مقاله پژوهشی
لاله انسانی مهر؛ عبدالرحیم کسائی اصفهانی؛ کیانوش زهراکار
چکیده
نوجوانی یکی از مهمترین مراحل زندگی بشر است. در این مرحله فرد باید انتخابهای مختلفی انجام دهد از جمله انتخاب رشته تحصیلی و شغلی که یکی از مهمترین تصمیمات فرد است. برای انتخاب رشته تحصیلی و شغلی مناسب برای هر فرد موارد زیادی باید در نظر گرفته شود، هویت شغلی، آرزوهای تحصیلی، شغلی و نگرش مثبت درباره تحصیلات و شغل آینده از جمله این موارد ...
بیشتر
نوجوانی یکی از مهمترین مراحل زندگی بشر است. در این مرحله فرد باید انتخابهای مختلفی انجام دهد از جمله انتخاب رشته تحصیلی و شغلی که یکی از مهمترین تصمیمات فرد است. برای انتخاب رشته تحصیلی و شغلی مناسب برای هر فرد موارد زیادی باید در نظر گرفته شود، هویت شغلی، آرزوهای تحصیلی، شغلی و نگرش مثبت درباره تحصیلات و شغل آینده از جمله این موارد است. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه آرزوهای تحصیلی، آرزوهای شغلی با هویت شغلی نوجوانان به همراه بررسی نقش واسطهای نگرش به آینده تحصیلی و شغلی انجام شد. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع تحلیل مسیربود. جامعه آماری، متشکل از کلیه دانشآموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه منطقه دو استان تهران به تعداد 1355 بود. نمونه آماری براساس جدول مورگان 299 نفر درنظر گرفته شد که با روش نمونهگیری jwhntd چندمرحلهایی انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل مقیاس هویت شغلی دیلاس و جرنگین، آرزوهای تحصیلی دیپرو، آرزوهای شغلی ابرئن و نگرش به آینده تحصیلی و شغلی جمالی و قلعه نویی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده ازتحلیل مسیرواز طریق SPSS-23 و AMOS-23انجام شد. یافتهها نشانداد که آرزوهای شغلی بر نگرش به آینده تحصیلی و شغلی، بر هویت شغلی در حالت مستقیم و به صورت کل اثر مثبت دارد. آرزوهای تحصیلی نیز در حالت مستقیم بر نگرش به آینده تحصیلی و شغلی اثر مثبت دارد اما بر هویت شغلی اثر مستقیم و کل ندارد. در مورد روابط غیرمستقیم نیز نتایج نشانداد هر دو متغیر پیشبین از طریق نگرش به آینده تاثیر مثبت و معنیداری بر هویت شغلی دارند. بنابراین، معلمان، مشاوران و متخصصان در دوره نوجوانی میتوانند با پرداختن به آرزوها برای تحصیل و شغل، به رشد هویت حرفه ای دانش آموزان کمک کنند.
مقاله پژوهشی
رودابه احمدی؛ زهره موسوی؛ ابوالقاسم نوری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین ابعاد شایستگیهای شغلی کارکنان حراست دانشگاه اصفهان بهمنظور ارائه یک مدل مفهومی انجام گرفت. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی- اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان، کارکنان و مدیران حراست دانشگاه اصفهان بود. برای نیل به هدف پژوهش، ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین ابعاد شایستگیهای شغلی کارکنان حراست دانشگاه اصفهان بهمنظور ارائه یک مدل مفهومی انجام گرفت. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی- اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان، کارکنان و مدیران حراست دانشگاه اصفهان بود. برای نیل به هدف پژوهش، ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته با دانشجویان، کارکنان و مدیران حراست دانشگاه اصفهان بود و بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها برای شناسایی ابعاد شاخصهای شایستگی از متن مصاحبهها از تحلیل مضمون یا تحلیل تم با استفاده از نرمافزار کامپیوتری NVivo 8 استفاده شد. بر اساس یافتههای به دستآمده، مدل نهایی شایستگی در سه بعد دانش و مهارت فردی، دانش و مهارت تخصصی و دانش و مهارت عمومی طراحی شد و شاخصهای هر بعد از مصاحبه انجام شده احصاء گردید. با توجه به اهمیت سازمانهای آموزشی و همچنین اهمیت شناسایی شایستگیهای کارکنان، مدل مذکور برای ارتقاء و بهبود عملکرد کارکنان در حوزه حراست کاربرد داشته و تأثیرگذار خواهد بود.
