حسن جرفی؛ امین حکیم
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی عواطف شغلی در رابطه بین سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی، تعهد شغلی و خشنودی شغلی بود. طرح پژوهش همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری است که یک روش همبستگی چند متغیری میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان میباشند که از بین آنها تعداد 150 از طریق روش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی عواطف شغلی در رابطه بین سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی، تعهد شغلی و خشنودی شغلی بود. طرح پژوهش همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری است که یک روش همبستگی چند متغیری میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان میباشند که از بین آنها تعداد 150 از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی (Luthans et al., 2007)، مقیاس بهزیستی عاطفی مرتبط با شغل (Van Katwyk et al., 2000)، پرسشنامه اشتیاق شغلی (Schaufeli et al., 2002)، پرسشنامه خشنودی شغلی (Judge & Bono, 2000) و پرسشنامه تعهد شغلی (Blau & Boal, 1989) بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 23 انجام گرفت. نتایج حاکی از اثر مستقیم سرمایه روانشناختی بر عواطف مثبت، عواطف منفی، اشتیاق شغلی، تعهد شغلی و خشنودی شغلی، اثر مستقیم عواطف مثبت و عواطف منفی بر اشتیاق شغلی، تعهد شغلی و خشنودی شغلی و اثر غیرمستقیم سرمایه روانشناختی بر اشتیاق شغلی، تعهد شغلی و خشنودی شغلی از طریق عواطف مثبت و عواطف منفی بود. بنابراین میتوان با آموزش سرمایه روانشناختی به کارکنان، علاوه بر کاهش عواطف منفی و بهبود عواطف مثبت آنان، باعث افزایش اشتیاق شغلی، تعهد شغلی و خشنودی شغلی کارکنان شد.
فهیمه نیکخواه؛ سمیه صالحی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان و دانشآموزان دبیرستان دوره دوم پسرانه منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که از میان آنها 50 معلم و 184 دانشآموز به شیوه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان و دانشآموزان دبیرستان دوره دوم پسرانه منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که از میان آنها 50 معلم و 184 دانشآموز به شیوه نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از 3 پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، امنیت روانشناختی ادمونسون و پیشرفت تحصیلی ساعتچی استفاده شد. تحلیل دادهها توسط آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها نشان دادند که سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیداری دارند. بهطورکلی یافتهها نشان دادند که سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان توان پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را دارند. بنابراین میتوان گفت که افزایش سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان میتواند موجب پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شود.
محسن گل پرور؛ علی فتحی؛ مریم کاظمی؛ افسانه رحمتی آذرمنابادی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش سرمایه روانشناختی بر رفتارهای مدنی سازمانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش در سه مطالعه مستقل، سه سازمان (یک سازمان دولتی، یک سازمان خدماتی و معلمان زن) در شهرهای اصفهان و اهواز بودند که بهترتیب از بین آنها 279 نفر،267 نفر و 351 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش در هر سه مطالعه شامل پرسشنامههای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش سرمایه روانشناختی بر رفتارهای مدنی سازمانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش در سه مطالعه مستقل، سه سازمان (یک سازمان دولتی، یک سازمان خدماتی و معلمان زن) در شهرهای اصفهان و اهواز بودند که بهترتیب از بین آنها 279 نفر،267 نفر و 351 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش در هر سه مطالعه شامل پرسشنامههای سرمایه روانشناختی و رفتارهای رفتارهای مدنی سازمانی بودند. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون به شیوه ورود تحلیل شد. نتایج مطالعه اول نشان داد که بهترتیب امیدواری، خودکارآمدی و تابآوری قادر به پیشبینی (معنیدار) رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به افراد و امیدواری، تابآوری و خوشبینی قادر به پیشبینی رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به سازمان هستند. نتایج مطالعه دوم نیز نشان داد که خودکارآمدی در حد نه چندان بالا پیشبینیکننده یاریرسانی و خودکارآمدی، امیدواری و خوشبینی پیشبینیکننده فضایل شهروندی هستند. بالاخره نتایج مطالعه سوم نیز نشان داد که در میان معلمان زن از چهار مؤلفه سرمایه روانشناختی، فقط خودکارآمدی پیشبینیکننده رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به افراد است. در مجموع نتایج این پژوهش نشان میدهد که در هر ساختار سازمانی معین، برخی از مؤلفههای سرمایه روانشناختی میتوانند با ابعاد رفتارهای مدنی سازمانی رابطه برقرار کنند.
