علی عبدی؛ نعمت اله عزیزی؛ زینب میرزایی
چکیده
هدف این پژوهش تعیین میزان برازش مدل مفهومی شادکامی سازمانی براساس حمایت سازمانی و اجتماعی ادراکشده با نقش میانجی کیفیت زندگی کاری معلمان بود. روش طرح پژوهشی حاضر، از نوع همبستگی و جز پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل معلمان ابتدایی شهرستان دهلران به تعداد 640 نفر بود که براساس جدول مورگان 240 نفر به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین میزان برازش مدل مفهومی شادکامی سازمانی براساس حمایت سازمانی و اجتماعی ادراکشده با نقش میانجی کیفیت زندگی کاری معلمان بود. روش طرح پژوهشی حاضر، از نوع همبستگی و جز پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل معلمان ابتدایی شهرستان دهلران به تعداد 640 نفر بود که براساس جدول مورگان 240 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامههای شادکامی سازمانی (1985) Watson et al. ، حمایت سازمانی ادراکشده (1986) Eisenberger et al.، حمایت اجتماعی ادراکشده (1988) et al. Zimet و کیفیت زندگی کاری (1973) Walton بود. براساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری، شاخصهای برازش مدل مورد مطالعه تأیید شد و نتایج نشان داد حمایت اجتماعی ادراکشده بر شادکامی سازمانی اثر مثبت و معنیداری دارد. اثر حمایت سازمانی بر کیفیت زندگی کاری معنیدار بود. همچنین اثر کیفیت زندگی کاری بر شادکامی سازمانی مثبت و معنیدار بود. اثرات غیرمستقیم حمایت سازمانی و اجتماعی ادراکشده بر شادکامی سازمانی با نقش میانجی کیفیت زندگی کاری مثبت و معنیدار شد. در این پژوهش اثر حمایت سازمانی ادراکشده بر شادکامی سازمانی و اثر حمایت اجتماعی ادراکشده بر کیفیت زندگی کاری معنیدار نبود. با توجه به نتایج بهدست آمده پیشنهاد میشود مسئولان آموزش و پرورش، با افزایش حمایت سازمانی و اجتماعی و بالا بردن سطح رفاه و کیفیت زندگی کاری معلمان در جهت شادکامی سازمانی آنان بکوشند تا معلمان نیز بتوانند، سازمان را در کسب نتایج بهتر یاری نمایند.
زهره لطیفی؛ مرضیه خلیلی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی مشاوره شغلی با رویکرد روایتدرمانی بر انطباقپذیری کارراهه، اهمالکاری و کیفیت زندگی کاری در کارکنان آموزش و پرورش استان اصفهان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان اصفهان در سال تحصیلی 13۹۹ به تعداد 140 نفر ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی مشاوره شغلی با رویکرد روایتدرمانی بر انطباقپذیری کارراهه، اهمالکاری و کیفیت زندگی کاری در کارکنان آموزش و پرورش استان اصفهان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان اصفهان در سال تحصیلی 13۹۹ به تعداد 140 نفر بودند. 30 نفر از کارکنان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورن تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت هفت جلسه 60 تا 90 دقیقهای در گروه مشاوره کارراهه با رویکرد روایتدرمانی شرکت کردند. متغیرهای پژوهش با پرسشنامههای انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس و پورفیلی (2012)، اهمالکاری تاکمن (1991) و کیفیت زندگی کاری والتون (1973) مورد سنجش قرار گرفتند. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نرمافزار SPSS-24 تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش مشاوره کارراهه با رویکرد روایتدرمانی میزان اهمالکاری را کاهش و میزان انطباقپذیری و کیفیت زندگی کاری را افزایش داد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که اجرای مشاوره شغلی با رویکرد روایتدرمانی میتواند سبب افزایش عملکرد شغلی و بهرهوری کارکنان سازمانها شود. پیشنهاد میگردد مراکز آموزش عالی و ادارات استفاده از مبانی مشاوره کارراهه مبتنی بر رویکرد روایت درمانی را در برنامههای آموزشی کارکنان خود جای دهند، این امر میتواند بر کاهش اهمالکاری، افزایش انطباقپذیری مسیر شغلی و کیفیت زندگی کاری تأثیرگذار باشد.
