مقالات زیر برای چاپ در شماره های آینده این مجله، در مراحل آماده ساز نهایی می باشند.
زهرا عطایی
چکیده
استرس شغلی از جمله عواملی است که اغلب سبب تأثیرگذاری منفی بر سایر جنبههای زندگی شغلی و اجتماعی فرد میشود. همچنین، رضایت زناشویی، یک جنبه بسیار مهم در روابط زوجین است و نقش مهمی در سلامت روانشناختی زوجین ایفا میکند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر استرس شغلی و رضایت زناشویی در کارکنان متأهل نیروی ...
بیشتر
استرس شغلی از جمله عواملی است که اغلب سبب تأثیرگذاری منفی بر سایر جنبههای زندگی شغلی و اجتماعی فرد میشود. همچنین، رضایت زناشویی، یک جنبه بسیار مهم در روابط زوجین است و نقش مهمی در سلامت روانشناختی زوجین ایفا میکند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر استرس شغلی و رضایت زناشویی در کارکنان متأهل نیروی انتظامی کرمانشاه انجام شد. طرح پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. در این پژوهش 20 نفر از کارکنان نیروی انتظامی شهر کرمانشاه که به شکل تصادفی انتخاب و در دو گروه 10 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه استرس شغلی HSE بود که در بین اعضای دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون توزیع شد. سپس گروه آزمایش طی مدت 8 جلسه (هر جلسه 1/5 ساعت) تحت درمان شناختی رفتاری قرار گرفتند. دادههای گردآوریشده با استفاده از آزمون یومان ویتنی در نرمافزار SPSS-25 تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای حاصل از آزمون یومان ویتنی نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر استرس شغلی تفاوت معنیداری وجود دارد (p <0.05). همچنین نتایج نشان داد که در دو گروه آزمایش و گواه از نظر رضایت زناشویی تفاوت معنیداری وجود دارد (p <0.05). با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود که دورههای آموزشی و درمانی مناسب به منظور ارتقاء رضایت زناشویی و کاهش استرس شغلی کارکنان برگزار گردد.
سیده ربابه قادری؛ سمیه صالحی؛ فهیمه نیکخواه
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای خودشفقتورزی در رابطه بین تعهد اجتماعی و عزت نفس با سازگاری شغلی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. 480 نفر از کارکنان زن و مرد شاغل در اداره آموزش و پرورش منطقه 19 شهر تهران در سال 1399- 1398 به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای خودشفقتورزی نف (2003)، تعهد اجتماعی کارول ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای خودشفقتورزی در رابطه بین تعهد اجتماعی و عزت نفس با سازگاری شغلی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. 480 نفر از کارکنان زن و مرد شاغل در اداره آموزش و پرورش منطقه 19 شهر تهران در سال 1399- 1398 به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای خودشفقتورزی نف (2003)، تعهد اجتماعی کارول (1991)، عزت نفس روزنبرگ (1989) و سازگاری شغلی دیویس و لافتکوویس (1984) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و در نرمافزار AMOS-24 انجام شد. نتایج نشان داد که تعهد اجتماعی دارای اثر مثبت مستقیم و معنیدار بر سازگاری شغلی است (01/0P<)، و خودشفقتورزی نیز بر سازگاری شغلی اثر مستقیم و معنیدار دارد (01/0P<). همچنین، اثر غیرمستقیم تعهد اجتماعی و عزت نفس بر سازگاری شغلی با واسطه خودشفقتورزی معنیدار بود (01/0P<). با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود خودشفقتورزی به عنوان یک برنامه آموزشی مورد توجه مشاوران و روانشناسان مدرسه قرار گیرد.
سید مجتبی عقیلی؛ محدثه امیری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی، استرس شغلی و تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر در سال 1401 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون_پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی معلمان زن شهرستان آزادشهر در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی، استرس شغلی و تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر در سال 1401 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون_پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی معلمان زن شهرستان آزادشهر در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 45 دقیقهای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودکارآمدی، تنظیم هیجان و استرس شغلی بود. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و استفاده از نرمافزار spss نسخه 25 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی، استرس شغلی و تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر اثربخش است (0/05>P). نتایج پژوهش حاکی از آن است که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با درک رویداد آشفتهکننده بدون اجتناب یا مهار آن، منجر به افزایش خودکارآمدی، کاهش استرس شغلی و بهبود تنظیم هیجان معلمان زن شهرستان آزادشهر میگردد.