سعادت آهسته؛ نصراله قشقایی زاده؛ سید عبدالمجید افرازی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی معلمان از توابع شهرستان کهگیلویه انجام شده است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان مشغول به تدریس منطقه چاروسا بود. از میان آنها 250 نفر بر اساس جدول مورگان بهعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی معلمان از توابع شهرستان کهگیلویه انجام شده است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان مشغول به تدریس منطقه چاروسا بود. از میان آنها 250 نفر بر اساس جدول مورگان بهعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای اشتیاق شغلی شوفلی و سرمایه روانشناختی لوتانز استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. تمامی تحلیلها توسط نرمافزار SPSS-25 انجام گرفتند. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. تحلیل همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین سرمایه روانشناختی و ابعاد آن با اشتیاق شغلی معلمان منطقه چاروسا رابطه مستقیم و مثبت معنیداری وجود دارد. بررسی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین ابعاد سرمایه روانشناختی دو بعد تابآوری و امیدواری پیشبینیکنندههای معنیداری برای اشتیاق شغلی معلمان بودند.
علی مهداد؛ ایران مهدیزادگان
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه حمایت سازمانی و سرمایه روانشناختی با عملکرد انطباقی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان یکی از بیمارستانهای خصوصی شهر اصفهان به تعداد 400 بود. از این جامعه آماری تعداد 212 نفر به شیوه در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای حمایت سازمانی، سرمایه روانشناختی و عملکرد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین رابطه حمایت سازمانی و سرمایه روانشناختی با عملکرد انطباقی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان یکی از بیمارستانهای خصوصی شهر اصفهان به تعداد 400 بود. از این جامعه آماری تعداد 212 نفر به شیوه در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای حمایت سازمانی، سرمایه روانشناختی و عملکرد انطباقی بودند. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (به شیوه گام به گام) تحلیل گردید. نتایج نشان داد که تنها بین سرمایه روانشناختی با عملکرد انطباقی رابطه معنیدار وجود دارد. علاوه براین، نتایج تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام نشان داد که سرمایه روانشناختی توانست تا 13 درصد از واریانس عملکرد انطباقی را تبیین نمایند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجهگیری نمود که از طریق بهبود و ارتقای سرمایه روانشناختی میتوان عملکرد انطباقی کارکنان سازمانها را افزایش داد.
نوشین مشایخی؛ نسرین ارشدی؛ عبدالکاظم نیسی
دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 51-72
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای خلاقیت سازمانی بود. در این پژوهش، جو خلاقانه سازمانی، سرمایههای روانشناختی، انگیزش درونی و توانمندسازی روانشناختی به عنوان پیشایندهای خلاقیت سازمانی و نوآوری سازمانی و عملکرد شغلی به عنوان پیامدهای آن در نظر گرفته شدند. شرکتکنندگان در این پژوهش شامل 340 نفر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیشایندها و پیامدهای خلاقیت سازمانی بود. در این پژوهش، جو خلاقانه سازمانی، سرمایههای روانشناختی، انگیزش درونی و توانمندسازی روانشناختی به عنوان پیشایندهای خلاقیت سازمانی و نوآوری سازمانی و عملکرد شغلی به عنوان پیامدهای آن در نظر گرفته شدند. شرکتکنندگان در این پژوهش شامل 340 نفر (304 مرد و 36 زن) از کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، منطقه اهواز بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای جو خلاقانه سازمانی، سرمایههای روانشناختی، انگیزش درونی، توانمندسازی روانشناختی، خلاقیت سازمانی، نوآوری سازمانی و عملکرد شغلی استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS ویراست 18 و AMOS ویراست 18 انجام گرفت. جهت آزمودن اثرهای غیرمستقیم در الگوی پیشنهادی از روش بوت استراپ استفاده شد. یافتهها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار است. برازش بهتر از طریق حذف 4 مسیر غیر معنیدار و همبسته کردن خطاهای دو مسیر حاصل شد. تمامی اثرات غیرمستقیم نیز معنیدار شدند.