مقاله پژوهشی
نقی رعدی افسوران؛ حمیدرضا عریضی؛ مریم زارعی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر تمرینهای شبیه سازی موازی، تمرینهای شبیهسازی مکرر و تمرینهای شبیهسازی بدون تشریح در توسعه شایستگی انرژی ارتباطی کارکنان بود. روش پژوهش، روش آزمایشی با چهار گروه پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان یک شرکت صنعتی بود که با استفاده از جدول مورفی و میورز، تعداد 48 نفر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر تمرینهای شبیه سازی موازی، تمرینهای شبیهسازی مکرر و تمرینهای شبیهسازی بدون تشریح در توسعه شایستگی انرژی ارتباطی کارکنان بود. روش پژوهش، روش آزمایشی با چهار گروه پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان یک شرکت صنعتی بود که با استفاده از جدول مورفی و میورز، تعداد 48 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس انرژی ارتباطی و تمرین شبیهسازی ایفای نقش بود که در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری توسط پژوهشگران اجرا شد. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که مشارکتکنندگان در تمرینهای شبیهسازی موازی در مقایسه با دیگر گروهها دارای بهبود و افزایش انرژی ارتباطی بیشتری هستند. همچنین مشارکتکنندگان در تمرینهای شبیهسازی ترکیبی مکرر و غیرمکرر نسبت به مشارکتکنندگان در تمرینهای شبیهسازی بدون تشریح بهبود انرژی ارتباطی بیشتری را تجربه کردند. ازآنجاییکه تمرینهای شبیهسازی موازی از نشت اطلاعات جلوگیری میکنند، انرژی ارتباطی کارکنان در سازمان را به میزان قابل توجهی بهبود میبخشند. این نتیجه به شایستهسالاری کمک کرده و با رعایت عدالت و انصاف در سازمان سازگاری بیشتری دارد.
مقاله پژوهشی
نسرین طویلی؛ افشین رباطی
چکیده
دنیای رقابتی حاکم بر فضای کسب و کار سازمانها، موجب شده نیروی انسانی به یک متغیر تأثیرگذار در حفظ و اعتلای اهداف سازمانی و یک نیروی مسبب پایایی و ماندگاری در بازار رقابت سازمانها بدل شود. بر همین اساس سازمانهایی که قصد دارند در سطح جهانی فعالیت کنند برای این که بتوانند به درستی به این سطح برسند، به کارکنان توسعهیافته بیش از ...
بیشتر
دنیای رقابتی حاکم بر فضای کسب و کار سازمانها، موجب شده نیروی انسانی به یک متغیر تأثیرگذار در حفظ و اعتلای اهداف سازمانی و یک نیروی مسبب پایایی و ماندگاری در بازار رقابت سازمانها بدل شود. بر همین اساس سازمانهایی که قصد دارند در سطح جهانی فعالیت کنند برای این که بتوانند به درستی به این سطح برسند، به کارکنان توسعهیافته بیش از دیگران نیاز دارند. لذا هدف پژوهش حاضر پیشبینی توسعه منابع انسانی براساس نشانگان وانمودگرایی و استکهلم سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. در این پژوهش کلیه کارکنان شرکت ماموت در سال 1401 مورد ارزیابی قرار گرفت و حجم نمونه با استفاده نرمافزار GPower 150 نفر تعیین و بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، مقیاس دلبستگی بزرگسالان (کالینز و رید، 1990)، مقیاس نشانگان وانمودگرایی (کلانس و ایمز، 1978)، رفتار شهروندی سازمانی (پادساکوف، 2000) و پرسشنامه توسعه منابع انسانی (ایربای، 1998) استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که متغیرهای واردشده در مدل رگرسیون میتوانند ۳۱ درصد واریانس توسعه منابع انسانی در کارکنان را پیشبینی کنند. نشانگان وانمودگرایی با بتای 25/0- (30/2-T=، 02/0P<) و استکهلم سازمانی با بتای 35/0- (27/3-T=، 001/0P< ) میتوانند بهطور معنیداری توسعه منابع انسانی را پیشبینی کنند. اما رفتار شهروندی سازمانی با بتای 01/0- (17/0-T=، 8/0P<) پیشبینیکننده معنیداری برای توسعه منابع انسانی نمیباشد. لذا وجود نشانگان وانمودگرایی و استکهلم سازمانی به عنوان نوعی سازوکار دفاعی بهدلیل کمالگرایی منفی، تعلل یا اهمالکاری، فشار، کمبود الهام و خلاقیت ضعیف باعث تضعیف توسعه منابع انسانی در کارکنان و درنتیجه منجربه عملکرد پایین میگردد.