مقاله پژوهشی
رحیم مرادی؛ هومن ملکی؛ میترا میرزایی؛ ساناز حاجی میری قشمی؛ حبیبه بشیرنژاد دستجردی
چکیده
فرسودگی شغلی در معلمان یک پدیده روان شناختی مزمن خستگی و بیعلاقگی است که دوران همهگیری کرونا از نظر فشردگی برنامههای آموزشی ممکن است در این زمینه تأثیرگذار باشد. از جمله عواملی که باعث سازگاری موثر با عوامل خطر میشود و میتواند نقش موثری در کاهش فرسودگی شغلی داشته باشد، تاب آوری و بهزیستی روانشناختی است. ...
بیشتر
فرسودگی شغلی در معلمان یک پدیده روان شناختی مزمن خستگی و بیعلاقگی است که دوران همهگیری کرونا از نظر فشردگی برنامههای آموزشی ممکن است در این زمینه تأثیرگذار باشد. از جمله عواملی که باعث سازگاری موثر با عوامل خطر میشود و میتواند نقش موثری در کاهش فرسودگی شغلی داشته باشد، تاب آوری و بهزیستی روانشناختی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان در طی کووید 19 بر اساس نقش تاب آوری و بهزیستی روانشناختی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم شاغل در آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس جدول مورگان تعداد 357 نفر از معلمان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به دلیل تعطیلی مدارس پرسشنامهها از طریق شبکههای مجازی با توزیع لینک آنلاین در اختیار نمونه آماری قرار داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی شغلی، مقیاس تابآوری و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی استفاده شد. از تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان برای آزمون فرضیهها استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هر دو متغیر پیش بین، یعنی تاب آوری و بهزیستی روانشناختی با متغیر ملاک (فرسودگی شغلی معلمان) رابطه منفی و معنیداری دارند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هر چه میزان تاب آوری و بهزیستی روانشناختی بالاتر باشد، میزان فرسودگی شغلی معلمان در طی کووید 19 پایینتر خواهد بود.
مقاله پژوهشی
رحیم یوسفی؛ بهنام یوسفی
چکیده
یکی از موضوعات مهم در زمینه تفاوت کارکنان از نظر گرایش به رفتارهای شغلی مخرب، بحث صفات شخصیتی است. عملکرد فردی و سازمانی با رفتارها و ویژگیهای شخصیتی کارکنان رابطه مستقیم دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش صفات پنجگانه تاریک شخصیت (ماکیاولیسم، جامعهستیزی، خودشیفتگی، دیگرآزاری و کینهتوزی) در پیشبینی رفتارهای شغلی مخرب (سوءاستفاده، ...
بیشتر
یکی از موضوعات مهم در زمینه تفاوت کارکنان از نظر گرایش به رفتارهای شغلی مخرب، بحث صفات شخصیتی است. عملکرد فردی و سازمانی با رفتارها و ویژگیهای شخصیتی کارکنان رابطه مستقیم دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش صفات پنجگانه تاریک شخصیت (ماکیاولیسم، جامعهستیزی، خودشیفتگی، دیگرآزاری و کینهتوزی) در پیشبینی رفتارهای شغلی مخرب (سوءاستفاده، اخلال در تولید، خرابکاری، سرقت، ترک شغل) بود. برای این منظور تعداد 200 نفر از کارکنان ادارات و سازمانهای دولتی و غیردولتی شهر خوی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای صفات پنجگانه تاریک شخصیت و فهرست رفتارهای شغلی مخرب مورد آزمون قرار گرفتند. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون گامبهگام و بهوسیله نرمافزار SPSS-22 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که صفات تاریک شخصیت که شامل ماکیاولیسم، جامعهستیزی، خودشیفتگی، دیگرآزاری و کینهتوزی بود با رفتارهای شغلی مخرب یعنی، سوءاستفاده، اخلال در تولید، خرابکاری، سرقت، ترک شغل رابطه معنیدار دارند و در این میان جامعهستیزی با همه رفتارهای شغلی مخرب مرتبط بود. تحلیل رگرسیون نشان داد که سوءاستفاده (0/22=R2) بهوسیله ماکیاولیسم، جامعه ستیزی و خودشیفتگی؛ اخلال در تولید (24/0=R2) بهوسیله جامعهستیزی، دیگرآزاری و کینهتوزی؛ خرابکاری (0/12=R2) از طریق جامعه ستیزی و دیگرآزاری؛ سرقت (0/80=R2) از طریق جامعه ستیزی؛ و درنهایت ترک شغل (0/13=R2) بهوسیله جامعهستیزی و خودشیفتگی پیشینی شد. ویژگیهای شخصیتی و بهویژه ویژگیهای شخصیتی نابهنجار، در ردیف اول عوامل تأثیرگذار در رفتارهای شغلی مخرب قرار دارند. به این ترتیب میتوان آنها را پیشبینیکننده قوی برای انواع مختلف رفتار مخرب در محیط کار در نظر گرفت. میتوان نتیجه گرفت که صفات شخصیتی یکی از مهمترین پیشبینیکنندههای رفتارهای شغلی مخرب هستند. یکی از کاربردهای مهم یافتهها این است که از طریق این تحلیلهای شخصیتی، میتوان الگوهای شخصیتی مؤثر در رفتارهای شغلی مخرب را که هزینههای مادی و اجتماعی برای سازمانها و صنایع به همراه دارد، شناسایی کرد.
