مقاله پژوهشی
نسیم هاشمی؛ طیبه رحیمی پردنجانی؛ حسین احمد برآبادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی واقعیتدرمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر بر افزایش خودکارآمدی مسیر شغلی (اطمینان به مهارتها) دانشجویان بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه بجنورد بود. نمونه پژوهش 30 نفر از دانشجویان بودند که بهطور هدفمند انتخاب و سپس به صورت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی واقعیتدرمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر بر افزایش خودکارآمدی مسیر شغلی (اطمینان به مهارتها) دانشجویان بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه بجنورد بود. نمونه پژوهش 30 نفر از دانشجویان بودند که بهطور هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودکارآمدی مسیر شغلی (اطمینان به مهارتها) بتز و همکاران بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل گردید. گروه آزمایش در 10 جلسه برنامه واقعیتدرمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر شرکت کردند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل کواریانس و با کمک نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند جلسات واقعیتدرمانی گروهی بهطور معنیداری بر افزایش حیطههای خودکارآمدی مسیر شغلی (واقعگرایی، جستجوگری، هنری، اجتماعی، تهوری و قراردادی) تأثیر دارد.
مقاله پژوهشی
محسن نیازی؛ فاطمه موسوی ویایه؛ فاطمه منصوریان راوندی
چکیده
کار و خانواده اجزای اساسی زندگی هر فرد هستند و هر کدام بخشی از هویت و رفتار فرد را شکل میدهند. فرد در اجرای الزامات نقش این دو بخش ممکن است دچار تعارض شود. پژوهشهای مختلفی در مورد تأثیر تعارض کار-خانواده بر فرسودگی شغلی، استرس شغلی و ترک شغل کارکنان انجام شدهاند و ضرایب همبستگی متفاوتی بهدست دادهاند. از اینرو، هدف پژوهش ...
بیشتر
کار و خانواده اجزای اساسی زندگی هر فرد هستند و هر کدام بخشی از هویت و رفتار فرد را شکل میدهند. فرد در اجرای الزامات نقش این دو بخش ممکن است دچار تعارض شود. پژوهشهای مختلفی در مورد تأثیر تعارض کار-خانواده بر فرسودگی شغلی، استرس شغلی و ترک شغل کارکنان انجام شدهاند و ضرایب همبستگی متفاوتی بهدست دادهاند. از اینرو، هدف پژوهش حاضر ترکیب نتایج این پژوهشها با استفاده از تکنیک فراتحلیل بود. در این فراتحلیل، ۱۵ پژوهش واجد شرایط که طی سالهای ۱۳۹۰ تا 1395 انجام شدند، با استفاده از نرمافزار CMA2 مورد بررسی قرار گرفتند. در پژوهشهای منتخب ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد فرسودگی شغلی مسلچ و تعارض کار-خانواده گرین هاوس و بیوتل بودند. نتایج ارزیابی آماری حاکی از ناهمگنی اندازه اثر و عدم سوگیری انتشار مطالعات مورد بررسی برد. اندازه اثر ترکیبی ثابت و تصادفی متغیر تعارض کار-خانواده بر متغیر فرسودگی شغلی در حد نسبتاً قوی و بهترتیب به میزان 0.694 و 0.704 به دست آمد.
مقاله پژوهشی
مصطفی کاظمی؛ حدیث فرازمند
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی انتظارات شغلی دانشجویان جویای کار دانشگاه فردوسی مشهد بود. از آنجا که این دانشجویان همگی در نمایشگاه کار حضور داشتند، دارای مجموعهای از معیارها و انتظارات شغلی بودند. در این پژوهش 352 نفر از این دانشجویان به روش نمونهگیری تصادفی از بین بازدیدکنندگان نمایشگاه انتخاب شدند و به پرسشنامه انتظارات شغلی ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی انتظارات شغلی دانشجویان جویای کار دانشگاه فردوسی مشهد بود. از آنجا که این دانشجویان همگی در نمایشگاه کار حضور داشتند، دارای مجموعهای از معیارها و انتظارات شغلی بودند. در این پژوهش 352 نفر از این دانشجویان به روش نمونهگیری تصادفی از بین بازدیدکنندگان نمایشگاه انتخاب شدند و به پرسشنامه انتظارات شغلی اقتباسشده از پرسشنامه پمبرتن پاسخ دادند. جهت مقایسه انتظارات شغلی دختران و پسران و نیز مقایسه انتظارات در مقاطع تحصیلی مختلف از تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که استقلالطلبی و کارآفرینی در پسران در مقایسه با دختران از اهمیت بالاتری برخوردار بودند اما، در سایر عوامل تفاوت چندانی بین دو گروه مشاهده نشد. یافتهها همچنین حاکی از آن بود که تخصصگرایی اولین انتظار شغلی دانشجویان بود.
