گلناز مهدی عصری؛ حسین صفرزاده؛ محمدرضا ربیعی مندجین
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل یافتههای بهدستآمده از پژوهشهای پیرامون همبستههای عدالت سازمانی در شبکه بانکی کشور انجام شده است. مطالعه حاضر پژوهشی کاربردی و کمی است. جامعه آماری پژوهش را تمام پژوهشهای انجامشده تا پایان بهار 1402 در زمینه موضوع مورد مطالعه تشکیل دادند که از طریق نمونهگیری هدفمند 37 پژوهش مرتبط با عدالت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تحلیل یافتههای بهدستآمده از پژوهشهای پیرامون همبستههای عدالت سازمانی در شبکه بانکی کشور انجام شده است. مطالعه حاضر پژوهشی کاربردی و کمی است. جامعه آماری پژوهش را تمام پژوهشهای انجامشده تا پایان بهار 1402 در زمینه موضوع مورد مطالعه تشکیل دادند که از طریق نمونهگیری هدفمند 37 پژوهش مرتبط با عدالت سازمانی که در قالب پایاننامه نمایهشده در سایت ایرانداک و مقالات منتشرشده در نشریات علمی-پژوهشی در بازه زمانی 1389 تا 1401 شناسایی و استخراج شدند. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر فراتحلیل میباشد و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از ویرایش دوم نرمافزار جامع فراتحلیل (CMA) استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان داد در شبکه بانکی کشور، ارتباط عوامل در سه سطح «فردی، اجتماعی و سازمانی» با عدالت سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. باتوجه به اندازه اثر حاصل، نتایج نشان داد که عوامل سازمانی قویترین همبسته عدالت سازمانی میباشند و بعد از آن بهترتیب عوامل فردی و اجتماعی قرار میگیرند. در بین عوامل سازمانی، «بهروزی سازمانی» در بین عوامل فردی، «بهرهوری کارکنان» و در بین عوامل اجتماعی «سرمایه اجتماعی» قویترین ارتباط را با عدالت سازمانی داشتند. پژوهشهای گوناگون نشانگر آن است که تقویت ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر جنبههای متفاوت رفتار سازمانی مرتبط و اثرگذار است و تلاش برای توسعه عدالت سازمانی بهصورت توأمان از یک سو به تقویت و افزایش بهرهوری سازمانی بهصورت مستمر و از سوی دیگر رشد شاخصهای توسعه منابع انسانی سازمانها کمک میکند.
امین ضمیری؛ علیرضا حیدریی؛ پرویز عسگری؛ بهنام مکوندی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش سازمانی بر بهرهوری سازمانی و جامعهپذیری سازمانی کارکنان دچار استرس شغلی بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 40 نفر کارکنان تحت استرس بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش سازمانی بر بهرهوری سازمانی و جامعهپذیری سازمانی کارکنان دچار استرس شغلی بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 40 نفر کارکنان تحت استرس بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه گمارش شدند (20 نفر در هر گروه). ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای استرس شغلی، بهرهوری و جامعهپذیری سازمانی بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش هوش سازمانی باعث افزایش بهرهوری و جامعهپذیری سازمانی کارکنان تحت استرس شده است.