محسن درکه؛ حسن رضایی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه استرس شغلی با جو سازمانی، کیفیت زندگی کاری و دلبستگی شغلی کارکنان شرکت برق منطقهای غرب بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان مرد ستادی شاغل در شرکت برق منطقهای غرب بود. نمونهای شامل 142 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. پرسشنامههای کیفیت زندگی کاری والتون، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه استرس شغلی با جو سازمانی، کیفیت زندگی کاری و دلبستگی شغلی کارکنان شرکت برق منطقهای غرب بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان مرد ستادی شاغل در شرکت برق منطقهای غرب بود. نمونهای شامل 142 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. پرسشنامههای کیفیت زندگی کاری والتون، دلبستگی شغلی لاداهل و کنجر، جو سازمانی هاپین و کرافت و منبع استرس شغلی اسیپو جهت اندازهگیری متغیرهای پژوهش بین اعضای نمونه توزیع شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS-19 استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که همبستگی بین استرس شغلی با جو سازمانی، کیفیت زندگی کاری و دلبستگی شغلی منفی و معنیدار است.
محدثه نژادباقری پور؛ نوری کعب عمیر
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر استرس شغلی و خودکارآمدی با کنترل روانرنجورخویی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل در سال 1402 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد در سال 1402 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر استرس شغلی و خودکارآمدی با کنترل روانرنجورخویی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل در سال 1402 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد در سال 1402 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مدیریت استرس قرار گرفت و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982)، استرس شغلی (اورلی و گیردانو، 1980) و روانرنجورخویی (کاستا و مک کری، 1992) بود. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و در نرمافزار SPSS-27 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت استرس بر کاهش استرس شغلی و افزایش خودکارآمدی کارکنان مرکز تماس با کنترل روانرنجورخویی، اثربخش بود (05/0>p). نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش مدیریت استرس منجربه افزایش خودکارآمدی و کاهش استرس شغلی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد میگردد. با توجه به نتایج بهدستآمده به نظر میرسد برگزاری دورههای آموزشی مدیریت استرس برای ایجاد سازگاری روانشناختی بیشتر در راستای مدیریت شرایط استرسزا در محیطهای کاری و همچنین ارتقاء سلامت روان کارکنان و درنتیجه بهبود کیفیت و بهرهوری سازمانی، بهصورت منظم برای کارکنان پیشنهاد میشود.
فاطمه احمدیان؛ حمید رحیمی
دوره 9، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 203-226
چکیده
معلمان نقش مهمی در تربیت سرمایههای انسانی هر جامعه ای دارند و تربیت سرمایه انسانی از مهمترین وظایف آنهاست، لذا پرداختن به موضوع بهزیستی روانشناختی آنان و ارتقای آن، از مسائل ضروری به حساب میآید. بنابراین، انتظار میرود که سبک رهبری مدیران در سازمانها و مؤلفههای مربوط به آن در ارتباطات، روحیه، انگیزش، رضایت و بهزیستی ...
بیشتر
معلمان نقش مهمی در تربیت سرمایههای انسانی هر جامعه ای دارند و تربیت سرمایه انسانی از مهمترین وظایف آنهاست، لذا پرداختن به موضوع بهزیستی روانشناختی آنان و ارتقای آن، از مسائل ضروری به حساب میآید. بنابراین، انتظار میرود که سبک رهبری مدیران در سازمانها و مؤلفههای مربوط به آن در ارتباطات، روحیه، انگیزش، رضایت و بهزیستی روانشناختی معلمان اثرگذار باشد. لذا هدف پژوهش حاضر، سنجش ادراک معلمان از سبک رهبری بصیر و تأثیر آن بر بهزیستی روانشناختی آنان با نقش میانجی استحکام ذهنی بود. پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی بود و جامعه آماری شامل معلمان شهر کاشان در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 3252 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم 344 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سبک رهبری بصیر، بهزیستی روانشناختی و استحکام ذهنی استفاده شد. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای رهبری بصیر 0/99، بهزیستی روانشناختی 0/82 و استحکام ذهنی 0/94 بهدستآمد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و ایموس در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان داد میانگین ادراک معلمان از سبک رهبری بصیر (3/56) بالاتر از حد متوسط (3)، میانگین بهزیستی روانشناختی (82/65) بالاتر از حد متوسط (63) و میانگین استحکام ذهنی (45/93) بالاتر از حد متوسط (42) است. ضرایب تحلیل مسیر متغیرها نشان داد اثرات کل رهبری بصیر روی بهزیستی روانشناختی 0/96، رهبری بصیر روی استحکام ذهنی 0/50 و استحکام ذهنی روی بهزیستی روانشناختی 0/95 بود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، سازمانهای آموزشی میتوانند با توسعه سبکهای رهبری و اتخاذ سبکهای رهبری مناسب، مانند سبک رهبری بصیر که برای اهداف مراکز آموزشی مناسبتر است، بهزیستی روانشناختی کارکنان را بهبود بخشند.
