@article { author = {Golparvar, Mohsen and Fathi, Ali and Kazemi, Maryam and Rahmati Azarmonabadi, Afsaneh}, title = {Psychological Capital and Organizational Citizenship Behaviors: Comprehensive Evidence from Three Independent Research}, journal = {Industrial and Organizational Psychology Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {1-26}, year = {2019}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2588-3917}, eissn = {2588-6339}, doi = {10.22055/jiops.2019.29993.1135}, abstract = {Introduction This study aimed to investigate the role of psychological capital in relation to organizational citizenship behaviors.   Method Research statistical population was the employees of three independent organizations (a public sector organization, a service organization and female teachers) in Ahvaz and Isfahan. From this population, 279, 267 and 351 employees were selected by convenience sampling method, respectively. Research instruments in three studies were psychological capital and organizational citizenship behaviors questionnaires. Data were analyzed by regression analysis (enter method).   Results Results of the first study revealed that, only hope, self-efficacy and resiliency predicted organizational citizenship behaviors toward individuals and hope, resiliency and optimism predicted organizational citizenship behaviors toward organization. Results of second study indicated that, self-efficacy is marginal predictor of helping, and self-efficacy, hope and optimism are able to predict civic virtue. The results of third study showed that from the four components of psychological capital, only self-efficacy able to predict organizational citizenship behaviors toward organization.   Discussion In sum, the results of this study showed that in any given organizational structure, some of psychological capital components can be related to the organizational citizenship behaviors.}, keywords = {psychological capital,Organizational citizenship behaviors,hope,resiliency}, title_fa = {سرمایه روان‌شناختی و رفتارهای مدنی سازمانی: شواهدی جامع از سه پژوهش مستقل}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی نقش سرمایه روان‌شناختی بر رفتارهای مدنی سازمانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش در سه مطالعه مستقل، سه سازمان (یک سازمان دولتی، یک سازمان خدماتی و معلمان زن) در شهرهای اصفهان و اهواز بودند که به‌ترتیب از بین آن‌ها 279 نفر،267 نفر و 351 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش در هر سه مطالعه شامل پرسشنامه‌های سرمایه روان‌شناختی و رفتارهای رفتارهای مدنی سازمانی بودند. داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون به شیوه ورود تحلیل شد. نتایج مطالعه اول نشان داد که به‌ترتیب امیدواری، خودکارآمدی و تاب‌آوری قادر به پیش‌بینی (معنی‌دار) رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به افراد و امیدواری، تاب‌آوری و خوش‌بینی قادر به پیش‌بینی رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به سازمان هستند. نتایج مطالعه دوم نیز نشان داد که خودکارآمدی در حد نه چندان بالا پیش‌بینی‌کننده یاری‌رسانی و خودکارآمدی، امیدواری و خوش‌بینی پیش‌بینی‌کننده فضایل شهروندی هستند. بالاخره نتایج مطالعه سوم نیز نشان داد که در میان معلمان زن از چهار مؤلفه سرمایه روان‌شناختی، فقط خودکارآمدی پیش‌بینی‌کننده رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به افراد است. در مجموع نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در هر ساختار سازمانی معین، برخی از مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی می‌توانند با ابعاد رفتارهای مدنی سازمانی رابطه برقرار کنند.}, keywords_fa = {سرمایه روان‌شناختی,رفتارهای مدنی سازمانی,امیدواری,تاب‌آوری}, url = {https://jiops.scu.ac.ir/article_14861.html}, eprint = {https://jiops.scu.ac.ir/article_14861_1ae912d1a5a492d31847643530db6294.pdf} } @article { author = {Mirshekar, Sareh and Hashemi, Seyed Esmaeil and Mehrabizadeh Honarmand, Mahnaz and Arshadi, Nasrin}, title = {Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy at the workplace on interpersonal Conflict and Experience of Incivility in Ahvaz Hospitals’ Nurses}, journal = {Industrial and Organizational Psychology Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {27-46}, year = {2019}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2588-3917}, eissn = {2588-6339}, doi = {10.22055/jiops.2019.31387.1150}, abstract = {Introduction There are numerous stressors in nurse’s workplace including interpersonal conflict and incivility, their adverse effects on physical and psychological health, productivity and quality of nurse’s work reveals the need to identify and find effective solutions to reduce occupational stressors and improve nurse’s health status. Thus the aim of present study was to examine the effectiveness of acceptance and commitment therapy on interpersonal conflict and experience of incivility in Ahvaz hospitals’ nurses. Method This research was a semi-experimental study with pre-test, post-test and control group. The statistical population of this study included all nurses in Ahvaz hospitals. The research sample was selected by multi-stage random sampling method. In this research, 40 nurses were randomly selected with regarding inclusion criteria and randomly assigned into experimental and control groups. In this research, interpersonal conflict at work scale (Spector & Jex, 1998) and workplace incivility scale (Cortina et al., 2001) were used for data collection. The intervention performed on experimental group consisted of three sessions of acceptance and commitment therapy based workplace training program (second session a week after first session, and third session a month after second session). Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) used for data analysis.   Results Theresults of data analysis showed that there was a significant difference between the control and experimental groups in terms of interpersonal conflict (F=160.426, P=0.001) and incivility (F = 164.485, P= 0.001) with pre-test control. Therefore, the results showed that acceptance and commitment based therapy in the workplace reduces interpersonal conflict and incivility in nurses.   Discussion Based on the findings, it seems that acceptance and commitment therapy improved the interpersonal conflict and experience of incivility; finally it can be said that this approach can be used to reduce interpersonal conflict and incivility in nurses. While reducing stress or avoiding stress in the workplace may not always be possible for nurses, some strategies for managing it better can be taught to nurses and provide an important opportunity to maintain well-being and increase their effectiveness.  }, keywords = {acceptance and commitment therapy,interpersonal conflict,incivility}, title_fa = {اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در محیط کار بر تعارض بین‌فردی و تجربه بی‌نزاکتی در پرستاران بیمارستان‌های شهر اهواز}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به ‌منظور بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش تعارض بین‌فردی و تجربه بی‌نزاکتی در پرستاران انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های شهر اهواز در سال 1397 بود. در این مطالعه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای تعداد 40 نفر از پرستاران با در نظر گرفتن معیارهای ورود به مطالعه، انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل مقیاس تعارض بین‌فردی در محیط کار و مقیاس بی‌نزاکتی در محیط کار بود. در مورد گروه آزمایش، مداخله درمانی شامل 3 جلسه آموزش مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد در محیط کار بود، درحالی‌که اعضای گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه ازلحاظ تعارض بین‌فردی (426/160 = F، 001/0 = p) و تجربه بی‌نزاکتی (485/164 =F ، 001/0= p) تفاوت معنی‌داری وجود دارد. لذا می‌توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب کاهش تعارض بین‌فردی و تجربه بی‌نزاکتی شده است.}, keywords_fa = {درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد,تعارض بین فردی,تجربه بی‌نزاکتی}, url = {https://jiops.scu.ac.ir/article_14864.html}, eprint = {https://jiops.scu.ac.ir/article_14864_445765be9ee6d29919befa5adacccac7.pdf} } @article { author = {Zamiri, Amin and Heydari, Alireza and Asgari, Parviz and Makvandi, Behnam}, title = {The Effectiveness of Organizational Intelligence Training on Organizational Productivity and Organizational Socialization}, journal = {Industrial and Organizational Psychology Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {47-60}, year = {2019}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2588-3917}, eissn = {2588-6339}, doi = {10.22055/jiops.2019.31161.1146}, abstract = {Introduction The aim of this research was to investigate the effectiveness of the organizational intelligence training on organizational productivity and organizational socialization in employees with job stress.   Method The design of this study was pre-test, post-test with control group. The sample included 40 employees with job stress who were selected by random sampling method and then randomly assigned into experimental and control groups (20 in each group). The instruments consisted of organizational productivity, organizational socialization and job stress questionnaires. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) used for data analysis.Organizational intelligence training program included 8 sessions (each 90 minutes).   Results Theresults showed that there was a significant difference between the control and experimental groups regards organizational productivity (F = 127.79, p < 0.001) and organizational socialization (F = 127.79, p < 0.001).   Discussion According to the results, it can be said that organizational intelligence training accelerates the organization in terms of achieving efficiency, effectiveness of the organization and ultimately increasing the excellence and progress of the organization. Therefore, organizational intelligence training is an effective intervention on increasing organizational productivity and organizational socialization in employees with job stress.