ایمان ارجمند راد؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی کاری با عملکرد شغلی و اشتیاق کاری بود. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی کارکنان شاغل در یک شرکت نفت و گاز بود که در سال 99-1398 در این شرکت مشغول به کار بودند. نمونه پژوهش شامل 250 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. از پرسشنامههای سرمایه اجتماعی سازمانی، اشتیاق کاری، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی کاری با عملکرد شغلی و اشتیاق کاری بود. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی کارکنان شاغل در یک شرکت نفت و گاز بود که در سال 99-1398 در این شرکت مشغول به کار بودند. نمونه پژوهش شامل 250 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. از پرسشنامههای سرمایه اجتماعی سازمانی، اشتیاق کاری، کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی بهعنوان ابزار پژوهش استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی بنیادی و رگرسیون گامبهگام انجام گرفت. نتایج حاصل از همبستگی بنیادی نشان داد که بین دو مجموعه متغیر پیشبین و ملاک همبستگی بنیادی معنیداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد که مؤلفههای محیط کار ایمن و بهداشتی، همکاری، قانونگرایی و قابلیتهای انسانی، 11 درصد از واریانس عملکرد شغلی کارکنان را تبیین میکنند. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون گامبهگام نشان داد که مؤلفههای توسعه قابلیتهای انسانی، ارزش و وابستگی اجتماعی، 21 درصد از واریانس اشتیاق کاری کارکنان را پیشبینی میکنند. با توجه به نتایج این پژوهش، به مدیران و مسئولان شرکتها و سازمانها پیشنهاد میشود که با اتخاذ مداخلات مناسبی که سعی در بهبود سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی کاری دارند، تا اندازهای اشتیاق کاری و عملکرد شغلی کارکنان را افزایش بدهند.
لیلی پورعلیقلی ایپچی؛ هادی فرهادی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه اعتیاد به کار و اشتیاق کاری با کیفیت زندگی کاری با توجه به نقش تعدیلکنندگی ویژگیهای شخصیتی بود. جامعه آماری شامل کلیه ماماهای شاغل در سه بیمارستان زنان مامایی شهر تبریز (الزهرا – طالقانی- 29 بهمن) در سال 1397 بود که از میان آنها 120 نفر با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه اعتیاد به کار و اشتیاق کاری با کیفیت زندگی کاری با توجه به نقش تعدیلکنندگی ویژگیهای شخصیتی بود. جامعه آماری شامل کلیه ماماهای شاغل در سه بیمارستان زنان مامایی شهر تبریز (الزهرا – طالقانی- 29 بهمن) در سال 1397 بود که از میان آنها 120 نفر با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای اعتیاد به کار وارت، اشتیاق کاری سالوانا و شافلی، کیفیت زندگی کاری والتون، و پنج عامل شخصیت نئو کاستا و مک کری بودند. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی در نرمافزار SPSS-23 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اعتیاد به کار و اشتیاق کاری با کیفیت زندگی کاری همبستگی مثبت و معنیداری دارند (p <0.05). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که هر دو متغیر اعتیاد به کار و اشتیاق کاری، توان پیشبینی کیفیت زندگی کاری را داشتند (p <0.05). در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که هیچ یک از ویژگیهای شخصیتی رابطه اعتیاد به کار و کیفیت زندگی کاری را تعدیل نمیکنند، اما از بین ویژگیهای شخصیتی، وظیفهشناسی و تجربهپذیری، نقش تعدیلکنندگی معنیداری در رابطه بین اشتیاق کاری و کیفیت زندگی کاری دارند (p <0.05).
محسن درکه؛ حسن رضایی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه استرس شغلی با جو سازمانی، کیفیت زندگی کاری و دلبستگی شغلی کارکنان شرکت برق منطقهای غرب بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان مرد ستادی شاغل در شرکت برق منطقهای غرب بود. نمونهای شامل 142 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. پرسشنامههای کیفیت زندگی کاری والتون، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه استرس شغلی با جو سازمانی، کیفیت زندگی کاری و دلبستگی شغلی کارکنان شرکت برق منطقهای غرب بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان مرد ستادی شاغل در شرکت برق منطقهای غرب بود. نمونهای شامل 142 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. پرسشنامههای کیفیت زندگی کاری والتون، دلبستگی شغلی لاداهل و کنجر، جو سازمانی هاپین و کرافت و منبع استرس شغلی اسیپو جهت اندازهگیری متغیرهای پژوهش بین اعضای نمونه توزیع شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS-19 استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که همبستگی بین استرس شغلی با جو سازمانی، کیفیت زندگی کاری و دلبستگی شغلی منفی و معنیدار است.