سیدرحیم صفوی میرمحله؛ شبنم زرجو؛ فاطمه پورسبحان دورقی؛ محمد کشاورز
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قلدری سازمانی بر تنهایی کارکنان با نقش میانجی سرپرستی استثمارگر و باجگیری عاطفی انجام شده است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. اعضای نمونه در این مطالعه 212 نفر از کارکنان سازمانهای ورزشی سمنان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور تحلیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قلدری سازمانی بر تنهایی کارکنان با نقش میانجی سرپرستی استثمارگر و باجگیری عاطفی انجام شده است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. اعضای نمونه در این مطالعه 212 نفر از کارکنان سازمانهای ورزشی سمنان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور تحلیل دادهها، روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS 2 مورد استفاده قرار گرفت. جهت سنجش روایی از روایی همگرا بهره گرفته شد و به منظور محاسبه پایایی، آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت و ضریب آن برای تمام سازههای پژوهش بیشتر از 7/0 گزارش شد. نتایج نشان دادکه قلدری سازمانی با ضریب مسیر 44/0 اثر مثبت و معنیداری بر احساس تنهایی کارکنان در سازمان دارد. همچنین، اثر مثبت و معنیداری میان متغیرهای قلدری سازمانی با سرپرستی استثمارگرایانه با ضریب مسیر 64/0 و باجگیری عاطفی با ضریب مسیر 50/0 وجود داشت. علاوه بر این، سرپرستی استثمارگر و باجگیری عاطفی بهترتیب با ضریب مسیر 42/0 و 38/0 اثر مثبت و معنیداری بر احساس تنهایی در سازمان داشتند. همچنین، سرپرستی استثمارگرایانه و باجگیری عاطفی نقش میانجیگر را بین قلدری سازمانی و احساس تنهایی در سازمان ایفا کردند (01/0p<). در صورتی که در یک سازمان قلدری رواج داشته باشد، سرپرستی استثمارگر و باجگیری عاطفی بیشتری از سوی مدیران مشاهده خواهد شد و این امر به نوبه خود منجر به احساس تنهایی کارکنان در سازمانهای ورزشی میگردد. از سوی دیگر چنانچه مدیران در سازمانهای ورزشی رفتارهای مبتنی بر اعتماد و احترام نسبت به کارکنان داشته باشند، به دنبال باجگیری عاطفی از زیردستان خود نخواهند بود و سرپرستی سازمانی در جهت بهبود عملکرد و بهرهوری کارکنان خواهد بود و بدین ترتیب ارتباطات مؤثرتری میان کارکنان شکل میگیرد که این امر به نوبه خود میتواند از احساس تنهایی کارکنان در سازمانهای ورزشی بکاهد.
ناهید هاشمیان بجنورد؛ مسعود مقدس زاده بزار؛ فاطمه علیدوستی
چکیده
تحقیقاتی که در رابطه با تأثیر ویژگیهای شخصیتی بر عملکرد شغلی انجام شده، عمدتاً براساس تحلیل همبستگی یا رگرسیون بوده و تغییرات عملکرد شغلی براساس هر مؤلفه از شخصیت را تبیین کرده است. هدف از این تحقیق ارائه مدلی است که بتواند نقش عوامل شخصیتی را در عملکرد شغلی تبیین کند و صرفاً متکی بر دادههای جمعآوریشده از شاغلین نباشد. این روش ...
بیشتر
تحقیقاتی که در رابطه با تأثیر ویژگیهای شخصیتی بر عملکرد شغلی انجام شده، عمدتاً براساس تحلیل همبستگی یا رگرسیون بوده و تغییرات عملکرد شغلی براساس هر مؤلفه از شخصیت را تبیین کرده است. هدف از این تحقیق ارائه مدلی است که بتواند نقش عوامل شخصیتی را در عملکرد شغلی تبیین کند و صرفاً متکی بر دادههای جمعآوریشده از شاغلین نباشد. این روش وزن تأثیر هر عامل را بر عملکرد شغلی بر اساس نظر خبره تبیین میکند. خبره با استفاده از مقایسههای زوجی، ترجیح هر عامل شخصیتی را بر دیگری بیان میکند؛ سپس با روش تحلیل سلسله مراتبی وزن هر عامل مشخص میشود. با همین روش وزن شخصیت در مقایسه با تخصص و تجربه تعیین میگردد. این روش برای کارکنان دانشگاه خیام و در سه بخش امور دانشجویی، امور مالی و اداره آموزش انجام شد. برای آزمون مدل، معاونان آموزشی، مالی و دانشجویی بهعنوان خبره انتخاب شدند. با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی و نرمافزار Choice Expert وزن هر عامل در عملکرد محاسبه شد. وزنهای محاسبهشده در نرمافزار با توجه به نرخ ناسازگاری اندک، قابل قبول بود. در اداره آموزش وزنهای مسئولیتپذیری 0.51، موافق بودن 0.21 تمایل به تجربیات جدید 0.04، برونگرایی 0.05، روانرنجوری 0.16؛ در امور مالی، مسئولیتپذیری 0.62 موافق بودن 0.20، تمایل به تجربیات جدید 0.10، برونگرایی 0.05 و روانرنجوری 0.03 و در امور دانشجویی مسئولیتپذیری 0.52، موافق بودن 0.14، تمایل به تجربیات جدید 0.24 برونگرایی 0.04 و روانرنجوری 0.06 بهدستآمد که در هر سه شغل بررسیشده، مسئولیتپذیری بیشترین نقش را در تبیین عملکرد نشان داد. عملکرد محاسبهشده با معادلات توسعه دادهشده توسط مدل با عملکرد شغلی واقعی براساس آزمون همبستگی اسپیرمن همبستگی معنیداری نشان داد (p <0.05).در مجموع، علاوه بر روش رگرسیون میتوان از روش تحلیل سلسله مراتبی برای تبیین وزن عوامل شخصیتی در عملکرد شغلی استفاده نمود.
