نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزی شده صورت گرفت. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان سازمانهای دولتی واقع در محوطه اداری شهر سنندج بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای به حجم 185 نفر از کارکنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای مشتمل بر 44 سؤال بود که روایی آن با استناد به نظر متخصصان و پایایی آن هم با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون خطی ساده، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد که رفتار انتقال یادگیری تحت تأثیر قصد انتقال است و قصد انتقال نیز از طریق سه متغیر نگرش به انتقال، هنجار ذهنی پیرامون انتقال و کنترل رفتاری ادراکشده قابل تبیین است. در این میان، کنترل رفتاری ادراکشده، بهطور مستقیم نیز تعیینکننده رفتار انتقال یادگیری است. درنهایت نگرش به انتقال یادگیری نیز خود تحت تأثیر سه سازه جایگاه اجتماعی مورد انتظار، انتظار مفید بودن و پاداش مورد انتظار میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining the Transfer of Learning to Workplace on the Basis of Planned Behavior Theory
نویسندگان [English]
- Khalil Zandi 1
- Siroos Ghanbari 2
1 Graduate Ph.D. of Educational Management, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to identify the factors affecting learning transfer to workplace based on the theory of planned behavior. Statistical population included all employees of public organizations located in official site of Sanandaj city. A sample size of 185 employees were selected by convenience sampling method. The instrument was a questionnaire consisting of 44 questions that its validity confirmed according to the experts and its reliability confirmed according to cronbach's alpha coefficient. Data were analyzed by multiple regression and Path analysis. The results showed that transfer of learning affected by the transfer intention and transfer intention explained through attitudes to learning transfer, subjective norm and perceived behavioral control. Perceived behavioral control directly affects on the behavior of learning transfer. Eventually, the attitude to learning transfer is influenced by the expected social status, expected contribution and expected rewards.
کلیدواژهها [English]
- transfer of learning
- transfer intention
- attitude
- subjective norm
- perceived behavioral control