همکاری با انجمن روان‌شناسی صنعتی و سازمانی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استادیار گروه آموزشی مدیریت، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران

چکیده

فرهنگ به مثابه زیربنای نا نوشته، اما محسوس سازمان بوده و در برگیرنده مفروضات بنیادین، ارزشها، باورها، هنجارها و شیوه تفکر اعضای سازمان است و در واقع، همان آموزه ای است که به عنوان یک چهارچوب مطلوب نگرشی و رفتاری به تازه واردان، آموزش داده می شود. هدف پژوهش حاضر، واکاوی فرهنگ سازمانی شرکت ملی پالایش گاز بید بلند، جهت شناسایی چالشها و ارایه راهکارها است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانکاری واحدهای شرکت پالایشگاه بیدبلند و کارکنان وابسته به این شرکت در میان کوه بود. پژوهش در دو فاز کمی و کیفی انجام گرفت. در فاز اول (کمی) روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار جمع آوری داده ها در این مرحله پرسشنامه بود که با توزیع پرسشنامه با نرخ بازگشت 56 درصد، تعداد 170 پرسشنامه برگشت داده شد. داده ها در این قسمت به کمک نرم افزار SPSS مورد آزمون تی تک نمونه ای قرار گرفتند. در فاز دوم پژوهش (کیفی)، با مدیران و صاحبنظران به تعداد 11 نفر (اشباع نظری پاسخ ها) مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و داده ها با روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار و تلخیصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که از بین چهار بعد مدل فرهنگی دنیسون، متغیر ماموریتی با بیشترین مقدار میانگین، اولین رتبه و اولویت را دارد، سپس متغیر مشارکتی، بعد از آن متغیر یکپارچگی و در نهایت کمترین میانگین مربوط به متغیر انعطاف پذیری فرهنگی در بین کارکنان شرکت ملی پالایش گاز بیدبلند می باشد. از بین مولفه ها، توانمندسازی، ارزش های بنیادین، بوجود آوردن تغییر و اهداف و مقاصد و با داشتن بیشترین مقدار میانگین، دارای وزن بیشتری در فرهنگ سازمان این شرکت می باشند. نتایج تحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها نشان داد که متغیر فرهنگ سازمانی دارای 4 مولفه، 10 مفهوم و 40 کد (رمز) است. بنابراین از بررسی چهار متغیر فرهنگی و 12 مولفه آن ها در شرکت ملی پالایش گاز بیدبلند این نتیجه حاصل می شود که کارکنان این شرکت بیشتر اصول گرا (هدف جو) هستند. در پایان، نقاط قوت و ضعف فرهنگ سازمانی شرکت تحلیل شد و راهکارها و پیشنهادهای مدیریتی بیان گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing the organizational culture based on Denison's model to identify challenges and provide solutions (case study: Beid Boland National Gas Refining Company)

نویسندگان [English]

  • mahdi nadaf 1
  • mahta joodzadeh 2

1 associate professor, ShahidChamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Assistant Professor of Management Department, Khuzestan University Jihad Higher Education Institute, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

Introduction:Culture is the unwritten but tangible foundation of the organization and it consists of factors like the fundamental assumptions, values, beliefs, norms and the way of thinking of the organization’s members, and in fact, it is the same guideline that serves as a desirable attitudinal and behavioral framework for newcomers. The aim of the current research is to analyze the organizational culture of Beid Boland National Gas Refining Company in order to identify challenges and to provide solutions.
Method:The statistical population included all official, contractual and contracting employees of Bidbland Refinery Company and the other affiliated employees of this company in Mian Koh city. The research was conducted in two quantitative and qualitative phases. At the first (quantitative) phase, the simple random sampling method was employed. The data collection tool at this stage was a questionnaire, and it was distributed among the employees with a return rate of 56%, and finally 170 questionnaires were obtained. The data in this section were subjected to a t-test with the use of SPSS software. In the second phase of the research (qualitative), a semi-structured interview was conducted with 11 managers and experts (up to theoretical saturation of answers) and the data were analyzed using the method of directed and summarized qualitative content analysis.
Results:The results showed that among the four dimensions of Denison's cultural model, the mission dimension with the highest mean value indicated the first rank and priority, after that the participation dimension, then the integration variable, and finally the lowest mean related to the cultural flexibility variable among the employees of the Bidebland National Gas Refining Company. Among the components, empowerment, fundamental values, creating change and goals and objectives, with the highest average value, signposted more weight in the organizational culture of this company. The results of the qualitative content analysis of the interviews showed that the organizational culture variable included 4 components, 10 concepts and 40 codes.
Discussion:Due to examination of four cultural variables and their 12 components in Bidbland National Gas Refining Company, it was concluded that the employees of this company were more principle-oriented people (atmospheric goal). At the end, the strengths and weaknesses of the company's organizational culture were analyzed and management solutions and suggestions were expressed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • culture
  • organization
  • organizational culture
  • challenges
  • solutions