نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین المللی خرمشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ،خرمشهر، ایران
2 استادیار گروه آمار و ریاضی ، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی الگویی مؤثر در ارتباط با جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران بود. روش تحقیق از نظر هدف توسعهای- کاربردی و از نظر شیوه تحلیلی، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه متخصصین و کارشناسان منطقه آزاد اروند به تعداد 1000 میباشند که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با استفاده از فرمول کوکران تعداد 278 نفربه عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. تحلیل دادهها در قسمت کیفی با روش تحلیل تم مبتنی بر کدگذاری 3 مرحله ای براون و کلارک انجام گرفت. بدین منظور پس از مطالعه پیشینه موضوع از روش تحلیل تم، عوامل و مؤلفههای جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران شناسایی و اولویتبندی شدند. درنهایت برای سنجش تحلیل میزان روابط بین متغیرهای مدل از روش الگویابی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج تحلیل عوامل و مؤلفههای جذابیت شامل عوامل داخلی (عوامل اطلاعاتی، ویژگیهای درونسازمانی، موانع داخلی سازمان، بسترهای زمینهای و عوامل دولتی)، عوامل خارجی (عوامل ارتقاء و خلق مزیت رقابتی، عوامل محیط کسب و کار، عوامل مرتبط با صنعت و مرتبط با بازاریابی، سرمایهگذاری، عوامل سیاسی، استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی، عملکرد اقتصادی، عوامل رویهای، تحلیل مشتری، حمایت همهجانبه، ترغیب و ارزیابی و تحلیل بازارهای بینالمللی) میباشد. نتایج تحلیل سلسلهمراتبی فازی همچنین نشان داد که مهمترین عوامل جذابیت، بهترتیب عبارتند از: عوامل خارجی و عوامل داخلی. مهمترین عوامل خارجی جذابیت بازار صنعت بهترتیب عبارتند از: ارزیابی و تحلیل بازارهای بینالمللی، تحلیل مشتری، عملکرد اقتصادی، استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی، خلق مزیت رقابتی، عوامل مرتبط با صنعت، عوامل محیط کسب و کار، سرمایهگذاری، عوامل مرتبط با بازاریابی، عوامل سیاسی، عوامل رویهای، حمایت همهجانبه و انگیزه و ترغیب. مهمترین، عوامل داخلی جذابیت عبارتند از: ویژگیهای درونسازمانی، عوامل اطلاعاتی، بسترهای زمینهای، عوامل دولتی و موانع داخلی سازمان. نتایج تحلیل کمی نشان میدهد که عوامل خارجی و داخلی جذابیت بازار صنعت بر جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران تأثیر دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing an effective model Regarding the attractiveness of the export market of Iran's free zones (Case of study: Arvand Industrial Free Zone)
نویسندگان [English]
- zohre Zaj 1
- Ebrahim Albonaiemi 1
- Mohammad Khodamoradi 2
1 Department of Business Management, Khorramshahr Interntional Branch, Islamic Azad University ,Khorramshahr , Iran
2 Assistant Professor, Department of Statistics and Mathematic, Izeh Branch, Islamic Azad University, Izeh, Iran
چکیده [English]
Introduction
The purpose of this research was to provide a model that affects the attractiveness of the export market of Iran's free zones.
Method
The research method is developmental-applicable in terms of purpose, and descriptive-survey in terms of analytical method. The statistical population included all of specialists and experts of Arvand Azad region (1000 persons). From this population 278 persons were selected as the research sample by stratified random sampling method. Data analysis was done in the qualitative part with the method of theme analysis based on 3-step coding. For this purpose, after studying the literature on the topic, the factors and components of the attractiveness of the export market were identified and prioritized. Finally, SEM in PLS software was used to measure the relationships.
Results
The results showed that components of attractiveness include internal factors (informational factors, internal organizational characteristics, internal obstacles, contextual platforms and governmental factors), external factors (enhancement of competitive advantage, business environment factors, factors related to the industry and marketing, investment, political factors, strategies to enter international markets, economic performance, customer analysis, comprehensive support, persuasion and evaluation and analysis of international markets). The results of fuzzy hierarchical analysis also showed that the most important factors of attractiveness are: external and internal factors, respectively. The most important external factors of industry market attractiveness are: evaluation and analysis of international markets, customer analysis, economic performance, strategies for entering international markets, creation of competitive advantage, industry-related factors, business environment factors, investment, factors related to the marketing, political factors, procedural factors, comprehensive support and motivation and persuasion. The most important internal factors of attractiveness are: internal organizational characteristics, informational factors, contextual factors, governmental factors and internal obstacles of the organization. The results of quantitative analysis showed that the external and internal factors of the attractiveness of the industry market affect the attractiveness of the market. It has an effect on the export of Iran's free zones.
Discussion
As a result, despite the relative advantages that are envisaged for production and export, managers can be going toward the dynamics of Iran's economic growth by knowing the needs of customers and the market and paying attention to the strengths and weaknesses of competitors.
کلیدواژهها [English]
- Attractiveness of export market
- Arvand free zone