دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی2588-39174220180220The Relationship between Perfectionism and Job Burnout: Mediating Role of Workaholismرابطه بین کمالگرایی و فرسودگی شغلی: نقش واسطهای اعتیاد به کار1161419910.22055/jiops.2019.26587.1092FAرضاعبدیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران0000-0002-7121-2516نقیشعبانیکارشناسی ارشد روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانسمیهجاویدفرکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی، تبریز، ایرانراضیهپاککارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20170816The aim of present study was to examine the relationship between perfectionism and burnout with mediating role of workaholism among banks'''' employees. For this study, 300 employees were selected by simple random sampling method from banks in Tabriz. The instruments were Maslach Burnout Inventory, Hill Perfectionism Scale and Workaholism Questionnaire. Pearson correlation coefficient and Sobel test in regression analysis were used for data analysis. The results showed that perfectionism has negative correlation with job burnout significantly and positive correlation with workaholism. Also findings showed that workaholism negatively correlated with job burnout. Mediating effect analysis for workaholism showed that perfectionism have a negative impact on burnout (pهدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کمالگرایی و فرسودگی شغلی با واسطهگری اعتیاد به کار در بین کارکنان بانک بود. بدین منظور 300 نفر از کارکنان پنج بانک بزرگ در شهر تبریز به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای فرسودگی شغلی مسلچ، کمالگرایی هیل و اعتیاد به کار بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون میانجی استفاده شد. نتایج نشان داد کمالگرایی با فرسودگی شغلی رابطه منفی و با اعتیاد به کار رابطه مثبت داشت. همچنین اعتیاد به کار با فرسودگی شغلی همبستگی منفی نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیون میانجی نیز نشان داد که کمالگرایی بر فرسودگی شغلی تأثیر منفی و بر اعتیاد به کار تأثیر مثبتی دارد. با این حال اعتیاد به کار نقش میانجی معنیداری بین کمالگرایی و فرسودگی ندارد. آنچه از نتابج بر میآید حاکی از آن است که افراد کمالگرا، اعتیاد به کار بیشتری نشان میدهند، اما افرادی که کمالگرایی بالا و اعتیاد به کار بالاتری تجربه میکنند، فرسودگی شغلی کمتری نشان میدهند، هر چند اعتیاد به کار میانجی تأثیر کمالگرایی بر فرسودگی شغلی نبوده و موجب افزایش تأثیر کمالگرایی بر فرسودگی نمیشود.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی2588-39174220180220Explaining the Transfer of Learning to Workplace on the Basis of Planned Behavior Theoryتبیین انتقال یادگیری به محیط کار بر مبنای نظریه رفتار برنامهریزیشده17381419610.22055/jiops.2019.25752.1084FAخلیلزندیدانشآموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران0000-0002-7535-6529سیروسقنبریدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایرانJournal Article20170505The purpose of this study was to identify the factors affecting learning transfer to workplace based on the theory of planned behavior. Statistical population included all employees of public organizations located in official site of Sanandaj city. A sample size of 185 employees were selected by convenience sampling method. The instrument was a questionnaire consisting of 44 questions that its validity confirmed according to the experts and its reliability confirmed according to cronbach's alpha coefficient. Data were analyzed by multiple regression and Path analysis. The results showed that transfer of learning affected by the transfer intention and transfer intention explained through attitudes to learning transfer, subjective norm and perceived behavioral control. Perceived behavioral control directly affects on the behavior of learning transfer. Eventually, the attitude to learning transfer is influenced by the expected social status, expected contribution and expected rewards.پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزی شده صورت گرفت. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان سازمانهای دولتی واقع در محوطه اداری شهر سنندج بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای به حجم 185 نفر از کارکنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای مشتمل بر 44 سؤال بود که روایی آن با استناد به نظر متخصصان و پایایی آن هم با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون خطی ساده، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد که رفتار انتقال یادگیری تحت تأثیر قصد انتقال است و قصد انتقال نیز از طریق سه متغیر نگرش به انتقال، هنجار ذهنی پیرامون انتقال و کنترل رفتاری ادراکشده قابل تبیین است. در این میان، کنترل رفتاری ادراکشده، بهطور مستقیم نیز تعیینکننده رفتار انتقال یادگیری است. درنهایت نگرش به انتقال یادگیری نیز خود تحت تأثیر سه سازه جایگاه اجتماعی مورد انتظار، انتظار مفید بودن و پاداش مورد انتظار میباشد.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی2588-39174220180220The Effect of Gender Stereotypes on the Lack of Promotion in Female Employeesتأثیر قالبهای فکری جنسیتی بر عدم ارتقاء شغلی در کارکنان زن39581419810.22055/jiops.2019.26396.1090FAبدریبرندگیاستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20170813The purpose of this research was to investigate the effect of gender stereotypes on the lack of promotion of female employees. The method of this study was Survey. Cronbach's alpha indicated a good reliability of the questionnaire. The statistical population of the present study was all female employees of Islamic Azad University Science and Research Branch of Tehran. From this population 149 employees were selected by stratified random sampling mehtod. Findings of the research indicated that there is a relationship between the lack of promotion of women's job and gender stereotypes. Among the contextual variables, only the level of education is an affecting factor on the lack of promotion of women's occupation and gender stereotypes.هدف در این پژوهش بررسی تأثیر قالبهای فکری جنسیتی بر عدم ارتقاء شغلی کارکنان زن است. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته صورت گرفته است. آلفای کرونباخ محاسبهشده، بیانگر قابلیت اعتماد خوب پرسشنامه میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارمندان زن در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 149 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین عدم ارتقاء شغلی زنان و قالبهای فکری جنسیتی رابطه وجود دارد. در میان متغیرهای زمینهای، فقط سطح تحصیلات بهعنوان عامل تأثیرگذار بر عدم ارتقاء شغلی زنان و قالبهای فکری جنسیتی است.