نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ابیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر تمرینهای شبیه سازی موازی، تمرینهای شبیهسازی مکرر و تمرینهای شبیهسازی بدون تشریح در توسعه شایستگی انرژی ارتباطی کارکنان بود. روش پژوهش، روش آزمایشی با چهار گروه پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان یک شرکت صنعتی بود که با استفاده از جدول مورفی و میورز، تعداد 48 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس انرژی ارتباطی و تمرین شبیهسازی ایفای نقش بود که در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری توسط پژوهشگران اجرا شد. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که مشارکتکنندگان در تمرینهای شبیهسازی موازی در مقایسه با دیگر گروهها دارای بهبود و افزایش انرژی ارتباطی بیشتری هستند. همچنین مشارکتکنندگان در تمرینهای شبیهسازی ترکیبی مکرر و غیرمکرر نسبت به مشارکتکنندگان در تمرینهای شبیهسازی بدون تشریح بهبود انرژی ارتباطی بیشتری را تجربه کردند. ازآنجاییکه تمرینهای شبیهسازی موازی از نشت اطلاعات جلوگیری میکنند، انرژی ارتباطی کارکنان در سازمان را به میزان قابل توجهی بهبود میبخشند. این نتیجه به شایستهسالاری کمک کرده و با رعایت عدالت و انصاف در سازمان سازگاری بیشتری دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing the Effect of Parallel Simulation Exercises, Repeated Simulation Exercises, and Simulation Exercises with No Description in Developing the Employees’ Relational Energy Competency
نویسندگان [English]
- Naghi Radi Afsouran 1
- Hamid Reza Oreyzi 2
- Maryam Zaraei 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
3 MA of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Introduction
This study aimed to compare the effect of parallel simulation exercises, repeated simulation exercises, and simulation exercises with no description in developing the relational energy competency of employees in an industrial company.
Method
An experimental design with four groups (two control groups and two experimental
groups) in pre-test, post-test, and follow-up was used. The statistical population of the study was all employees in an industrial company. Using the Murphy and Meyers method, 48 people were selected as the study sample and randomly assigned to the experimental and control groups. The study tools included the relational energy scale and role-playing simulation exercise which were implemented by the researchers in the pre-test, post-test, and follow-up steps.
Results
The data were analyzed using one-way analysis of variance, analysis of covariance and
post hoc test of LSD. The results showed that the participants in parallel simulation exercises have more development in relational energy competency compared to the other groups.
Also, participants in repeated and non-repeated combined simulation exercises experienced more relational energy development than participants in simulation exercises with no description.
Discussion
Because parallel simulation exercises prevent information leakage, it significantly improves the relational energy of employees in the company. This result contributes to meritocracy and is more compatible with the observance of justice and fairness in the company.
کلیدواژهها [English]
- simulation exercises
- relational energy competency
- fairness and justice
transmit equal relational energy?. South African Journal of Business Management, 49(1), 1-6. https://doi.org/10.4102/sajbm.v49i1.231
center: A review on advantages and disadvantages for developing leadership behavioral
competencies. International Journal of Organizational Leadership, 11(2022) 71-88 https://ijol.cikd.ca/article_60622_2fe579050b4863ef08fae43c08b9817c.pdf
ethical leadership, happiness at work and sense of energy with organizational citizenship
behaviors. Journal of Industrial and Organizational Psychology Studies, 1(2), 39-54. (Persian) https://doi.org/10.22055/JIOPS.2015.11291
enhanced by simulation exercises. Journal of Management Development, 23(4), 399-413. https://doi.org/10.1108/02621710410529820