مقاله پژوهشی
مهبانو سعیدی؛ محمد علی نسیمی؛ داود کیاکجوری؛ محمد جواد تقی پوریان
مقاله پژوهشی
ایمان شاکری؛ علی مهداد؛ هادی فرهادی
چکیده
تحقیقات نشان میدهند که سرسختی ذهنی در پیشبینی نتایج در انواع زمینههای پراسترس مانند دو و میدانی، ارتش و محل کار تاثیرگذار است. علیرغم وجود تحقیقات گسترده در مورد سرسختی ذهنی، محققان مختلف به انسجام و یکپارچگی لازم در مفهومسازی و تعریف ابعاد این سازه نرسیدهاند. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی آزمون قضاوت موقعیتی ...
بیشتر
تحقیقات نشان میدهند که سرسختی ذهنی در پیشبینی نتایج در انواع زمینههای پراسترس مانند دو و میدانی، ارتش و محل کار تاثیرگذار است. علیرغم وجود تحقیقات گسترده در مورد سرسختی ذهنی، محققان مختلف به انسجام و یکپارچگی لازم در مفهومسازی و تعریف ابعاد این سازه نرسیدهاند. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی آزمون قضاوت موقعیتی سرسختی ذهنی مدیران است. این پژوهش از نظر هدف، توصیفی-پیمایشی و کاربردی است. جامعه آماری شامل 196 نفر (برای تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی) و 210 نفر جداگانه (برای تحلیل عاملی روایی تأییدی و همگرا) از ردههای مدیریتی شرکت آلیاژ ایران بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری موقعیتها و گزینههای پاسخ آزمون، از نظرات خبرگان موضوعی استفاده شد و روایی آزمون با استفاده از روشهای همبستگی، مطالعه برازش، تحلیل عاملی و پایایی بررسی شد. بهمنظور بررسی روایی مقیاس از چند روش استفاده شد. اول تحلیل عامل اکتشافی با روش مؤلفههای اصلی و چرخش واریمکس، مطابق با انتظار پنج خردهمقیاس؛ "کنترل توجه"، "کنترل هیجان"، "استفاده از بازخورد"، "پایبندی به وظیفه" و "دستیابی به هدف" را از دادهها استخراج شد. دوم تحلیل عامل تأییدی نشان داد مفروضه پژوهشگر ساختار مبتنی بر پنج مؤلفه از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. روایی همگرایی آزمون براساس همبستگی آن با نمرات سرسختی ذهنی در کانون ارزیابی نشان داده شد. همچنین ارزیابی همسانی درونی مقیاس به روش آلفای کرونباخ و همبستگی هر سؤال با نمره کل، نشان داد که سؤالات مقیاس از همسانی درونی قابل قبولی برخوردارند. در مجموع یافتههای پژوهش نشان داد که آزمون قضاوت موقعیتی سرسختی ذهنی از پنج عامل و روایی و پایایی قابل قبولی تشکیل شده است. درنتیجه میتوان از آن برای اندازه گیری سرسختی ذهنی کارکنان در موقعیتهای پیچیده سازمانی استفاده کرد. این تحقیق زمینههای امیدوارکنندهای را برای مطالعاتی فراهم کرده است که سرسختی ذهنی را در محیط کار اندازهگیری و توسعه میدهد.
