یاسمن غلامی؛ ابوالحسن فقیهی؛ کرم الله دانش فرد
چکیده
مدیریت هوشمند استعداد، به معنای مدیریت اثرگذار یا هوشمندانه منابع انسانی است که دربرگیرنده سرمایه دانشی یک سازمان و قابلیت در تولید، حفظ و نگهداری، ذخیره، انتقال و بهکارگیری دانش در حمایت از سازمان برای تحقق اهداف و مقاصدش میباشد. مسئله تحقیق حاضر این است که ابعاد و جوانب مختلف مدیریت هوشمند استعداد چه مواردی هستند و چگونه میتوان ...
بیشتر
مدیریت هوشمند استعداد، به معنای مدیریت اثرگذار یا هوشمندانه منابع انسانی است که دربرگیرنده سرمایه دانشی یک سازمان و قابلیت در تولید، حفظ و نگهداری، ذخیره، انتقال و بهکارگیری دانش در حمایت از سازمان برای تحقق اهداف و مقاصدش میباشد. مسئله تحقیق حاضر این است که ابعاد و جوانب مختلف مدیریت هوشمند استعداد چه مواردی هستند و چگونه میتوان نسبت به ادغام موفق مدیریت استعداد و مدیریت دانش اقدام نمود. از اینرو هدف تحقیق شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدیریت هوشمند استعداد در سازمانهای دولتی است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی بوده و در زمره تحقیقات آمیخته اکتشافی محسوب میشود. در مرحله کیفی این تحقیق، از تکنیک تحلیل تم و در مرحله کمی از روش تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار Smart PLS استفاده شد. در مرحله کیفی بهمنظور طراحی الگوی تحقیق، با 31 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی که بهصورت هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد. در مرحله کمی بهمنظور تأیید اعتبار مدل از 85 نفر از مدیران منابع انسانی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نظرخواهی شد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده و ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. براساس یافتهها، سه دسته متغیر شامل هدایتگرها، بسترها و اقدامات مدیریت هوشمند شناسایی شدند. همچنین برای متغیر اقدامات مدیریت هوشمند استعداد هفت بعد تأمین استعدادهای دانشی، توسعه استعدادهای دانشی، بهکارگیری استعدادهای دانشی، ارزشیابی استعدادهای دانشی، نگهداری استعدادهای دانشی، ارزشآفرینی از استعدادهای دانشی و بسترسازی فعالیت استعدادهای دانشی تعیین گردید. یافتههای بخش کمی نشان داد که متغیرهای تحقیق قابل قبول است. نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت هوشمند استعداد پدیدهای پیچیده و چندبعدی است و از نظر ماهیت با مدیریت استعداد تفاوتهایی دارد. مهمترین تفاوت در زمینه پویا بودن مدیریت هوشمند استعداد (با توجه به ماهیت نسبتاً ایستای مدیریت استعداد) است که این ویژگی به دلیل ادغام با مدیریت دانش و بهرهگیری از ظرفیتهای آن ایجاد شده است. همچنین بهرهگیری از رویکرد مدیریت هوشمند استعداد در سازمانهای دولتی، میتواند آثار و پیامدهای کوتاهمدت و بلندمدت متعددی بههمراه داشته باشد و سطح کیفی سرمایههای انسانی را ارتقاء دهد.
امیرحسین یزدانی؛ محمود نجفی؛ علی اکبر امین بیدختی؛ محمدعلی محمدی فر؛ اسحاق رحیمیان بوگر
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش سازمانی بر مؤلفههای آن در کارکنان ستادی یکی از صنایع وزارت دفاع انجام شد. پژوهش حاضر، یک مطالعه شبهآزمایشی به شیوه پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. بدین منظور از بین کارکنان ستادی یکی از صنایع وزارت دفاع با روش نمونهگیری در دسترس 32 نفر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش سازمانی بر مؤلفههای آن در کارکنان ستادی یکی از صنایع وزارت دفاع انجام شد. پژوهش حاضر، یک مطالعه شبهآزمایشی به شیوه پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. بدین منظور از بین کارکنان ستادی یکی از صنایع وزارت دفاع با روش نمونهگیری در دسترس 32 نفر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و گواه (16 نفر) قرار گرفتند. بسته محققساخته آموزش هوش سازمانی طی 11 جلسه دو ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. در طول این مدت گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. هر دو گروه مقیاس محققساخته هوش سازمانی را در مراحل پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-19 تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه در کلیه مؤلفههای هوش سازمانی به جز مدیریت دانش تفاوت معنیداری وجود دارد و میانگین نمرات گروه آزمایش در این مؤلفهها در مرحله پسآزمون از گروه گواه بیشتر بود (001/0≥p). هوش سازمانی از جمله عواملی است که بر افزایش بهرهورى سازمانها و عملکرد مطلوب کارکنان تأثیر دارد، بنابراین انجام اقداماتی برای ارتقای سطح این متغیر توصیه میشود.