محسن یعقوبی؛ نورمحمد یعقوبی؛ محمد صادق شریفی راد
چکیده
قرارداد روانشناختی بهعنوان باور و ادارک کارکنان در مورد شرایط و ضوابط یک توافق مبادله متقابل بین آنها و طرف دیگر تعریف شده است. هدف پژوهش حاضر ارائه یک نمای جامع و واضح از پژوهشهای قراردادهای روانشناختی و پیشنهاد مسیرهای پژوهشی برای پژوهشگران آتی جهت پر کردن شکافهای پژوهشی میباشد. جستجوی نظاممند در پایگاههای اطلاعاتی ...
بیشتر
قرارداد روانشناختی بهعنوان باور و ادارک کارکنان در مورد شرایط و ضوابط یک توافق مبادله متقابل بین آنها و طرف دیگر تعریف شده است. هدف پژوهش حاضر ارائه یک نمای جامع و واضح از پژوهشهای قراردادهای روانشناختی و پیشنهاد مسیرهای پژوهشی برای پژوهشگران آتی جهت پر کردن شکافهای پژوهشی میباشد. جستجوی نظاممند در پایگاههای اطلاعاتی معتبر بینالمللی و داخلی در آذرماه 1400 انجام شد. با پیروی از پروتکلهای ابزار پیشنهادی برای بررسی مرور نظاممند و معیارهای ورود و خروج درنهایت 22 مقاله وارد تحلیل بخش کیفی شدند. قراردادهای روانشناختی پرستاران را میتوان به سه مضمون کلی تقسیم کرد. مضمون اول بر فرایند شکلگیری و توسعه قرارداد روانشناختی متمرکز است. مضمون دوم، بر شناسایی محتوا و ماهیت این قراردادها متمرکز است. مضمون سوم، بر فرایند تحقق و نقض قرارداد روانشناختی متمرکز است. نتایج نشان میدهد که باوجود علاقه و فعالیت روبهرشد تحقیقات منتشرشده درمورد پرستاران و قراردادهای روانشناختی، و علیرغم تشخیص این موضوع که مفهوم قراردادهای روانشناختی یک چارچوب نظری ارزشمند برای کمک به درک تجربیات پرستاران و چگونگی مدیریت بهتر بیمارستانهاست، هنوز اطلاعات زیادی در رابطه با قراردادهای روانشناختی پرستاران وجود دارد که پژوهشگران باید آنها را مورد مطالعه قرار دهند.
مصطفی عاشقی؛ سیدمحمدجواد موسوی نیا؛ عبدالزهرا نعامی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و هویت سازمانی با رفتار غیراخلاقی به نفع سازمان با میانجیگری تعهد سازمانی انجام گرفت. رفتار غیراخلاقی به نفع سازمان به رفتارهایی گفته میشود که طی آن افراد اقدام به نقض ارزشهای اصلی جامعه، آداب و رسوم، قوانین یا معیارهای رفتاری مناسب به منظور ارتقای عملکرد سازمان یا اعضای آن ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و هویت سازمانی با رفتار غیراخلاقی به نفع سازمان با میانجیگری تعهد سازمانی انجام گرفت. رفتار غیراخلاقی به نفع سازمان به رفتارهایی گفته میشود که طی آن افراد اقدام به نقض ارزشهای اصلی جامعه، آداب و رسوم، قوانین یا معیارهای رفتاری مناسب به منظور ارتقای عملکرد سازمان یا اعضای آن انجام میدهند. این تعریف دو بُعد از رفتار غیراخلاقی به نفع سازمان را برجسته میکند. اول، رفتار غیراخلاقی به نفع سازمان، رفتاری غیراخلاقی است؛ زیرا شامل اعمالی میشود که بر خلاف ارزشها، قوانین یا هنجارهای اجتماعی است. دوم این که، رفتار غیراخلاقی به نفع سازمان، رفتاری تعمدی است که با هدف منفعت رساندن به سازمان، اعضای سازمان و یا رهبرشان انجام گیرد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز بود که از میان آنها 133 نفر به روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه پژوهش