نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رامسر، دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر، ایران
2 کارشناسی ارشد اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
از آنجا که سازمانها برای پویایی و بقای خود نیازمند تدوین و به کارگیری استانداردهای اخلاق حرفهای هستند و فضیلت سازمانی یکی از پیامدهای اخلاق حرفهای در سازمان و از سازههای اثرگذار بر بهزیستی روانشناختی کارکنان میباشد، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای اخلاق حرفهای در رابطه بین فضیلت سازمانی و بهزیستی روانشناختی کارکنان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری و جامعة آماری پژوهش کلیة کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران، به تعداد 420 نفر بود. حجم نمونه با اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 201 نفر و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه فضیلت سازمانی کامرون و همکاران، بهزیستی روانشناختی ریف و سینگر و اخلاق حرفهای کادوزیر استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS26 و AMOS24 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین فضیلت سازمانی با اخلاق حرفهای و بهزیستی روانشناختی و بین اخلاق حرفهای و بهزیستی روانشناختی کارکنان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و فضیلت سازمانی اثر مستقیم و معنیداری بر اخلاق حرفهای و بهزیستی روانشناختی کارکنان دارد (01/0<P). همچنین اثر غیرمستقیم فضیلت سازمانی بر بهزیستی روانشناختی با واسطهگری اخلاق حرفهای با آزمون سوبل در سطح اطمینان 95/0 نیز تأئید شد. بنابراین میتوان گفت که فضیلت سازمانی مبتنی بر اخلاق حرفهای میتواند در بهزیستی روانشناختی کارکنان مؤثر باشد. به عبارت دیگر میتوان گفت، فضیلت سازمانی با برانگیختن عواطف مثبت در کارکنان و رفتارهای اخلاقی و سودمند، تصاویر مثبتی از سازمان را در ذهن آفراد به وجود آورده و اعتماد و احساس وفاداری را در آنها تقویت نموده و کارکنان را برای انجام بهتر وظایف و به نفع کل سازمان آماده میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Mediating Role of Professional Ethics in the Relationship between Organizational Virtue and Psychological Well-Being
نویسندگان [English]
- leila hosseini tabaghdehi 1
- Mohammad Reza Faghani Makrani 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Management, Ramsar Branch, Islamic Azad University, Ramsar, Iran
2 MA of Economic, Department of Economics, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Introduction
Since organizations need to develop and apply professional ethics standards for their dynamism and survival, organizational virtue is one of the consequences of professional ethics in the organization and one of the structures affecting the psychological well-being of employees, so the aim of this study was to investigate the mediating role of professional ethics in the relationship between organizational virtue and psychological well-being of employees.
Method
The research method was descriptive-correlational based on structural equation modeling. The statistical population of the study was all 420 employees of the General Department of Education of Mazandaran Province. The sample size was 201 based on Krejcie and Morgan table and was selected by simple random sampling method. To collect the data, three questionnaires of organizational virtue of Cameron et al., Ryff and Singer psychological well-being and Cadozier professional ethics were used. SPSS and Amos24 softwares were used for data analysis.
Results
The results showed that There is a positive and significant relationships between organizational virtue with professional ethics and psychological well-being and between professional ethics and psychological well-being of employees and organizational virtue have direct and significant effects on professional ethics and psychological well-being of employees. Also, the indirect effect of organizational virtue on psychological well-being was mediated by professional ethics with the Sobel test at a confidence level of 0.95.
Discussion
Therefore, it can be said that organizational virtue based on professional ethics can be effective regarding psychological well-being of employees. In other words, organizational virtue, by arousing positive emotions in employees and ethical and beneficial behaviors, creates positive images of the organization in the minds of individuals and strengthens trust and a sense of loyalty in them and empowers employees to perform better tasks, and prepares employees regarding the benefit of the whole organization.
کلیدواژهها [English]
- organizational virtue
- professional ethics
- psychological well-being