TY - JOUR ID - 18166 TI - اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی، استرس شغلی، تنظیم هیجان و فشار خون اولیه معلمان JO - مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی JA - JIOPS LA - fa SN - 2588-3917 AU - عقیلی, سید مجتبی AU - امیری, محدثه AD - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور AD - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور، گلستان، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 9 IS - 2 SP - 463 EP - 480 KW - درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد KW - خودکارآمدی KW - استرس شغلی KW - تنظیم هیجان DO - 10.22055/jiops.2023.42908.1330 N2 - این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی، استرس شغلی و تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر در سال 1401 انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی معلمان زن شهرستان آزادشهر در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از میان آن‌ها تعداد 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جای‌دهی شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 45 دقیقه‌ای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های خودکارآمدی، تنظیم هیجان و استرس شغلی بود. داده‌های پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 25 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی، استرس شغلی و تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر اثربخش است (0/05>P). نتایج پژوهش حاکی از آن است که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درک رویداد آشفته‌کننده بدون اجتناب یا مهار آن، منجر به افزایش خودکارآمدی، کاهش استرس شغلی و بهبود تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر می‌گردد. UR - https://jiops.scu.ac.ir/article_18166.html L1 - https://jiops.scu.ac.ir/article_18166_5fbc0d460884069625f4dce3218290c8.pdf ER -