مقاله پژوهشی
حسین دامغانیان؛ محسن فرهادی نژاد؛ محمد کشاورز
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی انحرافات بینفردی در رابطه بیتمدنی سازمانی با قصد تسهیم دانش انجام گرفت. نمونه پژوهش 104 نفر از کارکنان اداره آب منطقهای فارس در شهر شیراز بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت تحلیل دادهها از روش Smart PLS2 استفاده شد. یافتهها نشان داد که بیتمدنی سازمانی با قصد تسهیم دانش رابطه منفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی انحرافات بینفردی در رابطه بیتمدنی سازمانی با قصد تسهیم دانش انجام گرفت. نمونه پژوهش 104 نفر از کارکنان اداره آب منطقهای فارس در شهر شیراز بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت تحلیل دادهها از روش Smart PLS2 استفاده شد. یافتهها نشان داد که بیتمدنی سازمانی با قصد تسهیم دانش رابطه منفی و معنیدار با انحرافات بینفردی رابطه مثبت دارد. نتایج همچنین رابطه منفی انحرافات بینفردی را با قصد تسهیم دانش تأیید کرد. نقش واسطهای انحرافات بینفردی در رابطه بیتمدنی سازمانی با قصد تسهیم دانش مورد حمایت واقع نشد.
مقاله پژوهشی
حامد محمدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای خشنودی شغلی کارکنان و ارائه الگویی مناسب از آن میباشد. بر همین اساس، طرح پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارکنان شرکت گاز استان مازندران میباشد (شامل گروه کانونی متشکل از مدیران شرکت با پایه سازمانی 17 به بالا به تعداد 40 نفر، و گروه کانونی متشکل از کارشناسان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای خشنودی شغلی کارکنان و ارائه الگویی مناسب از آن میباشد. بر همین اساس، طرح پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارکنان شرکت گاز استان مازندران میباشد (شامل گروه کانونی متشکل از مدیران شرکت با پایه سازمانی 17 به بالا به تعداد 40 نفر، و گروه کانونی متشکل از کارشناسان شرکت با پایه سازمانی 15 و 16 به تعداد 149 نفر). از این جامعه، 17 مدیر و 48 کارکن به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. با توجه به طرح پژوهش، ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل مطالعه اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه (محققساخته) بود. تحلیل دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون تی تک نمونهای و الگویابی معادلات ساختاری و با کمک نرمافزارهای SPSS و PLS انجام شد. نتایج نشان داد که الگوی خشنودی شغلی دارای سه بُعد (محیطی، فردی، و اجتماعی) و 14 مؤلفه (شرایط فیزیکی محیط کار، پاداشهای اقتضایی، سبک سرپرستی، کیفیت، ارزیابی عملکرد، ارتقا و بالندگی شخصی، ویژگیهای شغل، تناسب شغل و شاغل، مهارتهای تصمیمگیری، مشارکت و کار تیمی، تعادل کار-زندگی، امور رفاهی، شرایط روانشناختی محیط کار، و روابط همکاران) میباشد.
مقاله پژوهشی
جواد پور کریمی؛ سیده مهسا موسوی؛ سید حسین موسوی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر اهمالکاری کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان زنجان بود. روش پژوهش روش آمیخته (کیفی و کمی) بود. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش پیمایشی مبتنی بر تحلیل حداقل مربعات جزئی و الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری شامل مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان زنجان بود. در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر اهمالکاری کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان زنجان بود. روش پژوهش روش آمیخته (کیفی و کمی) بود. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش پیمایشی مبتنی بر تحلیل حداقل مربعات جزئی و الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری شامل مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان زنجان بود. در بخش کیفی 18 نفر از طریق روش نمونهگیری هدفمند نظری و در بخش کمی 124 نفر با روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختمند و در بخش کمی از طریق پرسشنامه 25 سؤالی حاصل از مقولههای کیفی گردآوری شد. در مرحله کدگذاری کیفی 25 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی شمارش شد. در بخش کمی ویژگیهای فردی و شخصیتی، عوامل سازمانی و مدیریتی، کیفیت زندگی کاری، عوامل فرهنگی-اجتماعی و اخلاق حرفهای با بار عاملی و میانگین واریانس استخراجی بالای 0.4، ضرایب معنیداری z بالای 96/1 و با ضرایب تعیین (R2) مناسب مورد تأیید قرار گرفتند.