حاضر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رهبری اخلاقی براون و همکاران، پرسشنامه هویت سازمانی مائل و اشفورث، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر و پرسشنامه رفتار غیراخلاقی به نفع سازمان آمفرس و همکاران است. دادهها از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با نرمافزارهای SPSS-23 و AMOS-23 تحلیل شدند. تحلیلهای الگویابی معادلات ساختاری برازش الگوی پیشنهادی را تأیید کرد. نتایج حاکی از آن بود که رهبری اخلاقی و هویت سازمانی بر رفتار غیراخلاقی به نفع سازمان تأثیر مثبت و معنیداری دارند (01/0p<). همچنین، نقش میانجی تعهد سازمانی در رابطه بین رهبری اخلاقی و هویت سازمانی با رفتار غیراخلاقی به نفع سازمان تأیید شد (01/0p<). در مجموع، نتایج نشان داد وقتی سازمانی دارای رهبری اخلاقی باشد و کارکنان کار خود را بامعنا تلقی کنند و دلبستگی بالایی به کار و محیط کار داشته باشند در چنین شرایطی تعهد سازمانی بیشتری را خواهند داشت و طبق نظریه تبادل اجتماعی به دنبال جبران خواهند بود و برای سود رساندن به سازمان خود احتمالاً رفتار غیراخلاقی به نفع سازمان بیشتری خواهند داشت.
حمیدرضا حیدری؛ محمد کریمی یزدآبادی
آزاده سلطانی؛ علی مهرابی
چکیده
< p dir="RTL">این پژوهش با هدف بررسی رابطه علی آموزش با قصد کارآفرینی با توجه به نقش انگیزههای کارآفرینی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان رشتههای مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود که تعداد 328 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمعآوری ...
بیشتر
< p dir="RTL">این پژوهش با هدف بررسی رابطه علی آموزش با قصد کارآفرینی با توجه به نقش انگیزههای کارآفرینی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان رشتههای مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود که تعداد 328 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای آموزش کارآفرینی سوئیتاریس، انگیزه کارآفرینانه تائورمینا و کینمی-لائو و قصد کارآفرینی لینان و همکاران استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) با استفاده از نرمافزارSPSS23 و Smart PLS صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزشهای کارآفرینی با انگیزههای کارآفرینی و قصد کارآفرینی رابطه مثبت و معنیدار داشت. همچنین انگیزههای کارآفرینی با قصد کارآفرینی نیز رابطه مثبت و معنیدار داشت. علاوه بر این، نتایج حاصل از بررسی اثرات غیرمستقیم نشان داد که آموزش کارآفرینی از طریق متغیر انگیزههای کارآفرینی با قصد کارآفرینی رابطه غیرمستقیمی دارد، لذا نقش میانجیگر انگیزههای کارآفرینی در رابطه بین آموزش با قصد کارآفرینی مورد تأیید قرار گرفت.
محمد مهدی صدرهاشمی؛ ابراهیم آلبو نعیمی؛ محمد خدا مرادی
چکیده
کسب و کارهای کوچک جزئی جداییناپذیر از اقتصادهای پویا را شکل میدهند، با این تفاوت که غالب تئوریهای اقتصادی بهطور سنتی به پویایی شرکت، صنعت و بازار توجه داشتهاند و کمتر اهمیت اقتصادی مشاغل کوچک را مورد توجه قرار دادهاند. در ادبیات موجود درباره بازاریابی دیجیتال چهارچوب نظری جامع که مورد توافق همگان باشد، وجود ندارد. هدف پژوهش ...