مقاله پژوهشی
غزاله حیاوی؛ جهانگیر کرمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر حمایت سازمانی ادراکشده بر اشتیاق شغلی و رفتار مدنی سازمانی با میانجیگری سرمایههای روانشناختی بود. جامعه پژوهش کارکنان شرکت فولاد اکسین در اهواز در سال 1395 را در بر میگیرد که از این میان تعداد 300 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامههای حمایت سازمانی ادراکشده ایزنبرگر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر حمایت سازمانی ادراکشده بر اشتیاق شغلی و رفتار مدنی سازمانی با میانجیگری سرمایههای روانشناختی بود. جامعه پژوهش کارکنان شرکت فولاد اکسین در اهواز در سال 1395 را در بر میگیرد که از این میان تعداد 300 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. در این مطالعه از پرسشنامههای حمایت سازمانی ادراکشده ایزنبرگر و همکاران (1997)، سرمایههای روانشناختی لوتانز و همکاران (2007)، اشتیاق شغلی شافلی و همکاران (2002) و رفتار مدنی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) استفاده شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 22 انجام گرفت. جهت تعیین معنیداری اثرهای واسطهای در الگوی پیشنهادی از روش بوتاستراپ در برنامهی ماکرو پریچر و هایز (2008) استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. یافتههای پژوهش حاکی از تأیید اثرهای مستقیم حمایت سازمانی ادراکشده و سرمایههای روانشناختی بر اشتیاق شغلی و رفتار مدنی سازمانی بود همچنین اثر مستقیم حمایت سازمانی ادراکشده به سرمایههای روانشناختی ( متغیر میانجیگر) مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای مربوط به فرضیههای غیرمستقیم نشاندهنده تأیید نقش میانجیگر متغیر سرمایههای روانشناختی در رابطهی بین حمایت سازمانی ادراکشده با اشتیاق شغلی و رفتار مدنی سازمانی بود. ادراک حمایت سازمانی توسط کارکنان موجب افزایش سرمایههای روانشناختی و در نتیجه اشتیاق بیشتر کارکنان نسبت به شغل همچنین بروز رفتارهای مدنی سازمانی میگردد. با توجه به نتایج این تحقیق، برای ارتقاء حمایت سازمانی ادراکشده به سازمان توصیه میشود مکرر به کارکنان اعلام کند فعالیتها و اقدامات مطلوبی که سازمان برای کارکنان فراهم میآورد مانند فرصتهای آموزش، ترفیع و پاداش، امنیت شغلی، دادن استقلال و خودمختاری به کارکنان و کاهش عوامل استرسزای شغلی و سازمانی، ناشی از خواست و صلاحدید سازمان بهمنظور رفاه بیشتر کارکنان در محیط کار است. عملی ساختن این رویکرد از طریق مدیران ارشد سازمان که به میزان زیادی مترادف با سازمان پنداشته میشوند صورت میگیرد. مدیران ارشد میبایست ارزشمندی بالای کارکنان و خوشبینی نسبت به آنان را نشان دهند و توجه خود را نسبت به رفاه و آسایش کارکنان در شرایط مختلف معطوف سازند. همچنین میبایست فرهنگی در سازمان پرورش داده شود که در آن حمایت سرپرست از زیردست مورد پاداش و توجه قرار گیرد و بخشی از ارزیابی عملکرد سرپرستان به کیفیت رابطه آنان با زیردستان اختصاص داده شود.