}, keywords = {organizational intelligence,Organizational Productivity,organizational socialization,job stress}, title_fa = {اثربخشی آموزش‌ هوش سازمانی بر بهره‌وری سازمانی و جامعه‌پذیری سازمانی}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش‌ هوش سازمانی بر بهره‌وری سازمانی و جامعه‌‌پذیری سازمانی کارکنان دچار استرس شغلی بود. طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 40 نفر کارکنان تحت استرس بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه گمارش شدند (20 نفر در هر گروه). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های‌ استرس شغلی، بهره‌وری و جامعه‌پذیری سازمانی بود. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش‌ هوش سازمانی باعث افزایش بهره‌وری و جامعه‌پذیری سازمانی کارکنان تحت استرس شده است.}, keywords_fa = {هوش سازمانی,بهره‌وری سازمانی,جامعه‌پذیری سازمانی,استرس شغلی}, url = {https://jiops.scu.ac.ir/article_14863.html}, eprint = {https://jiops.scu.ac.ir/article_14863_a00a9fca155940f770776766f182e669.pdf} } @article { author = {Vakilian, Leila and Khalatbari, Javad}, title = {The Relationship of Perfectionism and Organizational Commitment with Self-Efficacy}, journal = {Industrial and Organizational Psychology Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {61-80}, year = {2019}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2588-3917}, eissn = {2588-6339}, doi = {10.22055/jiops.2019.30087.1137}, abstract = {Introduction The purpose of this research was to investigate the relationship of perfectionism and organizational commitment with self-efficacy.   Method The research method was correlational and the statistical population of this research included all Qazvin Glass Factory employees. From this population 120 employees were selected by simple random sampling method. Data were collected by perfectionism questionnaire, organizational commitment scale and self-efficacy scale. Pearson correlation coefficients and multiple regressions were used for data analysis.   Result The results showed that the correlation coefficient between perfectionism and self-efficacy also the correlation coefficient between organizational commitment and self-efficacy were statistically significant. Another finding showed that perfectionism and organizational commitment have a significant predictive power of self-efficacy.   Discussion According to the results of this study, employees’ self-efficacy can be increased through perfectionism and organizational commitment.}, keywords = {perfectionism,organizational commitment,Self-Efficacy}, title_fa = {رابطه کمال‌گرایی و تعهد سازمانی با خودکارآمدی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی رابطه کمال‌گرایی و تعهد سازمانی با خودکارآمدی انجام پذیرفت. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان کارخانه شیشه قزوین به تعداد 800 نفر بود. از این جامعه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 120 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های کمال‌گرایی، مقیاس تعهد سازمانی و مقیاس خودکارآمدی گردآوری شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که ضرایب همبستگی بین دو متغیر کمال‌گرایی و خودکارآمدی و نیز بین دو متغیر تعهد سازمانی و خودکارآمدی معنی‌دار بودند. دیگر یافته پژوهش نشان داد که کمال‌گرایی و تعهد سازمانی به‌طور معنی‌داری قابلیت پیش‌بینی خودکارآمدی را دارا می‌باشند.}, keywords_fa = {کمال‌گرایی,تعهد سازمانی,خودکارآمدی}, url = {https://jiops.scu.ac.ir/article_14862.html}, eprint = {https://jiops.scu.ac.ir/article_14862_619a772411300aaa170560c0a3592eaa.pdf} } @article { author = {Soroori, Sanaz and Fahiminejad, Ali and Morsal, Bagher and Tayebi Sani, Mostafa}, title = {The Effect of Organizational Agility on the Organizational Empowerment: Mediating role of Psychological Empowerment}, journal = {Industrial and Organizational Psychology Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {81-102}, year = {2019}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2588-3917}, eissn = {2588-6339}, doi = {10.22055/jiops.2019.28601.1117}, abstract = {Introduction The purpose of this research was to investigate the effect of organizational agility on organizational empowerment through psychological empowerment.   Method The statistical population included all employees of Sport and Youth Offices in Razavi Khorasan province. Regarding the limited number of employees in this population, all of them were selected as research sample (200 employees). The research questionnaire consisted of two parts: The first part consisted of Spritzer Empowerment Questionnaires (1995) (15 questions with components of feeling meaningful, competence, freedom of action, feeling effective, and feeling Trust), Sharifi and Zhang Organizational Agility Questionnaire (2001) (15 questions with components of speed, competence, responsiveness, flexibility) and 50 items of Organizational Empowerment (derived from EFQM organizational excellence model; with components of leader, Staff, policy and strategy, partnerships and resources, and processes). The reliability (Cronbach's alpha and composite reliability), convergent validity and divergent validity of the questionnaires were confirmed by content validity.   