همکاری با انجمن روان‌شناسی صنعتی و سازمانی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران

2 گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاها صفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

در دنیای امروز هدایت و پیشبرد موفقیت‌آمیز مسیر شغلی با سختی‌های متعددی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخلۀ مسیر شغلی معنامحور بر موفقیت ذهنی مسیر شغلی و تاب‌آوری مسیر شغلی کارکنان انجام شده است. پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان یک شرکت صنعتی واقع در شهرک صنعتی مورچه‌خورت در اصفهان در سال 1402 بودند. تعداد 30 نفر از کارکنان داوطلب، انتخاب و به‌صورت تصادفی بین دو گروه آزمون و کنترل (هر کدام با 15 عضو) قرار گرفتند. در گروه آزمایش، به مدت هشت جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) مداخلۀ مسیر شغلی معنامحور به‌عنوان متغیر مستقل اجرا شد، اما گروه کنترل، مداخله‌ای دریافت نکردند. هر دو گروه در سه مرحلۀ پیش‌آزمون، پس‌‌آزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این مطالعه جهت گردآوری داده‌ها از سیاهۀ موفقیت ذهنی مسیر شغلی و مقیاس تاب‌آوری مسیر شغلی استفاده شد. داده‌های حاصل با روش تحلیل کواریانس تک‌متغیری (آنکوا) و با استفاده از نرم‌افزار 21-SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در متغیرهای موفقیت ذهنی مسیر شغلی و تاب‌آوری مسیر شغلی بین سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری (01/0>P) در دو گروه آزمایش و کنترل (01/0>P) تفاوت معنی‌داری وجود دارد و این اثربخشی در مرحلۀ پیگیری نیز تداوم داشت (05/0>P). بر‌اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مداخلۀ مسیر شغلی معنا-محور می‌تواند به‌ عنوان یک شیوۀ انتخابی در ارتقای موفقیت ذهنی مسیر شغلی و تاب‌آوری مسیر شغلی برای افراد شاغل و کارکنان مؤثر باشد. لذا در‌نظر گرفتن این نوع مداخله جهت کمک به افراد شاغل در هدایت و پیشبرد و مدیریت مسیر شغلی می‌تواند مؤثر باشد.

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Meaning-Oriented Career Intervention on the Subjective Career Success and Career Resiliency of Employees

نویسندگان [English]

  • Marziyeh Malekiha 1
  • Mohhamad Reza Abedi 2

1 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Humanities, Hazrat-e Masoumeh University Qom, Iran

2 Department of Counseling, Educational Siences & Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Introduction
In today's world, guiding and advancing the career is accompanied by many difficulties. This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of meaning-centered career intervention on the subjective career success and career resiliency of employees.
 
Method
This research was semi-experimental with a pre-test, post-test design with a control group & follow up.  The statistical population of the research was all the employees of an industrial company located in Muorche Khort Industrial Town in Isfahan in 2023. 30 volunteer employees were randomly placed in two exprimental and control groups (each with 15 members). In the exprimental group, meaning-centered career intervention was implemented for eight sessions (90 minutes each session), but the control group did not receive any intervention. Both groups were evaluated in three stages: pre-test, post-test and follow-up. In this study, data were collected through the subjective career success inventory and career resiliency scale and were analyzed by the method of analysis of covariance (ANCOVA) with using SPSS-21 software.
 
Results
The results showed that there is a significant difference in the variables of  subjective career success and career resiliency between the three stages of pre-test, post-test and follow-up (P< 0.01) in the two experimental and control groups (P< 0.01) and this effectiveness is also in the follow-up stage continued (P<0.05).
 
Discussion
The findings of the present study showed that meaning-centered career intervention training can be effective as a selective method in promoting subjective career success and career resiliency for employees. Therefore, considering this type of intervention to help employees in guiding and promoting and managing their career can be effective.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Career intervention
  • Career resiliency
  • Subjective career success