مقاله پژوهشی
ندا طهماسبی روشن؛ محبوبه عرب کلمری
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی اثر فعالیت آخر هفته بر خشنودی شغلی با نقش میانجی استرس شغلی، بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی شغلی در میان پرستاران بیمارستان شهید یحیینژاد بابل، استان مازندران بود. این تحقیق از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری دادهها به روش پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی اثر فعالیت آخر هفته بر خشنودی شغلی با نقش میانجی استرس شغلی، بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی شغلی در میان پرستاران بیمارستان شهید یحیینژاد بابل، استان مازندران بود. این تحقیق از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری دادهها به روش پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران بیمارستان شهید یحیینژاد استان مازندران به تعداد 182 نفر میباشد. روش نمونهگیری، تصادفی-طبقهای بود؛ بدینصورت که ابتدا بخشهای بیمارستان، بهعنوان طبقه درنظر گرفته شد. حجم نمونه مناسب، طبق جدول مورگان 118 است اما با توجه به نسبتگیری جهت و گرد کردن به سمت بالا، تعداد کل نمونه 122 نفر شده است. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای فعالیت آخر هفته (2020) .Jeong et al استرس شغلی اسیپو (1987) Osipow & Spokan بهزیستی روانشناختی فرم کوتاه شده (Ryff et al. (2008 خودکارآمدی شغل (1994) Riggs & Knight و خشنودی شغلی (1969) Smith et al. جمعآوری شده است. برای ارزیابی روایی از روایی ساختاری، روایی همگرا و روایی واگرا و برای محاسبه پایایی از پایایی ترکیبی (CR) و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تأییدی و روش الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد فعالیت آخر هفته بر استرس شغلی (76/30t=، 87/0-=β)، استرس شغلی بر بهزیستی روانشناختی (02/t=، 94/0-=β) و خودکارآمدی (36/2t=، 44/0-=β) تأثیر دارد، بهزیستی روانشناختی بر خودکارآمدی شغلی (37/2t=، 43/0=β) تأثیر مثبت دارد و بهزیستی روانشناختی (001/3t=، 45/0=β) و خودکارآمدی شغلی (54/2t=، 42/0=β) هر دو بر خشنودی شغلی کارکنان تأثیر مثبت دارند. باتوجه به نتایج که نشاندهنده اهمیت فعالیت آخر هفته بر واکنشهای عاطفی و رفتاری کارکنان در محیط کار میباشد، لذا پیشنهاد میشود در راستای فراهم کردن شرایطی برای پرستاران به منظور گذراندن آخر هفته با فعالیتهای متناسب با روحیه آنها اقداماتی صورت گیرد.
مقاله پژوهشی
قاطمه عباسی؛ حسن زارعی متین؛ حمیده عباسی
چکیده
فعالیتهای عصبی تحت تأثیر روابط افراد است و اگر روابط خوبی بین افرد باشد، روابط مطلوبی نیز بین اعصاب شکل خواهد گرفت. به منظور بهبود عملکرد سازمانها هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای رهبری مبتنی بر علم اعصاب بوده است. این تحقیق براساس هدف کاربردی و به لحاظ نوع روش آمیخته است. جامعه آماری در بخش اول کلیه متون مربوط به رهبری ...