مقاله پژوهشی
لیلا حسینی طبقدهی؛ محمدرضا فقانی ماکرانی
چکیده
از آنجا که سازمانها برای پویایی و بقای خود نیازمند تدوین و به کارگیری استانداردهای اخلاق حرفهای هستند و فضیلت سازمانی یکی از پیامدهای اخلاق حرفهای در سازمان و از سازههای اثرگذار بر بهزیستی روانشناختی کارکنان میباشد، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای اخلاق حرفهای در رابطه بین فضیلت سازمانی و بهزیستی روانشناختی ...
بیشتر
از آنجا که سازمانها برای پویایی و بقای خود نیازمند تدوین و به کارگیری استانداردهای اخلاق حرفهای هستند و فضیلت سازمانی یکی از پیامدهای اخلاق حرفهای در سازمان و از سازههای اثرگذار بر بهزیستی روانشناختی کارکنان میباشد، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای اخلاق حرفهای در رابطه بین فضیلت سازمانی و بهزیستی روانشناختی کارکنان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری و جامعة آماری پژوهش کلیة کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران، به تعداد 420 نفر بود. حجم نمونه با اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 201 نفر و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه فضیلت سازمانی کامرون و همکاران، بهزیستی روانشناختی ریف و سینگر و اخلاق حرفهای کادوزیر استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS26 و AMOS24 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین فضیلت سازمانی با اخلاق حرفهای و بهزیستی روانشناختی و بین اخلاق حرفهای و بهزیستی روانشناختی کارکنان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و فضیلت سازمانی اثر مستقیم و معنیداری بر اخلاق حرفهای و بهزیستی روانشناختی کارکنان دارد (01/0<P). همچنین اثر غیرمستقیم فضیلت سازمانی بر بهزیستی روانشناختی با واسطهگری اخلاق حرفهای با آزمون سوبل در سطح اطمینان 95/0 نیز تأئید شد. بنابراین میتوان گفت که فضیلت سازمانی مبتنی بر اخلاق حرفهای میتواند در بهزیستی روانشناختی کارکنان مؤثر باشد. به عبارت دیگر میتوان گفت، فضیلت سازمانی با برانگیختن عواطف مثبت در کارکنان و رفتارهای اخلاقی و سودمند، تصاویر مثبتی از سازمان را در ذهن آفراد به وجود آورده و اعتماد و احساس وفاداری را در آنها تقویت نموده و کارکنان را برای انجام بهتر وظایف و به نفع کل سازمان آماده میکند.
مقاله پژوهشی
محمد پرورش؛ حمید دوازده امامی؛ سعید شریفی
چکیده
یکی از اهداف اصلی هر سازمان ،جلب رضایت مشتریان و ارباب رجوع از طریق ارائه خدمات با کیفیت مطلوب است. هدف تحقیق حاضر، ارائه الگوی تکریم ارباب رجوع در دادگستری اصفهان بود، که از روش تحقیق آمیخته ( کیفی و کمی) استفاده شده است .روش کیفی شامل گراندد تئوری (داده بنیاد) و روش کمی شامل روش پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان آگاه در حوزه ...
