TY - JOUR ID - 16241 TI - طراحی و اعتبارسنجی مدل سنجش آموزش بزرگسالان در مراکز مشاوره و توانبخشی JO - مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی JA - JIOPS LA - fa SN - 2588-3917 AU - غریب زاده, رامین AU - آقایی خانه برق, علی AU - طالب زاده, محسن AU - ابراهیمی, مهدی AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران AD - استادیار گروه رهبری و توسعه آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، گروه رهبری و توسعه آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 7 IS - 2 SP - 321 EP - 336 KW - آموزش بزرگسالان KW - سنجش KW - مدل‌سازی KW - مراکز مشاوره KW - توانبخشی DO - 10.22055/jiops.2020.33626.1188 N2 - اجرای برنامه‌های آموزش بزرگسالان، مستلزم داشتن مدل مناسب است. با توجه به نبود الگوی بومی آموزش بزرگسالان همراستا و متناسب با فرهنگ جامعه، هدف اصلی پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی مدل سنجش آموزش‌های بزرگسالان در مراکز مشاوره و توانبخشی بود. در این پژوهش، از روش کیفی و نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. در ابتدا با خبرگان مراکز مشاوره و توانبخشی مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته به عمل آمد که تا رسیدن به اشباع نظری (12 نفر) ادامه پیدا کرد. سپس داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها به روش تحلیل تم و با استفاده از نرم‌افزارN-vivo 10  تحلیل شد. برای اعتبارسنجی کیفی و اجماع بین خبرگان در جهت واقعی بودن مؤلفه‌ها و شاخص‌های شناسایی‌شده از فن دلفی فازی استفاده شد. پس از مرحله دلفی فازی، فهرست ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های شناسایی‌شده در اختیار چند نفر از اساتید دانشگاه و دانشجویان دکترا که در حوزه آموزش بزرگسالان تخصص داشتند، قرار گرفت که با انجام اصلاحات از صحیح و مناسب بودن معادل و اصطلاحات انتخاب‌شده برای نام‌گذاری ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌ها اطمینان حاصل شد. بر این اساس، مدل نهایی سنجش آموزش بزرگسالان مراکز مشاوره و توانبخشی طراحی شد که شامل 6 بُعد (شامل گروه‌مداری، ایجاد انگیزه، بودجه، توجه به محدودیت‌ها، دقت عمل در آموزش و تناسب)، 10 مؤلفه و 48 شاخص بوده است. UR - https://jiops.scu.ac.ir/article_16241.html L1 - https://jiops.scu.ac.ir/article_16241_e0d619a78e49b8e456237cff55a12cec.pdf ER -