بیشتر
فعالیتهای عصبی تحت تأثیر روابط افراد است و اگر روابط خوبی بین افرد باشد، روابط مطلوبی نیز بین اعصاب شکل خواهد گرفت. به منظور بهبود عملکرد سازمانها هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای رهبری مبتنی بر علم اعصاب بوده است. این تحقیق براساس هدف کاربردی و به لحاظ نوع روش آمیخته است. جامعه آماری در بخش اول کلیه متون مربوط به رهبری مبتنی بر علم اعصاب است و در بخش دوم جامعه آماری خبرگان در حوزه مطالعاتی رهبری مبتنی بر اعصاب میباشند که تعداد 15 نفر از صاحبنظران به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با توجه به ماهیت موضوع جهت تأیید مؤلفهها از نظرات آنان استفاده شد. سپس جهت تعیین مؤلفههای رهبری از آزمون تی تکنمونه استفاده گردید. براساس نظر خبرگان، 15 مؤلفه خلق چالشهای جدید و تشویق به آن، همدلی، ایجاد فضایی برای تجربیات مثبت، رفتار اخلاقی در تصمیمگیری، امیدبخشی، آزادی عمل، اعتماد متقابل، ارتباطات سازنده و صمیمی، شفافیت، حمایتگری، شور و شوق، ارائه بازخورد عملکرد، طراحی سیستم پاداشدهی، قدردانی و عدالت شناسایی شدند. رهبری مبتنی بر علوم اعصاب با تحریک مؤلفههای رفتاری منجر به ترشح مثبت هورمون در مغز کارکنان میشود و در این شرایط شاهد بروز رفتارهایی مانند خلاقیت، مشارکت، تعهد و تعلق سازمانی و ارتقای هویت سازمانی و... هستیم و در نتیجه نفوذ رهبر در قلب و رفتار کارکنان افزایش مییابد.
مقاله پژوهشی
برزان سلیمانی؛ انور دست باز؛ آرمان عزیزی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرسودگی شغلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و تحریفات شناختی با نقش واسطهای دشواری تنظیم هیجانی و همجوشی شناختی در پرستاران صورت پذیرفت. پژوهش حاضر جز تحقیقات توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران در استان کردستان در سال 1401 بودند که براساس قاعده «کلاین» برای نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرسودگی شغلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و تحریفات شناختی با نقش واسطهای دشواری تنظیم هیجانی و همجوشی شناختی در پرستاران صورت پذیرفت. پژوهش حاضر جز تحقیقات توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران در استان کردستان در سال 1401 بودند که براساس قاعده «کلاین» برای نمونهگیری در معادلات ساختاری، 234 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (McCrae & Costa, 1992) (NEO)، مقیاس دشواریهای تنظیم هیجان (Gratz & Roemer, 2004)، پرسشنامه تحریفهای شناختی (Abdullahzadeh, 2010)، پرسشنامه استاندارد همجوشی شناختی (Gillanders et al., 2014) و پرسشنامه فرسودگی شغلی (Maslach & Jackson, 1981) استفاده شد. دادهها با استفاده از معادلات ساختاری با نرمافزار Amos-22 تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش حاکی از آن بود، مدل بررسی فرسودگی شغلی براساس ویژگیهای شخصیتی و تحریفات شناختی با نقش واسطهای دشواری تنظیم هیجانی و همجوشی شناختی در پرستاران دارای برازش مطلوبی میباشد. تحریفات شناختی (01/0>p، 23/8= t)، روانرنجورخویی (01/0>p، 91/5= t)، دشواری تنظیم هیجانی (01/0 >p، 85/2 = t) و همجوشی شناختی (01/0>p، 94/2= t) اثر مستقیم مثبت و معنیدار، همچنین گشودگی (01/0 >p، 14/3-= t) و وجدانگرایی (01/0>p، 75/3- =t) اثر مستقیم منفی و معنیدار بر فرسودگی شغلی دارد. نتایج آزمون سوبل نشان داد اثر غیرمستقیم روانرنجورخویی (05/0>p، 11/0β=) و تحریفات شناختی (05/0>p، 07/0β=) بهواسطه دشواری تنظیم هیجان بر فرسودگی شغلی مثبت و معنیدار میباشد، همچنین اثر غیرمستقیم تحریفات شناختی (05/0>p، 16/0β=) بهواسطه همجوشی شناختی بر فرسودگی شغلی مثبت، در عینحال اثر غیرمستقیم برونگرایی (01/0>p، 33/0- β=) و وجدانگرایی (01/0>p، 13/0-β=) بهواسطهی همجوشی شناختی بر فرسودگی شغلی منفی و معنیدار میباشد. در این راستا تغییر و بهبود ویژگیهای شخصیتی و تحریفات شناختی در کنار کاهش دشواری تنظیم هیجانی و همجوشی شناختی زمینه برای کاهش فرسودگی شغلی در پرستاران ایجاد مینماید.
