محدثه نژادباقری پور؛ نوری کعب عمیر
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر استرس شغلی و خودکارآمدی با کنترل روانرنجورخویی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل در سال 1402 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد در سال 1402 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر استرس شغلی و خودکارآمدی با کنترل روانرنجورخویی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل در سال 1402 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد در سال 1402 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مدیریت استرس قرار گرفت و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982)، استرس شغلی (اورلی و گیردانو، 1980) و روانرنجورخویی (کاستا و مک کری، 1992) بود. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و در نرمافزار SPSS-27 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت استرس بر کاهش استرس شغلی و افزایش خودکارآمدی کارکنان مرکز تماس با کنترل روانرنجورخویی، اثربخش بود (05/0>p). نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش مدیریت استرس منجربه افزایش خودکارآمدی و کاهش استرس شغلی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد میگردد. با توجه به نتایج بهدستآمده به نظر میرسد برگزاری دورههای آموزشی مدیریت استرس برای ایجاد سازگاری روانشناختی بیشتر در راستای مدیریت شرایط استرسزا در محیطهای کاری و همچنین ارتقاء سلامت روان کارکنان و درنتیجه بهبود کیفیت و بهرهوری سازمانی، بهصورت منظم برای کارکنان پیشنهاد میشود.
سید مجتبی عقیلی؛ محدثه امیری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی، استرس شغلی و تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر در سال 1401 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون_پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی معلمان زن شهرستان آزادشهر در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی، استرس شغلی و تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر در سال 1401 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون_پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی معلمان زن شهرستان آزادشهر در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 45 دقیقهای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودکارآمدی، تنظیم هیجان و استرس شغلی بود. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و استفاده از نرمافزار spss نسخه 25 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی، استرس شغلی و تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر اثربخش است (0/05>P). نتایج پژوهش حاکی از آن است که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درک رویداد آشفتهکننده بدون اجتناب یا مهار آن، منجر به افزایش خودکارآمدی، کاهش استرس شغلی و بهبود تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر میگردد.
سید مجتبی عقیلی؛ آزاده سیف حسینی؛ آرزو اصغری؛ میترا نمازی
چکیده
امروزه موضوع سلامت کارکنان بسیار مورد توجه پژوهشگران قـرار گرفته است. انگیزش یک حالت درونی است که رفتار انسان را انرژی بخشیده، فعال ساخته، به حرکت درآورده و به سوی اهداف معینی هدایت می کند. همچنین خودکارآمدی، قضاوت شخصی فرد از تواناییهای خود برای سازماندهی و انجام یک فعالیت میباشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ...
بیشتر
امروزه موضوع سلامت کارکنان بسیار مورد توجه پژوهشگران قـرار گرفته است. انگیزش یک حالت درونی است که رفتار انسان را انرژی بخشیده، فعال ساخته، به حرکت درآورده و به سوی اهداف معینی هدایت می کند. همچنین خودکارآمدی، قضاوت شخصی فرد از تواناییهای خود برای سازماندهی و انجام یک فعالیت میباشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شادکامی بر خودکارآمدی و انگیزش شغلی کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان انجام شد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون_ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری در این تحقیق عبارت بودند از کلیه کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان؛ که 30 نفر از آنها که نمره انگیزش شغلی و خودکارآمدی پایینتری داشتند به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه انگیزش شغلی کیچنر و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران که در مراحل پیش آزمون و پسآزمون توزیع شد. سپس گروه آزمایش طی مدت 8 جلسه (هر جلسه 120 دقیقه) تحت آموزش شادکامی فوردایس قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS-22 استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر انگیزش شغلی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>P). همچنین در دو گروه آزمایش و گواه از نظر خودکارآمدی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش شادکامی با بهرهگیری از فنون ابراز احساسات، دوری از افکار نگرانکننده، زندگی در حال و آشنایی با شخصیت سالم میتواند یک روش کارآمد جهت افزایش خودکارآمدی و انگیزش شغلی کارکنان به شمار رود.
لیلی وکیلیان؛ جواد خلعتبری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه کمالگرایی و تعهد سازمانی با خودکارآمدی انجام پذیرفت. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان کارخانه شیشه قزوین به تعداد 800 نفر بود. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 120 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای کمالگرایی، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه کمالگرایی و تعهد سازمانی با خودکارآمدی انجام پذیرفت. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان کارخانه شیشه قزوین به تعداد 800 نفر بود. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 120 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای کمالگرایی، مقیاس تعهد سازمانی و مقیاس خودکارآمدی گردآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که ضرایب همبستگی بین دو متغیر کمالگرایی و خودکارآمدی و نیز بین دو متغیر تعهد سازمانی و خودکارآمدی معنیدار بودند. دیگر یافته پژوهش نشان داد که کمالگرایی و تعهد سازمانی بهطور معنیداری قابلیت پیشبینی خودکارآمدی را دارا میباشند.
علیرضا سوادکوهی؛ الهام معتمدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان نظامی شرکتکننده در دوره آموزشی عالی رستهای تشکیل دادند که تعداد 76 نفر از آنها بهطور تصادفی ساده بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان نظامی شرکتکننده در دوره آموزشی عالی رستهای تشکیل دادند که تعداد 76 نفر از آنها بهطور تصادفی ساده بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون بودند. نتایج محاسبه ضرایب همبستگی ساده پیرسون نشان داد بین تمام ابعاد سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان ابعاد خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری، خوشبینی تنها تابآوری توانست بهطور معناداری عملکرد شغلی را پیشبینی کند. 8/15 درصد از واریانس عملکرد شغلی توسط تابآوری تبیین شد.