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی2588-39174220180220The Relationship between Psychological Capital and Job Engagement in Teachersرابطه بین سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی در معلمان59741420110.22055/jiops.2019.28029.1109FAسعادتآهستهکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، اداره آموزش و پرورش چاروسا، کهگیلویه، ایراننصرالهقشقایی زادهاستادیار گروه آموزش ابتدایی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران0000-0002-0411-5046سید عبدالمجیدافرازیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، اداره آموزش و پرورش زیدون، بهبهان، ایران0000-0002-5139-7496Journal Article20171228The purpose of this study was to investigate the relationship between psychological capital and job engagement. This research is a descriptive and correlational type. The statistical population of the study consisted of all teachers in the Charousa region. From this population 250 teachers were selected by random sampling method. The instruments consisted of Schoufli's Job Engagement and Lutans Psychological Capital Questionnaires. Data were analyzed using multivariate regression and Pearson correlation coefficient. All analyses were performed using SPSS 25 software. Pearson correlation analysis showed that there is a positive and significant relationship between psychological capital and job engagement. Pearson's correlation analysis also indicated that there is a positive and significant correlation between psychological capital and its dimensions with the job engagement. The results of regression analysis showed that among the dimensions of psychological capital, resilience and hope were good predictors of teachers' job engagement.تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی معلمان از توابع شهرستان کهگیلویه انجام شده است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان مشغول به تدریس منطقه چاروسا بود. از میان آنها 250 نفر بر اساس جدول مورگان بهعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای اشتیاق شغلی شوفلی و سرمایه روانشناختی لوتانز استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. تمامی تحلیلها توسط نرمافزار SPSS-25 انجام گرفتند. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. تحلیل همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین سرمایه روانشناختی و ابعاد آن با اشتیاق شغلی معلمان منطقه چاروسا رابطه مستقیم و مثبت معنیداری وجود دارد. بررسی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین ابعاد سرمایه روانشناختی دو بعد تابآوری و امیدواری پیشبینیکنندههای معنیداری برای اشتیاق شغلی معلمان بودند.دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی2588-39174220180220The Relationship between Work Motivation and Job Satisfaction in Hotel's Employeesرابطه انگیزش شغلی با رضایت شغلی در کارکنان هتل75841419710.22055/jiops.2019.25938.1086FAبهارکشیرزاداستادیار گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانپری نازبنی سیدانشیار گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناحسانسوداگردانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20170520The purpose of this study was to investigate the relationship between work motivation and job satisfaction in hotel's employees. The statistical population of the research includes all employees of one five-star hotel in Tehran. From This population 175 employees were selected by simple random sampling method. The instrumemt used for research variables were Leins Job Satisfaction, and Arresters and De Brown Stein Job Motivation Questionnaires. Pearson correlation coefficient was used for data analysis. The result showded there is a positive and significant relationship between work motivation and job satisfaction.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انگیزش شغلی با رضایت شغلی کارکنان هتل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان یک هتل پنج ستاره در شهر تهران به تعداد 322 نفر بود. نمونه پژوهش 175 نفر از این جامعه بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای سنجش متغیرهای پژوهش شامل پرسشنامههای رضایت شغلی لینز و انگیزش شغلی آراستیرز و دیبراون استین میباشد. برای تحلیل دادههای پژوهش ضریب همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین انگیزش شغلی و رضایت شغلی رابطه معنیدار وجود دارد.<br /> <br /> <br /><br />دانشگاه شهید چمران اهوازمطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی2588-39174220180220The Relationship between Job Burnout and Self-Regulation Considering the Mediating Role of Procrastination: An Structural Modelرابطه فرسودگی شغلی و خودتنظیمی با توجه به نقش میانجیگر اهمالکاری: یک الگوی ساختاری85971420010.22055/jiops.2019.27279.1096FAمحمدرضابهشتیکارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تهران، تهران، ایرانگویاقدیمی مقدمدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانمنصورهحاج حسینیاستادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20171009The aim of this study was to investigate the conceptual model of the relationship between job burnout with self-regulation with mediating role of procrastination. The research method in this research was descriptive correlational using structural equation modeling. Statistical population of this study consisted all of the administrators of elementary schools in Mashhad, Tabadkan region. From this population 240 administrators were selected by simple random sampling method. The instroments included Tuckman procrastination, Maslach burnout and Miller and Brown self-regulation questionnaires. The findings suggested that job burnout has negative and significant relationship with self-regulation, and has a positive and significant relationship with procrastination. Also, the mediating role of procrastination has been supported.هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی الگوی مفهومی رابطه فرسودگی شغلی با خودتنظیمی و نقش میانجیگر اهمالکاری بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و روش تحلیل آن از نوع الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران دورههای ابتدایی شهر مشهد منطقه تبادکان تشکیل دادند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به تعداد 240 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای اهمالکاری تاکمن، فرسودگی شغلی مسلش و خودتنظیمی براون و همکاران استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن بودند که فرسودگی شغلی با خودتنظیمی دارای رابطه منفی و معنیدار بوده و با اهمالکاری رابطه مثبت و معنیدار داشته است. همچنین نقش میانجیگر متغیر اهمالکاری شغلی نیز بر اساس یافتههای پژوهش حاضر تأیید شد.