مقاله پژوهشی
محسن گل پرور؛ علی فتحی؛ مریم کاظمی؛ افسانه رحمتی آذرمنابادی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش سرمایه روانشناختی بر رفتارهای مدنی سازمانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش در سه مطالعه مستقل، سه سازمان (یک سازمان دولتی، یک سازمان خدماتی و معلمان زن) در شهرهای اصفهان و اهواز بودند که بهترتیب از بین آنها 279 نفر،267 نفر و 351 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش در هر سه مطالعه شامل پرسشنامههای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش سرمایه روانشناختی بر رفتارهای مدنی سازمانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش در سه مطالعه مستقل، سه سازمان (یک سازمان دولتی، یک سازمان خدماتی و معلمان زن) در شهرهای اصفهان و اهواز بودند که بهترتیب از بین آنها 279 نفر،267 نفر و 351 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش در هر سه مطالعه شامل پرسشنامههای سرمایه روانشناختی و رفتارهای رفتارهای مدنی سازمانی بودند. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون به شیوه ورود تحلیل شد. نتایج مطالعه اول نشان داد که بهترتیب امیدواری، خودکارآمدی و تابآوری قادر به پیشبینی (معنیدار) رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به افراد و امیدواری، تابآوری و خوشبینی قادر به پیشبینی رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به سازمان هستند. نتایج مطالعه دوم نیز نشان داد که خودکارآمدی در حد نه چندان بالا پیشبینیکننده یاریرسانی و خودکارآمدی، امیدواری و خوشبینی پیشبینیکننده فضایل شهروندی هستند. بالاخره نتایج مطالعه سوم نیز نشان داد که در میان معلمان زن از چهار مؤلفه سرمایه روانشناختی، فقط خودکارآمدی پیشبینیکننده رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به افراد است. در مجموع نتایج این پژوهش نشان میدهد که در هر ساختار سازمانی معین، برخی از مؤلفههای سرمایه روانشناختی میتوانند با ابعاد رفتارهای مدنی سازمانی رابطه برقرار کنند.
مقاله پژوهشی
ساره میرشکار؛ سید اسماعیل هاشمی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ نسرین ارشدی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش تعارض بینفردی و تجربه بینزاکتی در پرستاران انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر اهواز در سال 1397 بود. در این مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش تعارض بینفردی و تجربه بینزاکتی در پرستاران انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر اهواز در سال 1397 بود. در این مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای تعداد 40 نفر از پرستاران با در نظر گرفتن معیارهای ورود به مطالعه، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل مقیاس تعارض بینفردی در محیط کار و مقیاس بینزاکتی در محیط کار بود. در مورد گروه آزمایش، مداخله درمانی شامل 3 جلسه آموزش مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد در محیط کار بود، درحالیکه اعضای گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه ازلحاظ تعارض بینفردی (426/160 = F، 001/0 = p) و تجربه بینزاکتی (485/164 =F ، 001/0= p) تفاوت معنیداری وجود دارد. لذا میتوان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب کاهش تعارض بینفردی و تجربه بینزاکتی شده است.
مقاله پژوهشی
امین ضمیری؛ علیرضا حیدریی؛ پرویز عسگری؛ بهنام مکوندی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش سازمانی بر بهرهوری سازمانی و جامعهپذیری سازمانی کارکنان دچار استرس شغلی بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 40 نفر کارکنان تحت استرس بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش سازمانی بر بهرهوری سازمانی و جامعهپذیری سازمانی کارکنان دچار استرس شغلی بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 40 نفر کارکنان تحت استرس بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه گمارش شدند (20 نفر در هر گروه). ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای استرس شغلی، بهرهوری و جامعهپذیری سازمانی بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش هوش سازمانی باعث افزایش بهرهوری و جامعهپذیری سازمانی کارکنان تحت استرس شده است.
مقاله پژوهشی
لیلی وکیلیان؛ جواد خلعتبری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه کمالگرایی و تعهد سازمانی با خودکارآمدی انجام پذیرفت. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان کارخانه شیشه قزوین به تعداد 800 نفر بود. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 120 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای کمالگرایی، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه کمالگرایی و تعهد سازمانی با خودکارآمدی انجام پذیرفت. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان کارخانه شیشه قزوین به تعداد 800 نفر بود. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 120 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای کمالگرایی، مقیاس تعهد سازمانی و مقیاس خودکارآمدی گردآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که ضرایب همبستگی بین دو متغیر کمالگرایی و خودکارآمدی و نیز بین دو متغیر تعهد سازمانی و خودکارآمدی معنیدار بودند. دیگر یافته پژوهش نشان داد که کمالگرایی و تعهد سازمانی بهطور معنیداری قابلیت پیشبینی خودکارآمدی را دارا میباشند.
مقاله پژوهشی
ساناز سروری؛ علی فهیمی نژاد؛ باقر مرسل؛ مصطفی طیبی ثانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر چابکی سازمانی بر توانمندسازی سازمانی با توجه به نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی بود.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی بود که با توجه به تعداد محدود جامعه آماری، کل جامعه به عنوان نمونه آماری پژوهش (200 نفر) انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر چابکی سازمانی بر توانمندسازی سازمانی با توجه به نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی بود.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی بود که با توجه به تعداد محدود جامعه آماری، کل جامعه به عنوان نمونه آماری پژوهش (200 نفر) انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Smart PLS3 استفاده شد. یافتهها نشان داد که چابکی سازمانی اثر مثبت معنیداری بر توانمندسازی روانشناختی و توانمندسازی سازمانی دارد. همچنین، توانمندسازی روانشناختی دارای اثر مثبت معنیدار بر توانمندسازی سازمانی بود. نتایج مربوط به اثر غیرمستقیم چابکی سازمانی بر توانمندسازی سازمانی از طریق توانمدسازی روانشناختی نیز مورد تأیید قرار گرفت.
مقاله پژوهشی
سید محمد علی موسوی؛ هادی فرهادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر تعارض کار-خانواده، سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر تعارض کار-خانواده، سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. در این پژوهش پرسشنامههای تعارض کار- خانواده، سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان مورد استفاده قرار گرفتند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مجازی شناختی-رفتاری بر متغیرهای تعارض کار-خانواده، سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان تأثیر معنیداری داشته است. . لذا میتوان نتیجه گرفت که آموزش مجازی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری سبب کاهش تعارض کار-خانواده و افزایش سلامت عمومی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان شده است.