سیما کرباسیان؛ جعفر طالبیان شریف؛ محمد سعید عبد خدایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش گروهی جرأتورزی بر ابراز وجود و بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان بیمارستان خاتمالانبیاء مشهد انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گرداوری دادهها از نوع مطالعات شبهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه گواه است. نمونه پژوهش که شامل 24 نفر از کارکنان با حداقل یک سال سابقه کار بود، با استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش گروهی جرأتورزی بر ابراز وجود و بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان بیمارستان خاتمالانبیاء مشهد انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گرداوری دادهها از نوع مطالعات شبهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه گواه است. نمونه پژوهش که شامل 24 نفر از کارکنان با حداقل یک سال سابقه کار بود، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. شرکتکنندگان در پژوهش به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 12 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه90 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفت و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد.ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای ابراز وجود گمبریل و ریچی و کیفیت زندگی کاری والتون بود. نتایج نشان داد که پس از انجام مداخله، میانگین نمرات ابراز وجود و کیفیت زندگی کاری کارکنان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، بهطور معنیداری افزایش یافت.
میترا تحریری؛ مژگان حیاتی؛ مهدی قدرتی میرکوهی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح کیفیت زندگی کاری کارکنان آموزش و پرورش شهر قزوین و پیشبینی آن براساس انطباقپذیری شغلی انجام گرفت. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر قزوین به تعداد 220 نفر بودند. طبق جدول مورگان، تعداد 136 نفر بهعنوان نمونه پژوهش و با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح کیفیت زندگی کاری کارکنان آموزش و پرورش شهر قزوین و پیشبینی آن براساس انطباقپذیری شغلی انجام گرفت. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر قزوین به تعداد 220 نفر بودند. طبق جدول مورگان، تعداد 136 نفر بهعنوان نمونه پژوهش و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها پس از تکمیل پرسشنامههای کیفیت زندگی کاری والتون و نیز انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس، گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری، قرار گرفت. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده شد. نتایج نشان داد، سطح کیفیت زندگی کاری کارکنان نسبتاً مطلوب است. هر سه ناحیه از نظر هیچ یک از مؤلفههای کیفیت زندگی کاری به جز "فضای کلی زندگی" تفاوت معنیداری را نشان ندادند. نمره میانگین مؤلفه "حقوق کافی و منصفانه" پایینترین نمره بین تمام مؤلفهها بود. بین انطباقپذیری شغلی با کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت معنیداری وجود داشت و از بین ابعاد مختلف انطباقپذیری، بعد کنترل شغلی توانست پیشبین معنیداری برای کیفیت زندگی کاری باشد.
جواد پور کریمی؛ سیده مهسا موسوی؛ سید حسین موسوی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر اهمالکاری کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان زنجان بود. روش پژوهش روش آمیخته (کیفی و کمی) بود. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش پیمایشی مبتنی بر تحلیل حداقل مربعات جزئی و الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری شامل مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان زنجان بود. در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر اهمالکاری کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان زنجان بود. روش پژوهش روش آمیخته (کیفی و کمی) بود. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش پیمایشی مبتنی بر تحلیل حداقل مربعات جزئی و الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری شامل مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان زنجان بود. در بخش کیفی 18 نفر از طریق روش نمونهگیری هدفمند نظری و در بخش کمی 124 نفر با روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختمند و در بخش کمی از طریق پرسشنامه 25 سؤالی حاصل از مقولههای کیفی گردآوری شد. در مرحله کدگذاری کیفی 25 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی شمارش شد. در بخش کمی ویژگیهای فردی و شخصیتی، عوامل سازمانی و مدیریتی، کیفیت زندگی کاری، عوامل فرهنگی-اجتماعی و اخلاق حرفهای با بار عاملی و میانگین واریانس استخراجی بالای 0.4، ضرایب معنیداری z بالای 96/1 و با ضرایب تعیین (R2) مناسب مورد تأیید قرار گرفتند.