مقاله پژوهشی
مرضیه دهقانی زاده؛ مژگان زارع بزگ آبادی
چکیده
در محیط کاری چالشبرانگیز امروزی، پیشرفت برای کارکنان بسیار مهم است و آنها باید یاد بگیرند که هم خود را ارتقاء دهند و هم سلامت و بهزیستی جسمی و روانی خود را حفظ نمایند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه حمایت خانواده و بهزیستی روانشناختی با نقش میانجیگر تجربیات کار-خانواده و کامیابی در محیط کار و نقش تعدیلگر مدیریت مرز کار-خانواده ...
بیشتر
در محیط کاری چالشبرانگیز امروزی، پیشرفت برای کارکنان بسیار مهم است و آنها باید یاد بگیرند که هم خود را ارتقاء دهند و هم سلامت و بهزیستی جسمی و روانی خود را حفظ نمایند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه حمایت خانواده و بهزیستی روانشناختی با نقش میانجیگر تجربیات کار-خانواده و کامیابی در محیط کار و نقش تعدیلگر مدیریت مرز کار-خانواده بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی یزد (250 نفر) بودند که با استفاده از فرمول کوکران 156 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات میدانی در این پژوهش، پرسشنامههای استاندارد شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی از مطالعه ریف و سینگر (2003)؛ پرسشنامه کامیابی در محیط کار از مطالعه ایمران و همکاران (2020)؛ پرسشنامه تعارض کار- خانواده از مطالعه گرزیواسز و مارکس (2000)؛ پرسشنامه غنیسازی کار – خانواده و پرسشنامه حمایت خانواده از مطالعه ننح (2017)؛ و پرسشنامه مدیریت مرز کار- خانواده از مطالعه کرینتر (2006) بود که روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات تعدادی از خبرگان این حوزه مورد تأیید قرار گرفت و برای تعیین پایایی ابزار اندازهگیری از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید و روش تحلیل مورد استفاده در این پژوهش، تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری بود. یافتههای پژوهش نشان داد که حمایت خانواده بر غنیسازی کار- خانواده تأثیر مثبت و معنیدار دارد (330/6 t=، 410/0=β). همچنین، تعارض کار- خانواده بر کامیابی در محیط کار تأثیر منفی و معنیدار دارد (026/2 t=، 164/0- =β). همچنین، غنیسازی کار- خانواده بر کامیابی در محیط کار تأثیر مثبت و معنیدار دارد (349/8 t=، 522/0=β) و غنیسازی کار- خانواده در تأثیر حمایت خانواده بر کامیابی در محیط کار نقش میانجی دارد (284/4 t=، 214/0=β)، کامیابی در محیط کار نیز در تأثیر تعارض کار- خانواده و غنیسازی کار- خانواده بر بهزیستی روانشناختی نقش میانجی دارد (969/1 t=، 083/0- =β) و (942/4 t=، 264/0=β) و در نهایت، مدیریت مرز کار - خانواده در روابط بین حمایت خانواده با تعارض کار - خانواده و غنیسازی کار - خانواده، نقش تعدیلگر ندارد (267/1 t=، 080/0=β) و (028/0 t=، 002/0- =β). لذا، با توجه به یافتههای پژوهش به مدیران پیشنهاد میشود، در هنگام توسعه برنامهها برای ایجاد یک محیط کار کامیاب، یک رویکرد متعادلتر که هم به تجربیات مثبت در خانواده و هم به تجارب مثبت در محیط کار توجه نموده؛ در نظر بگیرند و با توجه به مدل اجتماعی درهمتنیدگی کامیابی، کارکنانی در محل کار به کامیابی میرسند که به تعاملات اجتماعی که بین خانواده و محیط کار صورت میگیرد، توجه نمایند و کارکنان به واسطهی تجربه سرزندگی بهدستآمده، بر اضطراب و افسردگی خود غلبه کرده و بهبود بهزیستی روانشناختی آنها کمک میشود.
