فاطمه متولی جعفرآبادی؛ علی یزدخواستی؛ زهرا صادقی آرانی
چکیده
محیطِ در حال تغییر و دگرگونی، سازمانها را ملزم به توجه به خلاقیت و نوآوری میکند. سازمانها باید به طور مداوم خلاق باشند تا بتوانند مزیت رقابتی داشته باشند. هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر خلاقیت به روش فراتحلیل در سازمانهای ایرانی است، تا از این طریق بتوان با یکپارچهسازی پژوهشهای مجزای انجامشده در زمینه خلاقیت، عوامل ...
بیشتر
محیطِ در حال تغییر و دگرگونی، سازمانها را ملزم به توجه به خلاقیت و نوآوری میکند. سازمانها باید به طور مداوم خلاق باشند تا بتوانند مزیت رقابتی داشته باشند. هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر خلاقیت به روش فراتحلیل در سازمانهای ایرانی است، تا از این طریق بتوان با یکپارچهسازی پژوهشهای مجزای انجامشده در زمینه خلاقیت، عوامل مؤثر بر آن را شناسایی و اندازه اثر هریک از عوامل و میزان همگنی مطالعات انجامشده را مشخص نمود. روش پژوهش، فراتحلیل است. بدین منظور از نرمافزار CAM2 استفاده شده است. در جستجوی اولیه با معیارهای ورود سال پژوهش و زبان پژوهش از پایگاههای داده مورد بررسی 1687 سند مرتبط با موضوع یافت گردید. پس از آن، با معیارهای درونگنجی 170 پژوهش گزینش و در فرایند فراتحلیل وارد شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد عوامل سازمانی تأثیر معنیداری بر خلاقیت سازمانی داشته و توانسته 52/0 درصد از تغییرات خلاقیت سازمانی را تبیین کند. همچنین، نتایج آزمون ناهمگونی نشاندهنده آن بود که بین مطالعات مورد بررسی ناهمگنی وجود دارد که به همین جهت از اندازه اثر تصادفی استفاده شد. نمودار قیفی نیز حاکی از آن است که خطای استاندارد پایین و سوگیری نسبتاً کم است، که درواقع بیانگر توزیع نرمال و تصادفی است و خطای مشاهدهشده نیز ناشی از انواع اریب احتمالی میباشد. نتایج این پژوهش نشاندهنده آن بود که از میان متغیرهای بررسیشده فرهنگ بوروکراسی، فرهنگ سلسله مراتبی، پیچیدگی شغل، راهبرد رفتارمحور، تفویض اختیار با مقدار معنیداری P>0.05، بدون تأثیر بر خلاقیت سازمانی گزارش شده است. همچنین متغیرهای استراتژی و سیاستهای دانشمحور و فرهنگ قبیلهای با اندازه اثرهای 65/0 و 63/0، بیشترین درصد تغییرات خلاقیت در سازمانهای ایرانی، و متغیر رهبری عملگرا با اندازه اثر 17/0 کمترین درصد تغییرات خلاقیت در سازمانهای ایرانی را تبیین کرده است. نتایج نشان میدهد تلاش برای بهبود فرهنگ سازمانی به ویژه غنیسازی فرهنگ قبیلهای و همچنین تدوین استراتژیهای مدیریت دانش سازمانی و برنامهریزی برای اجرای این استراتژیها تأثیر قابل توجهی بر توسعه خلاقیت سازمانی در سازمانهای ایرانی خواهد داشت.