همکاری با انجمن روان‌شناسی صنعتی و سازمانی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

چکیده

تحقیقات نشان می‌دهند که سرسختی ذهنی در پیش‌بینی نتایج در انواع زمینه‌های پر‌استرس مانند دو و میدانی، ارتش و محل کار تاثیرگذار است. علیرغم وجود تحقیقات گسترده در مورد سرسختی ذهنی، محققان مختلف به انسجام و یکپارچگی لازم در مفهوم‌سازی و تعریف ابعاد این سازه نرسیده‌اند. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی آزمون قضاوت موقعیتی سرسختی ذهنی مدیران است. این پژوهش از نظر هدف، توصیفی-‌پیمایشی و کاربردی است. جامعه آماری شامل 196 نفر (برای تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی) و 210 نفر جداگانه (برای تحلیل عاملی روایی تأییدی و همگرا) از رده‌های مدیریتی شرکت آلیاژ ایران بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری موقعیت‌ها و گزینه‌های پاسخ آزمون، از نظرات خبرگان موضوعی استفاده شد و روایی آزمون با استفاده از روش‌های همبستگی، مطالعه برازش، تحلیل عاملی و پایایی بررسی شد. به‌منظور بررسی روایی مقیاس از چند روش استفاده شد. اول تحلیل عامل اکتشافی با روش مؤلفه‌های اصلی و چرخش واریمکس، مطابق با انتظار پنج خرده‌مقیاس؛ "کنترل توجه"، "کنترل هیجان"، "استفاده از بازخورد"، "پایبندی به وظیفه" و "دستیابی به هدف" را از داده‌ها استخراج شد. دوم تحلیل عامل تأییدی نشان‌ داد مفروضه پژوهشگر ساختار مبتنی بر پنج مؤلفه از برازش خوبی با داده‌ها برخوردار است. روایی همگرایی آزمون بر‌اساس همبستگی آن با نمرات سرسختی ذهنی در کانون ارزیابی نشان داده شد. همچنین ارزیابی همسانی درونی مقیاس به روش آلفای کرونباخ و همبستگی هر سؤال با نمره‌ کل، نشان داد که سؤالات مقیاس از همسانی درونی قابل قبولی برخوردارند. در مجموع یافته‌های پژوهش نشان داد که آزمون قضاوت موقعیتی سرسختی ذهنی از پنج عامل و روایی و پایایی قابل قبولی تشکیل شده است. در‌نتیجه می‌توان از آن برای اندازه گیری سرسختی ذهنی کارکنان در موقعیت‌های پیچیده سازمانی استفاده کرد. این تحقیق زمینه‌های امیدوارکننده‌ای را برای مطالعاتی فراهم کرده است که سرسختی ذهنی را در محیط کار اندازه‌گیری و توسعه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Design and Validation of Situational Judgment Test of Managers’ Mental Toughness in Iran Alloy Steel Company

نویسندگان [English]

  • Iman Shakeri 1
  • Ali Mehdad 2
  • Hadi Farhadi 3

1 PhD Student of Psychology, Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran

2 Associate Professor, Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran

3 Assistant Professor, Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Introduction
Research shows that mental toughness is effective in predicting outcomes in a variety of stressful contexts such as athletics, the military, and the workplace. Despite the existence of extensive research on mental toughness, different researchers have not reached the necessary coherence and integrity in conceptualizing and defining the dimensions of this construct. Therefore, the purpose of this research was to design and validate the situational judgment test of mental managers’ toughness of.
 
Method
This research is descriptive-survey and practical in terms of purpose. The statistical population included 196 employees (for exploratory and reliability factor analysis) and 210 separate employees (for convergent validity and confirmatory factor analysis) from the managerial ranks in Iran Alloy Company, who were selected by random stratified sampling method. In order to compile the situations and answer options of the test, the opinions of experts were used and the validity of the test was investigated using correlation methods, goodness of fit study, factor analysis, and reliability analysis.
Results
In order to investigate the validity of the situational judgment test of mental toughness several methods were used. The exploratory factor analysis with principal components method and varimax rotation, as expected, suggested a structure based on five subscales including "Attention control", "Emotion control", "Utilization of feedback", "Task persistence" and " goal attainment". Confirmatory factor analysis showed the researcher’s hypothesis that the structure is based on five components is confirmed. Also, convergent validity was confirmed by its correlation with the scores of mental toughness in the assessment center. Evaluation of internal consistency of scale by Cronbach’s alpha method and correlation of each question with the total score showed that questions of this scale have acceptable internal consistency.
 