بیشتر
یکی از اهداف اصلی هر سازمان ،جلب رضایت مشتریان و ارباب رجوع از طریق ارائه خدمات با کیفیت مطلوب است. هدف تحقیق حاضر، ارائه الگوی تکریم ارباب رجوع در دادگستری اصفهان بود، که از روش تحقیق آمیخته ( کیفی و کمی) استفاده شده است .روش کیفی شامل گراندد تئوری (داده بنیاد) و روش کمی شامل روش پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان آگاه در حوزه جرم و جرائم دادگستری، قضات، وکلا و کارکنان تشکیل میدهند. در این پژوهش 33 مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته انجام شد که با این تعداد مصاحبه، پژوهش به اشباع اطلاعاتی رسید، و همچنین از نمونهگیری نظری و در ادامه روش گلوله برفی بهره گرفته شد. به منظور ارزیابی پایایی، مصاحبههای انجامشده، برای آنها بازگردانده شد و مورد تأیید قرار گرفت. مصاحبهها طی هماهنگی قبلی با افراد منتخب، در محیطی آرام و امن به مدت 60 الی 120 دقیقه به طور کامل ضبط شد. همچنین به منظور بررسی روایی سازه، از تحلیل عامل تأییدی به کمک نرمافزار AMOS استفاده شد. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان میدهد، که بارهای عاملی به دست آمده همگی از 6/0 بالاتر است،که این مطلب نشاندهنده روایی سازه پرسشنامه مذکور است. شرایط علی شامل حسن برخورد، ساختار سازمانی و ویژگیهای کارکنان، شرایط زمینهای شامل عوامل محیطی و فرهنگی، شرایط مداخلهگر شامل سرعت در روند و تکریم کارکنان، راهبردها شامل تقویت زیرساختهای تسهیلی، سیستم ارزیابی کارکنان، توانمندسازی، اِعمال صحیح قانون، مدیریت بهینه مراجعات، آموزش و فرهنگسازی و پیامدهای حاصل شامل آرامش اجتماعی، اعتماد اجتماعی، پیشبرد امور به دست آمد. با توجه به پژوهش حاضر میتوان چنین اعلام داشت که توجه به تمامی عوامل مؤثر بر تکریم ارباب رجوع شامل زیرساختهای فنی، ویژگیهای کارکنان و مدیران، قوانین و مقررات محیطی، فرهنگسازی، انگیزش، توانمندسازی و اعتماد اجتماعی مسیر را جهت توسعه تکریم ارباب رجوع در دادگستری هموار نماید.
مقاله پژوهشی
محسن شکوهی یکتا؛ نگین معتمدیگانه؛ آمنه شاکری
چکیده
یافتههای اولیه مبنی بر این که رانندگان اتوبوس شهری در نتیجه سطوح بالای استرس شغلی ممکن است در حوزه سلامت روان مشکل داشته باشند، امروزه نیز صادق است. پژوهشها نیاز به تمرکز بر مداخلات عملی دارند که بهطور نظامدار برای بهبود سلامت روان رانندگان اتوبوس اجرا و ارزشیابی شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی اجرای دوره آموزشی ...
بیشتر
یافتههای اولیه مبنی بر این که رانندگان اتوبوس شهری در نتیجه سطوح بالای استرس شغلی ممکن است در حوزه سلامت روان مشکل داشته باشند، امروزه نیز صادق است. پژوهشها نیاز به تمرکز بر مداخلات عملی دارند که بهطور نظامدار برای بهبود سلامت روان رانندگان اتوبوس اجرا و ارزشیابی شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی اجرای دوره آموزشی مهارتهای روانی- اجتماعی بر بخشایش بینفردی و اضطراب اجتماعی رانندگان اتوبوس شهر تهران انجام شده است. پروژه آموزش رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران از سال 1390 آغاز شده و در فازهای مختلف بر روی رانندگانی که متقاضی استخدام در شرکت واحد هستند اجرا گردید. روش این پژوهش از نوع شبهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. 49 راننده اتوبوس شهری با میانگین سنی 43/95 (انحراف معیار = 9.87) در زمینههای مدیریت خشم، رانندگی انتقامجویانه، ارتباط موثر و مدیریت استرس طی نه جلسه 80 دقیقهای آموزش دیدند. برای ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی از مقیاس سنجش بخشایش بینفردی و مقیاس اضطراب در تعاملات اجتماعی استفاده شد. تحلیل آماری نشان داد که برنامه آموزشی بر سطوح ارتباط مجدد و کنترل انتقام، کنترل رنجش، درک و فهم واقع بینانه و همچنین بر نمره کلی بخشایش تأثیر مثبت داشته و باعث تاثیر معنیدار در افزایش توانایی رانندگان در کنترل رنجش آنان شده است. همچنین نتایج نشان داد که مداخله تأثیر معنیدار بر کاهش اضطراب در تعاملات اجتماعی در رانندگان اتوبوس داشته است. آموزش مهارتهای روانی- اجتماعی میتواند بهعنوان بخشی از برنامه بهزیستی برای بهبود سلامت روان رانندگان اتوبوس شهری مورد استفاده قرار گیرد. همچنین انتظار میرود که این آموزشها با تمرکز بر مؤلفههای شناختی و رفتاری بر بهبود عملکرد رانندگان اتوبوس و بر کارایی سیستم حمل و نقل تاثیر مثبت داشته باشد.