مقاله پژوهشی
اسماعیل کاکه برایی؛ منصور ایراندوست؛ جمال ادهمی؛ رضا صالحی
چکیده
اخیراً رویکرد جدیدی در علم مدیریت ظاهر شده است که مربوط به روانشناسی مثبت است که از آن بهعنوان دانش سازمانی مثبت یاد میشود. محققان این حوزه به آنچه که افراد را قادر میسازد در مواقع بحرانی انعطافپذیری بیشتری داشته باشند علاقهمند هستند. یکی از این مباحث، انرژی کارکنان است که به واکنش فیزیکی یا ذهنی افراد که بهصورت ارادی ...
بیشتر
اخیراً رویکرد جدیدی در علم مدیریت ظاهر شده است که مربوط به روانشناسی مثبت است که از آن بهعنوان دانش سازمانی مثبت یاد میشود. محققان این حوزه به آنچه که افراد را قادر میسازد در مواقع بحرانی انعطافپذیری بیشتری داشته باشند علاقهمند هستند. یکی از این مباحث، انرژی کارکنان است که به واکنش فیزیکی یا ذهنی افراد که بهصورت ارادی و یا غیرارادی نسبت به یک رویداد رخ میدهد، تعریف شده است. بنابراین هدف از این پژوهش طراحی مدلی برای انرژی کارکنان در محیط کار است. از رویکرد کیفی تحلیل مضمون و براساس روش براون و کلارک برای شناسایی پیشایندها، پیامدها و ابعاد و مؤلفههای مدل مورد مطالعه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مقالات و کتابهای موجود در این زمینه بود که برحسب نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از روش مطالعات کتابخانه ای شامل بررسی کتابها و مقالهها برای گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق مرتبط با موضوع پژوهش استفاده شده است. بهمنظور بررسی روایی از روش بازبینی توسط همکار پژوهشی و برای سنجش پایایی از ضریب پی اسکات استفاده شده است. نتایج کلی این پژوهش بهصورت 64 مضمون پایه، 11 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر استخراج شد. نتایج پژوهش نشان داد که مضامین (ویژگیهای روانشناختی، ویژگیهای شغلی، سبک رهبری، ارتباطات اثربخش و سبک زندگی) بهعنوان پیشرانهای انرژی کارکنان (انرژی فیزیکی، انرژی احساسی، انرژی شناختی و انرژی معنوی) بهعنوان ابعاد و مؤلفههای انرژی کارکنان و پیامدهای (اولیه و ثانویه) به عنوان پیامدهای انرژی کارکنان مشخص شد. متمرکز شدن بر مفهوم انرژی در سطوح مختلف در سازمانها، اطلاعات ارزشمندی را در مورد وضعیت انرژی کارکنان در اختیار مدیران قرار میدهد. درنتیجه هنگامیکه سطح بالایی از انرژی کارکنان در یک سازمان وجود داشته باشد کارکنان با تلاش مداوم برای دستیابی به اهداف موجب برانگیخته شدن سایر اعضا میشوند و این موضوع پیامدهای مثبتی را برای فرد و سازمان بههمراه دارد.
مقاله پژوهشی
راضیه آقابابایی
چکیده
سبک مربیگری نوعی رابطه حمایتی و تشویقی در سازمآنها محسوب میشود و در بستر تعاملات و روابط نزدیک شکل میگیرد و میتواند بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیرگذار باشد. رفتارهای شهروندی سازمانی نیز از طریق تأثیرگذاری بر عوامل درونی سازمان موجب افزایش عملکرد، تعهد و رضایت شغلی و کاهش رفتارها و نگرشهای مخرب سازمانی میشود. بر همین ...