Results Findings showed that organizational agility had a significant positive effect on psychological empowerment and organizational empowerment. Psychological empowerment had a significant positive effect on organizational empowerment. The results of the indirect effect indicated that psychological empowerment mediates the relationship between organizational agility and organizational empowerment.   Discussion Managers of sport and youth departments and sport organizations should strive to provide continuous development of knowledge and encouraging and appreciating staff involvement in organizational affairs. Given the more indirect impact of organizational agility on organizational empowerment, it is suggested that managers of sport departments and youth and sports organizations pay more and more attention to the psychological empowerment of employees in different parts of the organization.}, keywords = {Psychological empowerment,Organizational empowerment,organizational agility}, title_fa = {اثر چابکی سازمانی بر توانمندسازی سازمانی: نقش میانجی توانمندسازی روان‌شناختی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر چابکی سازمانی بر توانمندسازی سازمانی با توجه به نقش میانجی توانمندسازی روان‌شناختی بود.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی بود که با توجه به تعداد محدود جامعه آماری، کل جامعه به عنوان نمونه آماری پژوهش (200 نفر) انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Smart PLS3 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که چابکی سازمانی اثر مثبت معنی‌داری بر توانمندسازی روان‌شناختی و توانمندسازی سازمانی دارد. همچنین، توانمندسازی روان‌شناختی دارای اثر مثبت معنی‌دار بر توانمندسازی سازمانی بود. نتایج مربوط به اثر غیرمستقیم چابکی سازمانی بر توانمندسازی سازمانی از طریق توانمدسازی روان‌شناختی نیز مورد تأیید قرار گرفت.}, keywords_fa = {توانمندسازی روان‌شناختی,توانمندسازی سازمانی,چابکی سازمانی}, url = {https://jiops.scu.ac.ir/article_14860.html}, eprint = {https://jiops.scu.ac.ir/article_14860_fe54280462f90f97bca98f4f20b52a5d.pdf} } @article { author = {Mousavi, Seyed Mohamad ali and Farhadi, Hadi}, title = {The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Stress Management Virtual Training on Employees' Work-Family Conflict, General Health, Quality of Life and Mental Health}, journal = {Industrial and Organizational Psychology Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {103-122}, year = {2019}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2588-3917}, eissn = {2588-6339}, doi = {10.22055/jiops.2019.31322.1149}, abstract = {Introduction The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral stress management virtual training on employees’ work-family conflict, general health, quality of life and mental health.   Method This research was a semi-experimental study with pre-test, post-test and control group. The statistical population of this study consisted of all employees of Isfahan steel company. From this population 30 employees were selected by convenience sampling method and then randomly assigned in experimental and control groups (each 15 employees). The instruments included work-family conflict, general health, quality of life and mental health questionnaires. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) used for data analysis. Results Theresults showed that there was a significant difference between the control and experimental groups in terms of work-family conflict, general health, quality of life and mental health.   Discussion According to findings of this study, cognitive-behavioral stress management virtual training is suggested regarding employees’ work-family conflict, general health, quality of life and mental health.}, keywords = {stress management virtual training,work-family conflict,general health,quality of life,Mental Health}, title_fa = {اثربخشی آموزش مجازی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر تعارض کار-خانواده، سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر تعارض کار-خانواده، سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 30 نفر به‌صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. در این پژوهش پرسشنامه‌های تعارض کار- خانواده، سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان  مورد استفاده قرار گرفتند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مجازی شناختی-رفتاری بر متغیرهای تعارض کار-خانواده، سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان تأثیر معنی‌داری داشته است. . لذا می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مجازی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری سبب کاهش تعارض کار-خانواده و افزایش سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان شده است.}, keywords_fa = {آموزش مجازی مدیریت استرس˛ تعارض کار-خانواده,سلامت عمومی,کیفیت زندگی,سلامت روان}, url = {https://jiops.scu.ac.ir/article_14874.html}, eprint = {https://jiops.scu.ac.ir/article_14874_d7edc7935040e145eb61bf1c2d027670.pdf} }