نرمافزار پی.ال.اس استفاده گردید. یافتهها رابطه مهارت شغلی با خشنودی شغلی و فرسودگی شغلی و رابطه فرسودگی شغلی با خشنودی شغلی را تأیید کرد. همچنین، یافتهها حاکی از آن بود که مهارت شغلی از طریق نقش میانجیگر فرسودگی شغلی، بر خشنودی شغلی کارکنان ملی حفاری ایران اثر غیرمستقیم دارد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که با توجه به مشخص شدن رابطه بین خشنودی شغلی با فرسودگی شغلی و مهارت شغلی، مدیران برنامههایی جهت افزایش خشنودی شغلی کارکنان و احساس خودکارآمدی اجرا نمایند و زمینه کاهش فرسودگی شغلی را فراهم نمایند.
عبداله طهماسبی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان با توجه به نقش تعدیلگر سرسختی روانشناختی و عزتنفس سازمانمحور بود. روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان شاغل در بخش ستاد و عملیات شرکت گاز خوزستان- اهواز بود (320N = ). بر همین اساس، تمامی اعضای جامعه به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان با توجه به نقش تعدیلگر سرسختی روانشناختی و عزتنفس سازمانمحور بود. روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان شاغل در بخش ستاد و عملیات شرکت گاز خوزستان- اهواز بود (320N = ). بر همین اساس، تمامی اعضای جامعه به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای سلامت روان گلدبرگ و هیلر، فرسودگی شغلی مسلچ، سرسختی روانشناختی کیامرثی و عزتنفس سازمانمحور پیرس و همکاران استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرمافزار SPSS-22 انجام گرفت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که فرسودگی شغلی با سلامت روان رابطه منفی و معنیداری دارد. علاوه بر این، سرسختی روانشناختی و عزتنفس سازمانمحور توانستند رابطه میان فرسودگی شغلی و سلامت روان را تعدیل کنند.
محمدعلی طالبی؛ فاطمه کرمی؛ حامد گیوتاج
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین فرسودگی شغلی مشاوران بر اساس صفات شخصیتی (درونگرایی و برونگرایی) و جهتگیری مذهبی (درونی و بیرونی) انجام شد.روش تحقیق در پژوهش حاضر پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مشاوران شهر یزد بود. 160 نفر به عنوان نمونه پژوهش و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تبیین فرسودگی شغلی مشاوران بر اساس صفات شخصیتی (درونگرایی و برونگرایی) و جهتگیری مذهبی (درونی و بیرونی) انجام شد.روش تحقیق در پژوهش حاضر پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مشاوران شهر یزد بود. 160 نفر به عنوان نمونه پژوهش و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش سه متغیر مورد بررسی قرار گرفتند، لذا به منظور جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش، پرسشنامه شخصیت آیزنک و پرسشنامه جهتگیری مذهبی آلپورت استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گامبهگام استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین شاخصهای صفات شخصیتی و جهتگیری مذهبی با فرسودگی شغلی همبستگی معنیداری وجود دارد. بین تیپ شخصیتی درونگرا با فرسودگی شغلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (01/0p < ). بین جهتگیری مذهبی درونی نیز با فرسودگی شغلی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت (01/0p <). نتایج این پژوهش نشان داد که توجه به سلامت مشاوران در جهت بهبود کیفیت ارائه خدمات درمانی ضروری است. شناسایی عوامل زمینهساز و مؤثر فرسودگی شغلی، برنامهریزی دقیق برای استفاده از روشهای پیشگیری، برگزاری دورههای راهنمایی، مهارتآموزی و ارتقاء شرایط کاری در بهبود و کاهش اثرات این عوامل مؤثر میباشد. از سویی دیگر، رابطه بین عوامل شخصیتی و جهتگیری مذهبی با فرسودگی شغلی میتواند مبنای بکارگیری پرسشنامه شخصیتی برای شناسایی افراد مستعد فرسودگی شغلی و آسیب روانی باشد.
محسن نیازی؛ فاطمه موسوی ویایه؛ فاطمه منصوریان راوندی
چکیده
کار و خانواده اجزای اساسی زندگی هر فرد هستند و هر کدام بخشی از هویت و رفتار فرد را شکل میدهند. فرد در اجرای الزامات نقش این دو بخش ممکن است دچار تعارض شود. پژوهشهای مختلفی در مورد تأثیر تعارض کار-خانواده بر فرسودگی شغلی، استرس شغلی و ترک شغل کارکنان انجام شدهاند و ضرایب همبستگی متفاوتی بهدست دادهاند. از اینرو، هدف پژوهش ...
