فاطمه کاظمی؛ سمیه صالحی
چکیده
بهزیستی ذهنی از جمله عوامل تأثیرگذار بر سلامت روان کارکنان در هر سازمانی به شمار میرود. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای رضایت شغلی در رابطه بین نقاط قوت شخصیت و بهزیستی ذهنی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان شاغل در مدارس منطقه 12 شهر تهران در سال 1400 بودند که بر اساس نمونهگیری در دسترس تعداد 234 نفر بهعنوان ...
بیشتر
بهزیستی ذهنی از جمله عوامل تأثیرگذار بر سلامت روان کارکنان در هر سازمانی به شمار میرود. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای رضایت شغلی در رابطه بین نقاط قوت شخصیت و بهزیستی ذهنی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان شاغل در مدارس منطقه 12 شهر تهران در سال 1400 بودند که بر اساس نمونهگیری در دسترس تعداد 234 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه ارزشهای فعال در عمل پترسون و سلیگمن، مقیاس بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو و رضایت شغلی دانت استفاده شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS صورت گرفت. یافتهها نشان داد که اثر مستقیم فضیلتهای انسانی و تعالی بهصورت مثبت و اثر مستقیم عدالت به صورت منفی بر رضایت شغلی معنیدار است و اثر مستقیم فضیلت خرد، شجاعت و اعتدال بر بهزیستی ذهنی معنیدار است. اثر مستقیم رضایت شغلی به بهزیستی ذهنی به صورت مثبت معنیدار است. همچنین نقش وسطهای رضایت شغلی در رابطه نقاط قوت شخصیت و بهزیستی ذهنی در معلمان تایید شد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش نقاط قوت شخصیت میتواند به عنوان یک برنامه آموزش خودآگاهی مورد توجه مدیران و مشاوران شاغل در آموزش و پرورش قرار گیرد.