مقاله پژوهشی
یاسر حاجی آقانژاد؛ احدالله انگزی قدس
چکیده
در عصر حاضر یکی از مهمترین چالشهای اساسی مدیران منابع انسانی حفظ کارکنان توانمند به منظور ایجاد موفقیت سازمان و استفاده بهینه از آنهاست؛ این پژوهش با هدف، بررسی رابطه بین جو مشارکتی با تعهد سازمانی کارکنان در یک واحد نظامی انجام شده است. جامعه آماری، کارکنان حوزه ستادی یک واحد نظامی بود که از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده، ...
بیشتر
در عصر حاضر یکی از مهمترین چالشهای اساسی مدیران منابع انسانی حفظ کارکنان توانمند به منظور ایجاد موفقیت سازمان و استفاده بهینه از آنهاست؛ این پژوهش با هدف، بررسی رابطه بین جو مشارکتی با تعهد سازمانی کارکنان در یک واحد نظامی انجام شده است. جامعه آماری، کارکنان حوزه ستادی یک واحد نظامی بود که از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده، 184 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه جو مشارکتی و پرسشنامه تعهد سازمانی استفاده شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS صورت گرفت. یافتهها نشان داد که جو مشارکتی و ابعاد آن (فرهنگ مشارکت در سازمان، حمایت گروههای کاری، نگرش کارکنان و نظارت مداوم) بر تعهد سازمانی یک واحد نظامی تأثیر مثبت و معنیداری میگذارد. مطابق با یافتههای پژوهش حاضر، مادام که در یک واحد نظامی فرهنگ مشارکت و کمک و همکاری حاکم باشد میتوان انتظار داشت که تعهد سازمانی کارکنان افزایش یابد. هر چقدر تیم سازی و حمایت از گروههای کاری در این واحد نظامی به خوبی صورت گیرد، این فضای همکاری گروههای کاری باعث اثربخشی تعهد سازمانی در این سازمان میشود.
مقاله پژوهشی
هیفا بریحه بریهی؛ ایمان ممبینی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه رهبری تحولی با بهزیستی شغلی، موفقیت شغلی ادراکشده و عملکرد انطباقی در کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری انجام شد. نمونه پژوهش حاضر 174 نفر (124 نفر مرد، 50 نفر زن) از کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای رهبری تحولی کلی، بهزیستی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه رهبری تحولی با بهزیستی شغلی، موفقیت شغلی ادراکشده و عملکرد انطباقی در کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری انجام شد. نمونه پژوهش حاضر 174 نفر (124 نفر مرد، 50 نفر زن) از کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای رهبری تحولی کلی، بهزیستی شغلی، موفقیت شغلی ادراکشده و عملکرد انطباقی میباشند. بهمنظور ارزیابی الگوی پیشنهادی از روش الگویابی معادلات ساختاری با نرمافزار AMOS ویراست 21 استفاده شد. نتایج نشان داد که الگوی نهایی از برازش قابلقبولی با دادهها برخوردار است. همچنین، نتایج نشان داد که مسیرهای مستقیم رهبری تحولی به بهزیستی شغلی (0/21=p< 0/001 ،β)، رهبری تحولی به موفقیت شغلی ادراکشده (0/67=p< 0/001 ،β)،و رهبری تحولی به عملکرد انطباقی (0/55=p< 0/001 ،β)،معنیدار میباشند. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که آموزش سبک رهبری تحولی به مدیران در برنامههای آموزشی سازمانها مورد توجه قرار بگیرد.
مقاله پژوهشی
فاطمه احمدیان؛ حمید رحیمی
دوره 9، شماره 1 ، تیر 1401، صفحه 203-226
چکیده
معلمان نقش مهمی در تربیت سرمایههای انسانی هر جامعه ای دارند و تربیت سرمایه انسانی از مهمترین وظایف آنهاست، لذا پرداختن به موضوع بهزیستی روانشناختی آنان و ارتقای آن، از مسائل ضروری به حساب میآید. بنابراین، انتظار میرود که سبک رهبری مدیران در سازمانها و مؤلفههای مربوط به آن در ارتباطات، روحیه، انگیزش، رضایت و بهزیستی ...
