نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران
2 گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاها صفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
چکیده
مقدمه: در دنیای امروز هدایت و پیشبرد موفقیت آمیز مسیرشغلی با سختی های متعددی همراه است این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی یک مداخلۀ مسیرشغلی معنا-محور بر موفقیت انتزاعی مسیرشغلی و تابآوری مسیرشغلی کارکنان انجام شده است.
روش: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان یک شرکت صنعتی واقع در شهرک صنعتی مورچه خورت در اصفهان در سال 1402 بودند. تعداد 30 نفر از کارکنان داوطلب، انتخاب و به صورت تصادفی بین دو گروه آزمون و کنترل (هر کدام با 15 عضو) قرار گرفتند. در گروه آزمایش، به مدت هشت جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) مداخلۀ مسیرشغلی معنا-محور به عنوان متغیر مستقل اجرا شد، اما گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکردند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه موفقیت انتزاعی مسیرشغلی و پرسشنامه تابآوری مسیرشغلی استفاده شد. دادههای حاصله با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و با استفاده از نرمافزار21-SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل در پیش آزمون از نظر متغیرهای موفقیت انتزاعی مسیرشغلی و تابآوری مسیرشغلی تفاوت معناداری نداشتند (05/0<P)، اما در مراحل پسآزمون و پیگیری از نظر هر دو متغیر این تفاوت معنادار بود (05/0>P). آموزش مداخلۀ مسیرشغلی معنا-محور شغلی باعث ارتقاء سطح موفقیت انتزاعی مسیرشغلی و تابآوری مسیرشغلی آزمودنیهای گروه آزمایش شد (05/0>P). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد در مداخلۀ مسیرشغلی معنا-محور نمرات پسآزمون متغیرهای وابسته نسبت به پیشآزمون به صورت معناداری افزایش یافتهاند و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار بوده است.
بحث: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مداخلۀ مسیرشغلی معنا-محور میتواند به عنوان یک شیوۀ انتخابی در ارتقاء موفقیت انتزاعی مسیرشغلی و تابآوری مسیرشغلی برای افراد شاغل و کارکنان مؤثر باشد. لذا در نظر گرفتن این نوع مداخله جهت کمک به افراد شاغل در هدایت و پیشبرد و مدیریت مسیرشغلی میتواند مؤثر باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effectiveness of A Meaning-Centered Career intervention on the subjective career success and career resiliency of employees
نویسندگان [English]
- Marziyeh Malekiha 1
- Mohhamad Reza Abedi 2
1 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Humanities, Hazrat-e Masoumeh University Qom, Iran
2 Department of Counseling, Educational Siences &amp; Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Abstract
Introduction: In today's world, guiding and advancing the career is accompanied by many difficulties.and it requires special skills This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of meaning-centered career intervention on the subjective career success and career resiliency of employees.
Method: This research was semi-experimental with a pre-test, post-test design with a control group & follow up. The statistical population of the research was all the employees of an industrial company in 2023. The statistical population of the research was all the employees of an industrial company located in Muorche Khort Industrial Town in Isfahan in 2023. 30 volunteer employees were selected and randomly placed between two test and control groups (each with 15 members). In the test group, meaning-centered career intervention was implemented for eight sessions (90 minutes each session), but the control group did not receive any intervention. In this study, in order to collect data, subjective career success questionnaire and career resiliency scale were used. The data was analyzed by the method of analysis of variance with repeated measurements and using SPSS-21 software.
Results: In the pre-test, the experimental and control groups did not differ significantly in terms of the variables of subjective career success and career resiliency (P > 0.05), but in the post-test and follow-up stages, this difference was significant in terms of both variables (P < 0.05). The training of meaning-centered career increased the level of subjective career success and career resiliency of the experimental group (P<0.05).
Discussion: The findings of the present study showed that meaning-centered career intervention training can be effective as a selective method in promoting subjective career success and career resiliency for working people and employees. Therefore, considering this type of intervention to help working people in guiding and promoting and managing their career can be effective.
کلیدواژهها [English]
- Career intervention
- Career resiliency
- Employees
- Meaning
- Subjective career success