بیشتر
کسب و کارهای کوچک جزئی جداییناپذیر از اقتصادهای پویا را شکل میدهند، با این تفاوت که غالب تئوریهای اقتصادی بهطور سنتی به پویایی شرکت، صنعت و بازار توجه داشتهاند و کمتر اهمیت اقتصادی مشاغل کوچک را مورد توجه قرار دادهاند. در ادبیات موجود درباره بازاریابی دیجیتال چهارچوب نظری جامع که مورد توافق همگان باشد، وجود ندارد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای نوین بر پایه نیازهای بازار خردهفروشی و اصناف شهر اصفهان بهمنظور ارتقاء نتایج کسب و کار میباشد. روش این پژوهش بهصورت کیفی بوده است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان و مدیران کسب و کار و اساتید بازاریابی استان اصفهان بودهاند که از میان آنها یک نمونه 14 نفری با روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب و با آنها مصاحبه عمیق و نیمهساختمند انجام گرفت. این دادهها با روش نظریهی زمینهای بررسی شده است. برای نیل به این هدف ابتدا دادههای جمعآوریشده از مصاحبهها کدگذاری شده است که در نهایت بدنه اصلی نظریه شکلگرفته و مدلِ دیجیتالی کردن بازاریابی را شکل داده است. بر مبنای تحلیل کیفی و روش دادهبنیاد، 145 مفهوم شناسایی شده است که در قالب 6 مضمون اصلی شامل 1) عوامل مؤثر بر دیجیتالی کردن بازاریابی یا شرایط علی (شامل 3 مضمون سازماندهنده، 6 مضمون پایهای و 16 مفهوم) 2) ساختار دیجیتالی کردن بازاریابی یا پدیده مرکزی (شامل 1 مضمون سازماندهنده، 5 مضمون پایهای و 15 مفهوم) 3) زمینههای تأثیرگذار بر دیجیتالی کردن بازاریابی یا شرایط زمینهای (شامل 3 مضمون سازماندهنده، 7 مضمون پایهای و 22 مفهوم) 4) عوامل مداخلهگرِ مؤثر بر دیجیتالی کردن بازاریابی یا شرایط مداخلهگر (شامل 3 مضمون سازماندهنده، 8 مضمون پایهای و 25 مفهوم) 5) راهبردهای دیجیتالی کردن بازاریابی یا راهبردها و استراتژیها (شامل 5 مضمون سازماندهنده، 14 مضمون پایهای و 39 مفهوم) 6) پیامدهای دیجیتالی کردن بازاریابی یا پیامدها (شامل 4 مضمون سازماندهنده، 10 مضمون پایهای و 28 مفهوم) دستهبندی شده است. این مفاهیم در ارتباطِ با یکدیگر، مدلِ مفهومی پژوهش را ایجاد کرده است. با توجه به مزایای متعدد بازاریابی دیجیتالی، مدیران جهت شناخت نیازها و خواستههای مشتریان و جهت شناخت نقاط قوت و ضعف رقبا بر پژوهش و پژوهشهای بازاریابی دیجیتالی تأکید کنند. همچنین سازمانها برای توسعه پیشگامی، جهت بهبود برنامههای راهبردهای بازاریابی دیجیتالی برنامهریزی نمایند چرا که افزایش وفاداری مشتریان، ترجیحات مشتریان و تصمیمگیریها را تحت تأثیر قرار میدهد.
حسن رنگریز؛ محمود زارچی؛ حسین عباسیان؛ ایرج سلطانی
چکیده
تغییر و تحول، از ویژگیهای مهم سازمانهای کارا و اثربخش است. فرهنگ سازمانی نقش اساسی در این تحول دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل تحول فرهنگ سازمانی تعالیمحور در صنعت فولاد بود. به منظور دستیابی به این هدف، از روششناسی کیفی مبتنی بر روش نظریه برخاسته از دادهها شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی و با بهرهگیری ...
بیشتر
تغییر و تحول، از ویژگیهای مهم سازمانهای کارا و اثربخش است. فرهنگ سازمانی نقش اساسی در این تحول دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل تحول فرهنگ سازمانی تعالیمحور در صنعت فولاد بود. به منظور دستیابی به این هدف، از روششناسی کیفی مبتنی بر روش نظریه برخاسته از دادهها شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی و با بهرهگیری از رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین استفاده شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از مصاحبههای ساختارنایافته و برای رسیدن به مشارکتکنندگان از نمونهگیری هدفمند بهره برده شد و البته در خلال جمعآوری داده، جهت تکمیل نظریه از نمونهگیری نظری استفاده گردید، یعنی از افراد به فراخور ابهامات و خلأهای نظری بهره برده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران خبره در حوزه تعالی و کارشناسان ویژه صنعت فولاد اصفهان بود که با تعداد 17 نفر به اشباع نظری رسید. برای رسیدن به مفاهیم، مقولهها و طبقات، دادههای حاصل از مصاحبهها بر اساس کدگذاری باز، محوری و انتخابی مطابق شیوه پارادایمی اشتروس و کوربین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با کمک نرمافزار MAXqda 18 سازماندهی گردید. شرایط علی شامل عوامل فناورانه، عوامل فردی و عوامل سازمانی، شرایط زمینهای شامل فرهنگ و محیط، ساختار و فرایند و بلوغ سازمانی، شرایط مداخلهگر شامل عوامل مرتبط با جامعه، عدالت سازمانی و پایش و ارزیابی، راهبردها شامل مدیریت مشارکتی، مدیریت انگیزش، توسعه زیرساختها و توانمندسازی و پیامدهای حاصل شامل رشد فردی، توسعه سازمانی و توسعه اجتماعی بهدست آمد. جهت اعتبارسنجی مدل بهدستآمده با کمک خبرگان و به روش دلفی ضریب کندال محاسبه گردید. با توجه به یافتههای مطالعه حاضر، پیشنهاد میشود نقش مؤثر فرهنگ سازمانی از سوی مدیریت سازمانها موردبازنگری جدی و عمیق قرار گیرد؛ چراکه سازمانها با درک اهمیت دانش در پی راههای خلق آن هستند.