Discussion
 The research findings showed situational judgment test of mental toughness is composed of five factors and acceptable validity and reliability. Consequently, it can be applied to measure the mental toughness of employees in complex organizational situations. This research has provided promising fields for studies that measure and develop employees’ mental toughness in the workplace.

کلیدواژه‌ها [English]

  • situational judgment test
  • mental toughness
  • factor analysis
  • assessment center
Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 248-287. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90022-L
Blair, A., Hoffman, R., & Ladd, T. (2016). Assessment centers vs situational judgment tests: longitudinal predictors of success. Leadership & Organization Development Journal, 37(7), 899–911. https://doi.org/10.1108/LODJ-12-2014-0235
Cowden, R. G., Crust, L., Tibbert, S. J., & Jackman, P. C. (2020). Mental toughness development and training in sport. In M. Bertollo, E. Filho, & P. C. Terry (Eds.). Advancements in mental skills training. New York, NY: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429025112-4
Flanagan, J. C. (1954). The critical incident technique. Psychological Bulletin, 41, 237-358. https://doi.org/10.1037/h0061470
Gucciardi, D. F., Hanton, S., Gordon, S., Mallett, C. J., & Tempby, P. (2015). The concept of  mental toughness: Tests of dimensionality, nomological network, and traitness. Journal of Personality, 83, 26-44. https://doi.org/10.1111/jopy.12079
Hardy, J. H., Imose, R. A., & Day, E. A. (2014). Relating trait and domain mental toughness to complex task learning. Personality and Individual Differences, 68, 59-64. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.04.011
Kaiseler, M., Polman, R. C. J., & Nicholls, A. (2009). Mental toughness, stress, stress appraisal, coping and coping effectiveness in sport. Personality and Individual Differences, 47, 728-733. https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.06.012
Libbrecht, N., & Lievens, F. (2012). Validity evidence for the situational judgment test paradigm in emotional intelligence measurement. International Journal of Psychology, 47(6), 438-447. https://doi.org/10.1080/00207594.2012.682063
Lin, Y., Mutz, J., Clough, P. J., & Papageorgiou, K. (2017). Mental toughness and individual differences in learning, educational and work performance, psychological well-being, and personality: A systematic review. Frontiers in Psychology, 8, 1-13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01345
Marchant, D. C., Polman, R. C. J., Clough, P. J., Jackson, J. G., Levy, A. R., & Nicholls, A. R. (2009). Mental toughness: Managerial and age differences. Journal of Managerial Psychology, 24, 428-437. https://doi.org/10.1108/02683940910959753
Nicholls, A. R., Levy, A. R., Polman, R. C. J., & Crust, L. (2011). Mental toughness, coping self-efficacy, and coping effectiveness among athletes. International Journal of Sport Psychology, 42, 513–524. https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.02.006
Payne, S. C., Youngcourt, S. S., & Beaubien, J. M. (2007). A meta-analytic examination of the goal orientation nomological net. Journal of Applied Psychology, 92(1), 128-150. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.1.128
Ruparel, N. (2020). Mental toughness: Promising new paradigms for the workplace, Cogent Psychology, 7(1), 1722354. https://doi.org/10.1080/23311908.2020.1722354
Schlegel, K., & Mortillaro, M. (2018). The geneva emotional competence test (GECo): An ability measure of workplace emotional intelligence. Journal of Applied Psychology. 104(4), 559–580. https://doi.org/10.1037/apl0000365
Shakeri, I. (2016). Validation of traditional performance appraisal and multisource appraisal of competences through assessment center. Industrial and Organizational Psychology Studies 3(1), 57-70. (Persion). https://doi.org/10.22055/jiops.2018.21906.1049
Shoenfelt, E. L. (2016). How much do we really know about employee resilience? More, if we include the sport psychology research. Industrial and Organizational Psychology, 9, 442-446. https://doi.org/10.1017/iop.2016.36
Tabakhnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed). Boston: Allyn & Bocon.
Thornton III, G. C., Mueller-Hanson, R. A., & Rupp, D. E. (2017). Developing organizational simulations: A guide for practitioners, students, and researchers. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315652382
Waltz, C. F., & Bausell, R. B. (1981).‌ Nursing research: design, statistics, and computer analysis.‌ Illustrated ed. Philadelphia: F.A. Davis Co.