بیشتر
سبک مربیگری نوعی رابطه حمایتی و تشویقی در سازمآنها محسوب میشود و در بستر تعاملات و روابط نزدیک شکل میگیرد و میتواند بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیرگذار باشد. رفتارهای شهروندی سازمانی نیز از طریق تأثیرگذاری بر عوامل درونی سازمان موجب افزایش عملکرد، تعهد و رضایت شغلی و کاهش رفتارها و نگرشهای مخرب سازمانی میشود. بر همین اساس، هدف پژوهش بررسی نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در تأثیر سبک مربیگری ادراکشده بر انحرافات کاری محیط کار بود. نوع پژوهش، توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان شهر کاشان به تعداد 3237 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 315 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه مربیگری (2005) McLean et al.، رفتار انحرافی (2000) Bennett & Robinson و رفتار شهروندی سازمانی (1989)Organ & Konovsky بود. جهت تأیید روایی پرسشنامهها، از روایی صوری و سازه استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای آماری AMOS و SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان داد میانگین متغیر سبک مربیگری و رفتار شهروندی سازمانی بالاتر از حد متوسط و رفتار انحرافی معلمان، کمتر از حد متوسط است. همچنین اثرات کل مربیگری بر رفتار انحرافی، منفی و معنیدار، رفتار شهروندی بر رفتار انحرافی، منفی و معنیدار و مربیگری بر رفتار شهروندی، مثبت و معنیدار بود و نقش میانجی رفتار شهروندی در تأثیر مربیگری ادراکشده بر رفتار انحرافی، معنیدار بوده و تأیید شد. بر اساس نتایج میتوان گفت با سبک رهبری مناسب، اعتماد و تعهد متقابل بین فرد و سازمان شکل گرفته و سازمان بهدنبال رشد و توسعه شخصی و حرفهای افراد است و افراد هم متقابلاً بهدنبال تحقق اهداف سازمانی حتی با رفتارهای داوطلبانه هستند در سازمان رفتارهای انحرافی کمتری دیده خواهد شد.
مقاله پژوهشی
محدثه نژادباقری پور؛ نوری کعب عمیر
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر استرس شغلی و خودکارآمدی با کنترل روانرنجورخویی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل در سال 1402 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد در سال 1402 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر استرس شغلی و خودکارآمدی با کنترل روانرنجورخویی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل در سال 1402 انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد در سال 1402 بودند که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مدیریت استرس قرار گرفت و گروه گواه تا پایان پژوهش مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982)، استرس شغلی (اورلی و گیردانو، 1980) و روانرنجورخویی (کاستا و مک کری، 1992) بود. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و در نرمافزار SPSS-27 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت استرس بر کاهش استرس شغلی و افزایش خودکارآمدی کارکنان مرکز تماس با کنترل روانرنجورخویی، اثربخش بود (05/0>p). نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش مدیریت استرس منجربه افزایش خودکارآمدی و کاهش استرس شغلی کارکنان مرکز تماس شرکت ایرانسل شهر مشهد میگردد. با توجه به نتایج بهدستآمده به نظر میرسد برگزاری دورههای آموزشی مدیریت استرس برای ایجاد سازگاری روانشناختی بیشتر در راستای مدیریت شرایط استرسزا در محیطهای کاری و همچنین ارتقاء سلامت روان کارکنان و درنتیجه بهبود کیفیت و بهرهوری سازمانی، بهصورت منظم برای کارکنان پیشنهاد میشود.