بیشتر
کار و خانواده اجزای اساسی زندگی هر فرد هستند و هر کدام بخشی از هویت و رفتار فرد را شکل میدهند. فرد در اجرای الزامات نقش این دو بخش ممکن است دچار تعارض شود. پژوهشهای مختلفی در مورد تأثیر تعارض کار-خانواده بر فرسودگی شغلی، استرس شغلی و ترک شغل کارکنان انجام شدهاند و ضرایب همبستگی متفاوتی بهدست دادهاند. از اینرو، هدف پژوهش حاضر ترکیب نتایج این پژوهشها با استفاده از تکنیک فراتحلیل بود. در این فراتحلیل، ۱۵ پژوهش واجد شرایط که طی سالهای ۱۳۹۰ تا 1395 انجام شدند، با استفاده از نرمافزار CMA2 مورد بررسی قرار گرفتند. در پژوهشهای منتخب ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد فرسودگی شغلی مسلچ و تعارض کار-خانواده گرین هاوس و بیوتل بودند. نتایج ارزیابی آماری حاکی از ناهمگنی اندازه اثر و عدم سوگیری انتشار مطالعات مورد بررسی برد. اندازه اثر ترکیبی ثابت و تصادفی متغیر تعارض کار-خانواده بر متغیر فرسودگی شغلی در حد نسبتاً قوی و بهترتیب به میزان 0.694 و 0.704 به دست آمد.
روشا عطارزاده؛ صدرالدین ستاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفهای با فرسودگی شغلی معلمان به روش توصیفی- همبستگی انجام گردید. جامعه آماریاین تحقیق 900 نفر از معلمان شهرستان نمین بودند که از بین آنها 270 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ و همکاران ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفهای با فرسودگی شغلی معلمان به روش توصیفی- همبستگی انجام گردید. جامعه آماریاین تحقیق 900 نفر از معلمان شهرستان نمین بودند که از بین آنها 270 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ و همکاران و پرسشنامه اخلاق حرفهای پتی جمعآوری شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون،آزمون تی، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند بین اخلاق حرفهای و فرسودگی شغلی معلمان همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای اخلاق حرفهای در مجموع 3/48 درصد کل واریانس متغیر فرسودگی شغلی را پیشبینی میکند.
رضا عبدی؛ نقی شعبانی؛ سمیه جاویدفر؛ راضیه پاک
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کمالگرایی و فرسودگی شغلی با واسطهگری اعتیاد به کار در بین کارکنان بانک بود. بدین منظور 300 نفر از کارکنان پنج بانک بزرگ در شهر تبریز به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای فرسودگی شغلی مسلچ، کمالگرایی هیل و اعتیاد به کار بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کمالگرایی و فرسودگی شغلی با واسطهگری اعتیاد به کار در بین کارکنان بانک بود. بدین منظور 300 نفر از کارکنان پنج بانک بزرگ در شهر تبریز به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای فرسودگی شغلی مسلچ، کمالگرایی هیل و اعتیاد به کار بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون میانجی استفاده شد. نتایج نشان داد کمالگرایی با فرسودگی شغلی رابطه منفی و با اعتیاد به کار رابطه مثبت داشت. همچنین اعتیاد به کار با فرسودگی شغلی همبستگی منفی نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیون میانجی نیز نشان داد که کمالگرایی بر فرسودگی شغلی تأثیر منفی و بر اعتیاد به کار تأثیر مثبتی دارد. با این حال اعتیاد به کار نقش میانجی معنیداری بین کمالگرایی و فرسودگی ندارد. آنچه از نتابج بر میآید حاکی از آن است که افراد کمالگرا، اعتیاد به کار بیشتری نشان میدهند، اما افرادی که کمالگرایی بالا و اعتیاد به کار بالاتری تجربه میکنند، فرسودگی شغلی کمتری نشان میدهند، هر چند اعتیاد به کار میانجی تأثیر کمالگرایی بر فرسودگی شغلی نبوده و موجب افزایش تأثیر کمالگرایی بر فرسودگی نمیشود.
محمدرضا بهشتی؛ گویا قدیمی مقدم؛ منصوره حاج حسینی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی الگوی مفهومی رابطه فرسودگی شغلی با خودتنظیمی و نقش میانجیگر اهمالکاری بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و روش تحلیل آن از نوع الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران دورههای ابتدایی شهر مشهد منطقه تبادکان تشکیل دادند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی الگوی مفهومی رابطه فرسودگی شغلی با خودتنظیمی و نقش میانجیگر اهمالکاری بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و روش تحلیل آن از نوع الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران دورههای ابتدایی شهر مشهد منطقه تبادکان تشکیل دادند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به تعداد 240 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای اهمالکاری تاکمن، فرسودگی شغلی مسلش و خودتنظیمی براون و همکاران استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن بودند که فرسودگی شغلی با خودتنظیمی دارای رابطه منفی و معنیدار بوده و با اهمالکاری رابطه مثبت و معنیدار داشته است. همچنین نقش میانجیگر متغیر اهمالکاری شغلی نیز بر اساس یافتههای پژوهش حاضر تأیید شد.
مجید صفاری نیا؛ زهرا امیرخانی رازلیقی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اهمالکاری سازمانی با فرسودگی شغلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان ادارات دولتی استان تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای 100 نفر از آنان به عنوان شرکتکددگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش دو مقیاس اهمالکاری سازمانی و فرسودگی شغلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اهمالکاری سازمانی با فرسودگی شغلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان ادارات دولتی استان تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای 100 نفر از آنان به عنوان شرکتکددگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش دو مقیاس اهمالکاری سازمانی و فرسودگی شغلی بودند. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین اهمالکاری سازمانی (و ابعاد آن) با فرسودگی شغلی (و ابعاد آن) رابطه معنیداری وجود دارد.
