نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
3 استادیار گروه آمار و ریاضی ، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران
چکیده
کسب و کارهای کوچک جزئی جداییناپذیر از اقتصادهای پویا را شکل میدهند، با این تفاوت که غالب تئوریهای اقتصادی بهطور سنتی به پویایی شرکت، صنعت و بازار توجه داشتهاند و کمتر اهمیت اقتصادی مشاغل کوچک را مورد توجه قرار دادهاند. در ادبیات موجود درباره بازاریابی دیجیتال چهارچوب نظری جامع که مورد توافق همگان باشد، وجود ندارد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای نوین بر پایه نیازهای بازار خردهفروشی و اصناف شهر اصفهان بهمنظور ارتقاء نتایج کسب و کار میباشد. روش این پژوهش بهصورت کیفی بوده است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان و مدیران کسب و کار و اساتید بازاریابی استان اصفهان بودهاند که از میان آنها یک نمونه 14 نفری با روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب و با آنها مصاحبه عمیق و نیمهساختمند انجام گرفت. این دادهها با روش نظریهی زمینهای بررسی شده است. برای نیل به این هدف ابتدا دادههای جمعآوریشده از مصاحبهها کدگذاری شده است که در نهایت بدنه اصلی نظریه شکلگرفته و مدلِ دیجیتالی کردن بازاریابی را شکل داده است. بر مبنای تحلیل کیفی و روش دادهبنیاد، 145 مفهوم شناسایی شده است که در قالب 6 مضمون اصلی شامل 1) عوامل مؤثر بر دیجیتالی کردن بازاریابی یا شرایط علی (شامل 3 مضمون سازماندهنده، 6 مضمون پایهای و 16 مفهوم) 2) ساختار دیجیتالی کردن بازاریابی یا پدیده مرکزی (شامل 1 مضمون سازماندهنده، 5 مضمون پایهای و 15 مفهوم) 3) زمینههای تأثیرگذار بر دیجیتالی کردن بازاریابی یا شرایط زمینهای (شامل 3 مضمون سازماندهنده، 7 مضمون پایهای و 22 مفهوم) 4) عوامل مداخلهگرِ مؤثر بر دیجیتالی کردن بازاریابی یا شرایط مداخلهگر (شامل 3 مضمون سازماندهنده، 8 مضمون پایهای و 25 مفهوم) 5) راهبردهای دیجیتالی کردن بازاریابی یا راهبردها و استراتژیها (شامل 5 مضمون سازماندهنده، 14 مضمون پایهای و 39 مفهوم) 6) پیامدهای دیجیتالی کردن بازاریابی یا پیامدها (شامل 4 مضمون سازماندهنده، 10 مضمون پایهای و 28 مفهوم) دستهبندی شده است. این مفاهیم در ارتباطِ با یکدیگر، مدلِ مفهومی پژوهش را ایجاد کرده است. با توجه به مزایای متعدد بازاریابی دیجیتالی، مدیران جهت شناخت نیازها و خواستههای مشتریان و جهت شناخت نقاط قوت و ضعف رقبا بر پژوهش و پژوهشهای بازاریابی دیجیتالی تأکید کنند. همچنین سازمانها برای توسعه پیشگامی، جهت بهبود برنامههای راهبردهای بازاریابی دیجیتالی برنامهریزی نمایند چرا که افزایش وفاداری مشتریان، ترجیحات مشتریان و تصمیمگیریها را تحت تأثیر قرار میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a Digital Marketing Model in New Businesses Based on the Needs of the Retail Market and Guilds of Isfahan
نویسندگان [English]
- Mohammad Mahdi Sadr Hashemi 1
- Ebrahim Albonaiemi 2
- Mohammad Khodamoradi 3
1 PhD Student of Business Management, Department of Business Management, Khorramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khorramshahr, Iran
2 Assistant Professor, Department of Business Management, Khorramshahr International Branch, Islamic Azad University, Khorramshahr, Iran
3 Assistant Professor, Department of Statistics and Mathematic, Izeh Branch, Islamic Azad University, Izeh, Iran
چکیده [English]
Introduction
Small businesses form an integral part of dynamic economies, with the difference that most economic theories have traditionally focused on firm, industry, and market dynamics, and have paid less attention to the economic importance of small businesses. In the existing literature about digital marketing, there is no comprehensive theoretical framework that is agreed upon by everyone. The aim of the current research is to provide a digital marketing model in modern businesses based on the needs of the retail market and guilds of Isfahan city in order to improve business results.
Method
The method of this research was qualitative. The statistical population of the qualitative
section was the experts and business managers and marketing professors of Isfahan province, among them a sample of 14 people was selected with a purposeful snowball sampling method and an in-depth and semi-structured interview was conducted with them. These data have been analyzed by grounded theory method. To achieve this goal, the data collected from the interviews were first coded, which eventually formed the main body of the theory and the model for digitizing marketing.
Results
Based on the qualitative analysis and data method of the foundation, 145 concepts have been identified in the form of 6 main themes, including: 1) Factors affecting the digitization of marketing or causal conditions (including 3 organizer themes, 6 basic themes and 16 concepts), 2) The structure of digitalization of marketing or central phenomenon (including 1 organizing theme, 5 basic themes and 15 concepts), 3) areas affecting the digitization of marketing or contextual conditions (including 3 organizing themes) 7 basic themes and 22 concepts), 4) intervention factors affecting the digitization of marketing or intervening conditions (including 3 organizing themes, 8 basic themes and 25 concepts), 5) marketing digitization strategies or Strategies and strategies (including 5 organizing themes, 14 basic themes and 39 concepts) and 6) Consequences of marketing digitization or consequences (including 4 organizing themes, 10 basic themes and 28 concepts) are categorized. These concepts in relation to each other have created the conceptual model of research.
Discussion
Considering the many advantages of digital marketing, managers should emphasize digital marketing research in order to understand the needs and demands of customers and to understand the strengths and weaknesses of competitors. So for pioneering development, organizations should plan to improve digital marketing strategies because increasing customer loyalty affects customer preferences and decisions.
کلیدواژهها [English]
- digital marketing model
- new businesses
- retail market and guilds
https://doi.org/10.1016/j.erss.2019.101253
https://doi.org/10.1016/j.procs.2013.05.152