مراد کاراندیش؛ علی مهداد؛ محسن گلپرور
چکیده
زندان یک محیط کاری است که استرس زیادی را برای کارکنان به وجود میآورد و فعالیت در آن بهعنوان یکی از سختترین مشاغل محسوب میگرددکه ابهام و سردرگمی در نقشهایمحولشدهرا نیز در پی دارد. بدیهی است این ابهام و تعارض میتواند زمینه بروز مشکلات روانی و جسمی را برای افراد شاغل در زندان ایجاد نماید و خطرات محیط کار را برای آنها مضاعف ...
بیشتر
زندان یک محیط کاری است که استرس زیادی را برای کارکنان به وجود میآورد و فعالیت در آن بهعنوان یکی از سختترین مشاغل محسوب میگرددکه ابهام و سردرگمی در نقشهایمحولشدهرا نیز در پی دارد. بدیهی است این ابهام و تعارض میتواند زمینه بروز مشکلات روانی و جسمی را برای افراد شاغل در زندان ایجاد نماید و خطرات محیط کار را برای آنها مضاعف نماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر بسته آموزشی هستیشناختی مبتنی بر نظریه گیدنز بر ابهام نقش و تعارض نقش کارکنان زندانهای استان کهگیلویه و بویر احمد انجام گردید. این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی و طرح نیمهآزمایشی دو گروهی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان زندانهای استان کهگیلویه و بویر احمد و نمونه آماری نیز 30 نفر از کارکنانی بودند که معمولاً در محیط زندان، مشکلات مرتبط با سازگاری شغلی داشتند و این مشکلات بر زمینههای مختلف روابط کاری آنها تأثیر منفی گذاشته بود. افراد نمونه آماری بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند و برای گروه آزمایش، در 10 جلسه، بسته آموزشی هستیشناختی مبتنی بر نظریه گیدنز اجرا گردید. اطلاعات لازم جهت تحقیق حاضر از طریق پرسشنامه ابهام و تعارض نقش ریزو و همکاران گردآوری شد و دادههای تحقیق نیز با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد در ابهام نقش و تعارض نقش بین سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (p <0.01).در دو گروه آزمایش و گواه (p <0.05) تفاوت معنیدار وجود دارد و این اثربخشی در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت (p <0.01). بنابراین بر اساس نتایج مطالعه حاضر میتوان گفت اجرای بسته آموزشی هستیشناختی مبتنی بر نظریه گیدنز باعث کاهش ابهام نقش و تعارض نقش در کارکنان زندانها میگردد و استفاده از این بسته آموزشی میتواند در کاهش برخی مشکلات مرتبط با محیط کار کارکنان زندان مؤثر باشد.
محمد مهدی؛ حسن غفاری؛ عالیه مهدی نژاد؛ گل بهار پورانجنار
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ترومای سازمانی بر سلامت روان پرستاران با توجه به نقش تعدیلگری سرسختی روانشناختی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل پرستاران برخی از بیمارستانهای منتخب آجا است که تعداد 162 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردید. برای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ترومای سازمانی بر سلامت روان پرستاران با توجه به نقش تعدیلگری سرسختی روانشناختی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل پرستاران برخی از بیمارستانهای منتخب آجا است که تعداد 162 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای ترومای سازمانی، سلامت روان و سرسختی روانشناختی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روش رگرسیون و نرمافزار SPSS-22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ترومای سازمانی بر سلامت روان اثر منفی و معنیداری دارد. از طرفی، سرسختی روانشناختی، از نقش تعدیلگری معنیداری در رابطه مذکور برخوردار نمیباشد. بر اساس نتایج پژوهش توصیه میشود تا به مواردی مانند آموزش مثبتاندیشی، افزایش امید به زندگی پرستاران، تمرکز بر هوش معنوی پرستاران، افزایش حمایت سازمانی ادراکشده پرداخته شود.