نسیم خواجه پور؛ کیومرث بشلیده؛ مصطفی بهارلو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر مستقیم سرمایه روانشناختی بر قصد ترک شغل، فرسودگی شغلی و عملکرد شغلی و همچنین اثر غیرمستقیم این رابطه از طریق استرس شغلی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شرکت آب و نیروی شهر گتوند تشکیل میدهند که از بین آنها تعداد 182 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر مستقیم سرمایه روانشناختی بر قصد ترک شغل، فرسودگی شغلی و عملکرد شغلی و همچنین اثر غیرمستقیم این رابطه از طریق استرس شغلی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شرکت آب و نیروی شهر گتوند تشکیل میدهند که از بین آنها تعداد 182 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای سرمایه روانشناختی، استرس شغلی، قصد ترک شغل، فرسودگی شغلی و عملکرد شغلی بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت. جهت آزمودن اثرهای واسطهای در الگوی پیشنهادی از روش بوتاستراپ در برنامه ماکرو پریچر و هیز (2008) استفاده شد. نتایج حاکی از اثر سرمایه روانشناختی بر قصد ترک شغل، فرسودگی شغلی و عملکرد شغلی، اثر استرس شغلی بر قصد ترک شغل، فرسودگی شغلی و عملکرد شغلی و اثر غیرمستقیم سرمایه روانشناختی بر قصد ترک شغل و فرسودگی شغلی از طریق استرس شغلی بود. همچنین، نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی از طریق استرس شغلی بر عملکرد شغلی اثر معنیداری ندارد. بهطورکلی، یافتهها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار است.
نوئل سرکیسیان؛ شهناز طباطبایی؛ امیر کاوسی
چکیده
اختلالات اسکلتی- عضلانی در بروز نشانگان فرسودگی شغلی نقش اساسی دارد. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین این دو متغیر در بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر تهران پرداخته شد. از کل 136 بیمارستان، تعداد 25 بیمارستان (15 دولتی و 10 خصوصی) بهطور تصادفی انتخاب شدند، سپس گروه نمونه شامل 234 نفر از کارکنان اتاقهای عمل عمومی از هر دو نوع بیمارستان ...
بیشتر
اختلالات اسکلتی- عضلانی در بروز نشانگان فرسودگی شغلی نقش اساسی دارد. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین این دو متغیر در بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر تهران پرداخته شد. از کل 136 بیمارستان، تعداد 25 بیمارستان (15 دولتی و 10 خصوصی) بهطور تصادفی انتخاب شدند، سپس گروه نمونه شامل 234 نفر از کارکنان اتاقهای عمل عمومی از هر دو نوع بیمارستان به شیوه در دسترس در مطالعه شرکت کردند و به پرسشنامههای نوردیک و مسلچ پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین اختلالات اسکلتی- عضلانی با خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و عدم کفایت فردی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. بر این اساس سیستمهای بهداشتی و درمانی با اتخاذ رویکردهای ارگونومیک و روانشناختی میتوانند در کاهش تأثیرات منفی اختلالات اسکلتی- عضلانی و افزایش سلامت جسمانی و روانی کارکنان و به تبع آن کل جامعه نقش مهمی داشته باشند.
جهانگیر کرمی؛ علی زکی یی؛ فاطمه دهقان؛ پروانه کریمی؛ شهریار آتش جامعه
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه صفات شخصیتی و توانمندسازی روانشناختی با فرسودگی شغلی در قالب یک الگوی ساختاری انجام گرفت. بهمنظور انجام این مطالعه کلیه کارکنان شرکت گاز کرمانشاه به تعداد450 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادهها از طریق مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت، پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی و پرسشنامه فرسودگی شغلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه صفات شخصیتی و توانمندسازی روانشناختی با فرسودگی شغلی در قالب یک الگوی ساختاری انجام گرفت. بهمنظور انجام این مطالعه کلیه کارکنان شرکت گاز کرمانشاه به تعداد450 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادهها از طریق مقیاس پنج عامل بزرگ شخصیت، پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی و پرسشنامه فرسودگی شغلی جمعآوری گردید. برای تحلیل دادهها، از روشهای آماری همبستگی، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که بین صفت شخصیتی روانرنجوری با فرسودگی شغلی رابطه مثبت، بین صفت شخصیتی برونگرایی، توافقجویی و مسئولیتپذیری و نیز توانمندسازی روانشناختی با فرسودگی شغلی رابطه منفی وجود دارد. بین ویژگی شخصیتی گشودگی با فرسودگی شغلی رابطه معنیدار نبود. یافتهها همچنین نشان دادند که ضرایب مسیر روانرنجوری به فرسودگی شغلی از طریق توانمندسازی روانشناختی، و برونگرایی به فرسودگی شغلی از طریق توانمندسازی روانشناختی معنیدار نمیباشند اما ضریب مسیر توافقجویی به فرسودگی شغلی از طریق توانمندسازی روانشناختی معنیدار میباشد.