ابوالفضل کرمی؛ نورعلی فرخی؛ علیرضا کندرانی
چکیده
انجام و بهبود فرآیندهای سازمانی قویاً بستگی به توجه به نیازهای روانشناختی و انطباق آنها با وظایف و مشاغل دارد. هدف اصلی این مطالعه دستیابی به میزان تأثیر عاملهای اصلی شغل بر حالات اساسی روانشناختی کارکنان و تأثیر این حالات بر پیامدهای شغلی از طریق آزمون پیمایش تشخیص شغل (JDST) میباشد. بدین منظور 1000 نفر از کارکنان شرکت ملی نفت از ...
بیشتر
انجام و بهبود فرآیندهای سازمانی قویاً بستگی به توجه به نیازهای روانشناختی و انطباق آنها با وظایف و مشاغل دارد. هدف اصلی این مطالعه دستیابی به میزان تأثیر عاملهای اصلی شغل بر حالات اساسی روانشناختی کارکنان و تأثیر این حالات بر پیامدهای شغلی از طریق آزمون پیمایش تشخیص شغل (JDST) میباشد. بدین منظور 1000 نفر از کارکنان شرکت ملی نفت از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند که درنهایت با 757 پرسشنامه تحلیلها انجام شد. نتایج نشان داد که ارتباط معنیداری بین ابعاد اصلی شغل (تنوع مهارت، اهمیت وظیفه، هویت وظیفه، استقلال و پسخوراند)، حالات اساسی روانشناختی (تجربه معناداری شغل، تجربه مسئولیتپذیری شغل و تجربه آگاهی از نتایج) و پیامدهای شغلی (عملکرد و خشنودی شغلی) وجود دارد.