عاطفه محمدحسینی؛ صبا قیصری
چکیده
کار بخش اساسی از زندگی انسان است و کار شایسته نیازهای انسانی برای بقا، ارتباط اجتماعی و خودتعیینی را برآورده میکند. سازمان بینالمللی کار، کاری را که در آن فرصتهایی برای کار مولد با درآمد منصفانه، وجود امنیت در محیط کار و حمایت اجتماعی برای خانوادهها، وجود چشمانداز بهتر برای توسعه فردی و یکپارچگی اجتماعی، آزادی برای افراد ...
بیشتر
کار بخش اساسی از زندگی انسان است و کار شایسته نیازهای انسانی برای بقا، ارتباط اجتماعی و خودتعیینی را برآورده میکند. سازمان بینالمللی کار، کاری را که در آن فرصتهایی برای کار مولد با درآمد منصفانه، وجود امنیت در محیط کار و حمایت اجتماعی برای خانوادهها، وجود چشمانداز بهتر برای توسعه فردی و یکپارچگی اجتماعی، آزادی برای افراد در بیان نگرانیهای خود، سازماندهی و مشارکت در تصمیمگیریهایی که بر زندگی آنها تأثیر میگذارد و برابری فرصتها و درمان برای همه زنان و مردان میباشد، بهعنوان کار شایسته تعریف میکند. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر کار شایسته بر تعهد عاطفی باتوجه به نقش میانجیگری ایمنی روانشناختی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، معلمان استان خوزستان بودند که با روش نمونهگیری در دسترس 320 نفر از آنها انتحاب شدند که بهصورت برخط و از طریق شبکههای اجتماعی به پرسشنامههای تحقیق پاسخ دادند. پرسشنامههای مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه کار شایسته (دافی و همکاران، 2017)، پرسشنامه ایمنی روانشناختی (ادموندسون، 1999)، پرسشنامه تعهد عاطفی (مایر و همکاران، 1993) بودند. دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS و Amos-25 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد کار شایسته بر ایمنی روانشناختی و بر تعهد عاطفی اثر مستقیم مثبت و معنیدار دارد. همچنین ایمنی روانشناختی بر تعهد عاطفی اثر مستقیم مثبت و معنیدار دارد. نتایج بوت استراپ نشان داد اثر غیرمستقیم کار شایسته به واسطه ایمنی روانشناختی بر تعهد عاطفی مثبت و معنیدار میباشد، در نتیجه تضمین کار شایسته، عدم اطمینان ادراکشده در مورد شغل و شرایط کار را کاهش میدهد و سبب میشود کارفرمایان سرمایهگذاری بلندمدتی برروی کارکنان انجام دهند تا روابط کاری باثباتی ایجاد کنند.
فهیمه نیکخواه؛ سمیه صالحی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان و دانشآموزان دبیرستان دوره دوم پسرانه منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که از میان آنها 50 معلم و 184 دانشآموز به شیوه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان و دانشآموزان دبیرستان دوره دوم پسرانه منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که از میان آنها 50 معلم و 184 دانشآموز به شیوه نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از 3 پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، امنیت روانشناختی ادمونسون و پیشرفت تحصیلی ساعتچی استفاده شد. تحلیل دادهها توسط آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها نشان دادند که سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیداری دارند. بهطورکلی یافتهها نشان دادند که سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان توان پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را دارند. بنابراین میتوان گفت که افزایش سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان میتواند موجب پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شود.