لیلا حسینی طبقدهی؛ محمدرضا فقانی ماکرانی
چکیده
از آنجا که سازمانها برای پویایی و بقای خود نیازمند تدوین و به کارگیری استانداردهای اخلاق حرفهای هستند و فضیلت سازمانی یکی از پیامدهای اخلاق حرفهای در سازمان و از سازههای اثرگذار بر بهزیستی روانشناختی کارکنان میباشد، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای اخلاق حرفهای در رابطه بین فضیلت سازمانی و بهزیستی روانشناختی ...
بیشتر
از آنجا که سازمانها برای پویایی و بقای خود نیازمند تدوین و به کارگیری استانداردهای اخلاق حرفهای هستند و فضیلت سازمانی یکی از پیامدهای اخلاق حرفهای در سازمان و از سازههای اثرگذار بر بهزیستی روانشناختی کارکنان میباشد، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای اخلاق حرفهای در رابطه بین فضیلت سازمانی و بهزیستی روانشناختی کارکنان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری و جامعة آماری پژوهش کلیة کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران، به تعداد 420 نفر بود. حجم نمونه با اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 201 نفر و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه فضیلت سازمانی کامرون و همکاران، بهزیستی روانشناختی ریف و سینگر و اخلاق حرفهای کادوزیر استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS26 و AMOS24 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین فضیلت سازمانی با اخلاق حرفهای و بهزیستی روانشناختی و بین اخلاق حرفهای و بهزیستی روانشناختی کارکنان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و فضیلت سازمانی اثر مستقیم و معنیداری بر اخلاق حرفهای و بهزیستی روانشناختی کارکنان دارد (01/0<P). همچنین اثر غیرمستقیم فضیلت سازمانی بر بهزیستی روانشناختی با واسطهگری اخلاق حرفهای با آزمون سوبل در سطح اطمینان 95/0 نیز تأئید شد. بنابراین میتوان گفت که فضیلت سازمانی مبتنی بر اخلاق حرفهای میتواند در بهزیستی روانشناختی کارکنان مؤثر باشد. به عبارت دیگر میتوان گفت، فضیلت سازمانی با برانگیختن عواطف مثبت در کارکنان و رفتارهای اخلاقی و سودمند، تصاویر مثبتی از سازمان را در ذهن آفراد به وجود آورده و اعتماد و احساس وفاداری را در آنها تقویت نموده و کارکنان را برای انجام بهتر وظایف و به نفع کل سازمان آماده میکند.
عبدالامیر گاطع زاده
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت مثبتاندیشی بر اخلاق حرفهای و رضایت شغلی کارکنان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوسنگرد در سال 1397 بود. با توجه به طرح تحقیق، دادهها در دو مرحله پیش و پس از آموزش و با استفاده از پرسشنامه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت مثبتاندیشی بر اخلاق حرفهای و رضایت شغلی کارکنان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوسنگرد در سال 1397 بود. با توجه به طرح تحقیق، دادهها در دو مرحله پیش و پس از آموزش و با استفاده از پرسشنامه اخلاق حرفهای Cadozier و خشنودی شغلیSpector گردآوری شدند. از بین کارکنانی که کمترین نمرات را در اخلاق حرفهای و رضایت شغلی کسب کرده بودند،30 نفر انتخاب شدند. سپس بهطور تصادفی از بین آنها 24 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 12 نفر) جای گرفتند. اعضای گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مهارت مثبتاندیشی را دریافت کردند. هر دو گروه در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در معرض ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تکمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت مثبتاندیشی، بر افزایش اخلاق حرفهای و خشنودی شغلی اثر دارد. طبق یافتههای این پژوهش میتوان گفت که آموزش مهارت مثبتاندیشی ابزاری مناسب برای افزایش اخلاق حرفهای و خشنودی شغلی کارکنان میباشد.
روشا عطارزاده؛ صدرالدین ستاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفهای با فرسودگی شغلی معلمان به روش توصیفی- همبستگی انجام گردید. جامعه آماریاین تحقیق 900 نفر از معلمان شهرستان نمین بودند که از بین آنها 270 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ و همکاران ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفهای با فرسودگی شغلی معلمان به روش توصیفی- همبستگی انجام گردید. جامعه آماریاین تحقیق 900 نفر از معلمان شهرستان نمین بودند که از بین آنها 270 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ و همکاران و پرسشنامه اخلاق حرفهای پتی جمعآوری شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون،آزمون تی، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند بین اخلاق حرفهای و فرسودگی شغلی معلمان همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای اخلاق حرفهای در مجموع 3/48 درصد کل واریانس متغیر فرسودگی شغلی را پیشبینی میکند.