نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو
2 دانشگاه اصفهان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین ابعاد شایستگیهای شغلی کارکنان حراست دانشگاه اصفهان بهمنظور ارائه یک مدل مفهومی انجام گرفت. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی- اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان، کارکنان و مدیران حراست دانشگاه اصفهان بود. برای نیل به هدف پژوهش، ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته با دانشجویان، کارکنان و مدیران حراست دانشگاه اصفهان بود و بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها برای شناسایی ابعاد شاخصهای شایستگی از متن مصاحبهها از تحلیل مضمون یا تحلیل تم با استفاده از نرمافزار کامپیوتری NVivo 8 استفاده شد. بر اساس یافتههای به دستآمده، مدل نهایی شایستگی در سه بعد دانش و مهارت فردی، دانش و مهارت تخصصی و دانش و مهارت عمومی طراحی شد و شاخصهای هر بعد از مصاحبه انجام شده احصاء گردید. با توجه به اهمیت سازمانهای آموزشی و همچنین اهمیت شناسایی شایستگیهای کارکنان، مدل مذکور برای ارتقاء و بهبود عملکرد کارکنان در حوزه حراست کاربرد داشته و تأثیرگذار خواهد بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying and explaining the dimensions of job competencies of security employees of University of Isfahan
نویسندگان [English]
- Roudabeh Ahmadi 1
- Zohreh Mousavi 2
- Abolghasem Nouri 2
1 دانشگاه اصفهان
2 دانشگاه اصفهان
چکیده [English]
Introduction
The present research was conducted with the aim of identifying and explaining the dimensions of job competencies of the security employees of Isfahan University in order to present a conceptual model. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-exploratory in terms of data collection.
Method
The statistical population of the research included students, employees, and security managers of Isfahan University. To achieve the purpose of the research, the data collection instruments was a semi-structured interview with students, employees, and security managers of Isfahan University. Also, in order to analyze the data to identify the dimensions of competency indicators from the text of the interviews, themes analysis was used by NVivo 8 computer software.
Results
Based on the findings, the final competency model was designed in three dimensions: individual knowledge and skills, specialized knowledge and skills, and general knowledge and skills, and the indicators of each dimension were calculated from the interviews.
Discussion
Considering the importance of educational organizations and also the importance of identifying employees' competencies, the mentioned model will be used and effective for promoting and improving the performance of employees in the field of security.
کلیدواژهها [English]
- Employees’ Job Competency Dimensions
- Security of Isfahan University