زهره زاج؛ ابراهیم آلبو نعیمی؛ محمد خدا مرادی
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی الگویی مؤثر در ارتباط با جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران بود. روش تحقیق از نظر هدف توسعهای- کاربردی و از نظر شیوه تحلیلی، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه متخصصین و کارشناسان منطقه آزاد اروند به تعداد 1000 میباشند که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با استفاده از فرمول کوکران تعداد 278 نفربه عنوان ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی الگویی مؤثر در ارتباط با جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران بود. روش تحقیق از نظر هدف توسعهای- کاربردی و از نظر شیوه تحلیلی، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه متخصصین و کارشناسان منطقه آزاد اروند به تعداد 1000 میباشند که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با استفاده از فرمول کوکران تعداد 278 نفربه عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. تحلیل دادهها در قسمت کیفی با روش تحلیل تم مبتنی بر کدگذاری 3 مرحله ای براون و کلارک انجام گرفت. بدین منظور پس از مطالعه پیشینه موضوع از روش تحلیل تم، عوامل و مؤلفههای جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران شناسایی و اولویتبندی شدند. درنهایت برای سنجش تحلیل میزان روابط بین متغیرهای مدل از روش الگویابی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج تحلیل عوامل و مؤلفههای جذابیت شامل عوامل داخلی (عوامل اطلاعاتی، ویژگیهای درونسازمانی، موانع داخلی سازمان، بسترهای زمینهای و عوامل دولتی)، عوامل خارجی (عوامل ارتقاء و خلق مزیت رقابتی، عوامل محیط کسب و کار، عوامل مرتبط با صنعت و مرتبط با بازاریابی، سرمایهگذاری، عوامل سیاسی، استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی، عملکرد اقتصادی، عوامل رویهای، تحلیل مشتری، حمایت همهجانبه، ترغیب و ارزیابی و تحلیل بازارهای بینالمللی) میباشد. نتایج تحلیل سلسلهمراتبی فازی همچنین نشان داد که مهمترین عوامل جذابیت، بهترتیب عبارتند از: عوامل خارجی و عوامل داخلی. مهمترین عوامل خارجی جذابیت بازار صنعت بهترتیب عبارتند از: ارزیابی و تحلیل بازارهای بینالمللی، تحلیل مشتری، عملکرد اقتصادی، استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی، خلق مزیت رقابتی، عوامل مرتبط با صنعت، عوامل محیط کسب و کار، سرمایهگذاری، عوامل مرتبط با بازاریابی، عوامل سیاسی، عوامل رویهای، حمایت همهجانبه و انگیزه و ترغیب. مهمترین، عوامل داخلی جذابیت عبارتند از: ویژگیهای درونسازمانی، عوامل اطلاعاتی، بسترهای زمینهای، عوامل دولتی و موانع داخلی سازمان. نتایج تحلیل کمی نشان میدهد که عوامل خارجی و داخلی جذابیت بازار صنعت بر جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران تأثیر دارد.
مهشید پورحسین؛ مجید فیروزکوهی برنج آبادی؛ نوری کعب عمیر
چکیده
پرستاران به دلیل ویژگیهای کار پرستاری مانند نوبتکاری و تغییرات غیرقابلپیشبینی وضعیت بیمار، استرس شغلی بالایی را تجربه میکنند. تغییرات مکرر و گسترده در بیمارستانها میتواند صدمهای به پرستاران وارد کند و باعث خستگی ناشی از تغییر شود که تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده و کمتر موردپژوهش قرارگرفته است. هدف از این پژوهش بررسی ...
بیشتر
پرستاران به دلیل ویژگیهای کار پرستاری مانند نوبتکاری و تغییرات غیرقابلپیشبینی وضعیت بیمار، استرس شغلی بالایی را تجربه میکنند. تغییرات مکرر و گسترده در بیمارستانها میتواند صدمهای به پرستاران وارد کند و باعث خستگی ناشی از تغییر شود که تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده و کمتر موردپژوهش قرارگرفته است. هدف از این پژوهش بررسی نقش تعدیلگری تابآوری در رابطه بین استرس شغلی و التزام شغلی در پرستاران بیمارستان الزهرا (س) شهر اصفهان بود. روش تحقیق حاضر، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل 1700 نفر از پرستاران بیمارستان الزهرا (س) شهر اصفهان بود که بر اساس روش مونتکارلو و با روش نمونهگیری در دسترس 200 نفر (60 مرد و 140 زن) انتخاب شدند. پرسشنامههای استرس شغلیHSE، تابآوری و التزام شغلی بر روی نمونه اجرا گردید. دادههای جمعآوریشده توسط نرمافزار SPSS-24 با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده به روش همزمان، تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد، ضریب همبستگی بین استرس شغلی و التزام شغلی در سطح بالای تابآوری (01/0>p ، 28/0-= r)، کمتر از ضریب همبستگی بین استرس شغلی و التزام شغلی در سطح پایین تابآوری (01/0> p، 38/0- r =) میباشد. بنابراین علیرغم این که استرس شغلی یک عامل مهم در کاهش التزام شغلی است، اما با وجود تابآوری بالا در کارکنان، افزایش استرس شغلی، نمیتواند التزام شغلی را چندان کاهش دهد.
فاطمه زمانپور؛ حمیدرضا عریضی سامانی؛ عنایت الله زمانپور
گلناز مهدی عصری؛ حسین صفرزاده؛ محمدرضا ربیعی مندجین
روح اله حسینی؛ رضا غلیم پور
حسین عظیمی؛ حمیدرضا جعفری؛ علیرضا زمانیان