بیشتر
معلمان نقش مهمی در تربیت سرمایههای انسانی هر جامعه ای دارند و تربیت سرمایه انسانی از مهمترین وظایف آنهاست، لذا پرداختن به موضوع بهزیستی روانشناختی آنان و ارتقای آن، از مسائل ضروری به حساب میآید. بنابراین، انتظار میرود که سبک رهبری مدیران در سازمانها و مؤلفههای مربوط به آن در ارتباطات، روحیه، انگیزش، رضایت و بهزیستی روانشناختی معلمان اثرگذار باشد. لذا هدف پژوهش حاضر، سنجش ادراک معلمان از سبک رهبری بصیر و تأثیر آن بر بهزیستی روانشناختی آنان با نقش میانجی استحکام ذهنی بود. پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی بود و جامعه آماری شامل معلمان شهر کاشان در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 3252 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم 344 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سبک رهبری بصیر، بهزیستی روانشناختی و استحکام ذهنی استفاده شد. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای رهبری بصیر 0/99، بهزیستی روانشناختی 0/82 و استحکام ذهنی 0/94 بهدستآمد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و ایموس در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان داد میانگین ادراک معلمان از سبک رهبری بصیر (3/56) بالاتر از حد متوسط (3)، میانگین بهزیستی روانشناختی (82/65) بالاتر از حد متوسط (63) و میانگین استحکام ذهنی (45/93) بالاتر از حد متوسط (42) است. ضرایب تحلیل مسیر متغیرها نشان داد اثرات کل رهبری بصیر روی بهزیستی روانشناختی 0/96، رهبری بصیر روی استحکام ذهنی 0/50 و استحکام ذهنی روی بهزیستی روانشناختی 0/95 بود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، سازمانهای آموزشی میتوانند با توسعه سبکهای رهبری و اتخاذ سبکهای رهبری مناسب، مانند سبک رهبری بصیر که برای اهداف مراکز آموزشی مناسبتر است، بهزیستی روانشناختی کارکنان را بهبود بخشند.
مقاله پژوهشی
حسن رنگریز؛ محمود زارچی؛ حسین عباسیان؛ ایرج سلطانی
چکیده
تغییر و تحول، از ویژگیهای مهم سازمانهای کارا و اثربخش است. فرهنگ سازمانی نقش اساسی در این تحول دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل تحول فرهنگ سازمانی تعالیمحور در صنعت فولاد بود. به منظور دستیابی به این هدف، از روششناسی کیفی مبتنی بر روش نظریه برخاسته از دادهها شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی و با بهرهگیری ...
بیشتر
تغییر و تحول، از ویژگیهای مهم سازمانهای کارا و اثربخش است. فرهنگ سازمانی نقش اساسی در این تحول دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل تحول فرهنگ سازمانی تعالیمحور در صنعت فولاد بود. به منظور دستیابی به این هدف، از روششناسی کیفی مبتنی بر روش نظریه برخاسته از دادهها شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی و با بهرهگیری از رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین استفاده شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از مصاحبههای ساختارنایافته و برای رسیدن به مشارکتکنندگان از نمونهگیری هدفمند بهره برده شد و البته در خلال جمعآوری داده، جهت تکمیل نظریه از نمونهگیری نظری استفاده گردید، یعنی از افراد به فراخور ابهامات و خلأهای نظری بهره برده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران خبره در حوزه تعالی و کارشناسان ویژه صنعت فولاد اصفهان بود که با تعداد 17 نفر به اشباع نظری رسید. برای رسیدن به مفاهیم، مقولهها و طبقات، دادههای حاصل از مصاحبهها بر اساس کدگذاری باز، محوری و انتخابی مطابق شیوه پارادایمی اشتروس و کوربین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با کمک نرمافزار MAXqda 18 سازماندهی گردید. شرایط علی شامل عوامل فناورانه، عوامل فردی و عوامل سازمانی، شرایط زمینهای شامل فرهنگ و محیط، ساختار و فرایند و بلوغ سازمانی، شرایط مداخلهگر شامل عوامل مرتبط با جامعه، عدالت سازمانی و پایش و ارزیابی، راهبردها شامل مدیریت مشارکتی، مدیریت انگیزش، توسعه زیرساختها و توانمندسازی و پیامدهای حاصل شامل رشد فردی، توسعه سازمانی و توسعه اجتماعی بهدست آمد. جهت اعتبارسنجی مدل بهدستآمده با کمک خبرگان و به روش دلفی ضریب کندال محاسبه گردید. با توجه به یافتههای مطالعه حاضر، پیشنهاد میشود نقش مؤثر فرهنگ سازمانی از سوی مدیریت سازمانها موردبازنگری جدی و عمیق قرار گیرد؛ چراکه سازمانها با درک اهمیت دانش در پی راههای خلق آن هستند.