مقاله پژوهشی
محمد مهدی صدرهاشمی؛ ابراهیم آلبو نعیمی؛ محمد خدا مرادی
چکیده
کسب و کارهای کوچک جزئی جداییناپذیر از اقتصادهای پویا را شکل میدهند، با این تفاوت که غالب تئوریهای اقتصادی بهطور سنتی به پویایی شرکت، صنعت و بازار توجه داشتهاند و کمتر اهمیت اقتصادی مشاغل کوچک را مورد توجه قرار دادهاند. در ادبیات موجود درباره بازاریابی دیجیتال چهارچوب نظری جامع که مورد توافق همگان باشد، وجود ندارد. هدف پژوهش ...
بیشتر
کسب و کارهای کوچک جزئی جداییناپذیر از اقتصادهای پویا را شکل میدهند، با این تفاوت که غالب تئوریهای اقتصادی بهطور سنتی به پویایی شرکت، صنعت و بازار توجه داشتهاند و کمتر اهمیت اقتصادی مشاغل کوچک را مورد توجه قرار دادهاند. در ادبیات موجود درباره بازاریابی دیجیتال چهارچوب نظری جامع که مورد توافق همگان باشد، وجود ندارد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای نوین بر پایه نیازهای بازار خردهفروشی و اصناف شهر اصفهان بهمنظور ارتقاء نتایج کسب و کار میباشد. روش این پژوهش بهصورت کیفی بوده است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان و مدیران کسب و کار و اساتید بازاریابی استان اصفهان بودهاند که از میان آنها یک نمونه 14 نفری با روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب و با آنها مصاحبه عمیق و نیمهساختمند انجام گرفت. این دادهها با روش نظریهی زمینهای بررسی شده است. برای نیل به این هدف ابتدا دادههای جمعآوریشده از مصاحبهها کدگذاری شده است که در نهایت بدنه اصلی نظریه شکلگرفته و مدلِ دیجیتالی کردن بازاریابی را شکل داده است. بر مبنای تحلیل کیفی و روش دادهبنیاد، 145 مفهوم شناسایی شده است که در قالب 6 مضمون اصلی شامل 1) عوامل مؤثر بر دیجیتالی کردن بازاریابی یا شرایط علی (شامل 3 مضمون سازماندهنده، 6 مضمون پایهای و 16 مفهوم) 2) ساختار دیجیتالی کردن بازاریابی یا پدیده مرکزی (شامل 1 مضمون سازماندهنده، 5 مضمون پایهای و 15 مفهوم) 3) زمینههای تأثیرگذار بر دیجیتالی کردن بازاریابی یا شرایط زمینهای (شامل 3 مضمون سازماندهنده، 7 مضمون پایهای و 22 مفهوم) 4) عوامل مداخلهگرِ مؤثر بر دیجیتالی کردن بازاریابی یا شرایط مداخلهگر (شامل 3 مضمون سازماندهنده، 8 مضمون پایهای و 25 مفهوم) 5) راهبردهای دیجیتالی کردن بازاریابی یا راهبردها و استراتژیها (شامل 5 مضمون سازماندهنده، 14 مضمون پایهای و 39 مفهوم) 6) پیامدهای دیجیتالی کردن بازاریابی یا پیامدها (شامل 4 مضمون سازماندهنده، 10 مضمون پایهای و 28 مفهوم) دستهبندی شده است. این مفاهیم در ارتباطِ با یکدیگر، مدلِ مفهومی پژوهش را ایجاد کرده است. با توجه به مزایای متعدد بازاریابی دیجیتالی، مدیران جهت شناخت نیازها و خواستههای مشتریان و جهت شناخت نقاط قوت و ضعف رقبا بر پژوهش و پژوهشهای بازاریابی دیجیتالی تأکید کنند. همچنین سازمانها برای توسعه پیشگامی، جهت بهبود برنامههای راهبردهای بازاریابی دیجیتالی برنامهریزی نمایند چرا که افزایش وفاداری مشتریان، ترجیحات مشتریان و تصمیمگیریها را تحت تأثیر قرار میدهد.