همکاری با انجمن روان‌شناسی صنعتی و سازمانی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی

3 کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

4 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران

5 کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

      فرسودگی شغلی در معلمان یک پدیده روان شناختی مزمن خستگی و بی‌علاقگی است که دوران همه‌گیری کرونا از نظر فشردگی برنامه‌های آموزشی ممکن است در این زمینه تأثیرگذار باشد.  از جمله عواملی که باعث سازگاری موثر با عوامل خطر می‌شود و می‌تواند نقش موثری در کاهش فرسودگی شغلی داشته باشد، تاب آوری و بهزیستی روانشناختی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی فرسودگی شغلی معلمان در طی کووید 19 بر اساس نقش تاب آوری و بهزیستی روانشناختی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم شاغل در آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی و بر اساس جدول مورگان تعداد 357 نفر از معلمان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به دلیل تعطیلی مدارس پرسش‌نامه‌ها از طریق شبکه‌های مجازی با توزیع لینک آنلاین در اختیار نمونه آماری قرار داده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه فرسودگی شغلی، مقیاس تاب‌آوری و پرسش‌نامه بهزیستی روان‌شناختی استفاده شد. از تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان برای آزمون فرضیه‌ها استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که هر دو متغیر پیش بین، یعنی تاب آوری و بهزیستی روانشناختی با متغیر ملاک (فرسودگی شغلی معلمان) رابطه منفی و معنی‌داری دارند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هر چه میزان تاب آوری و بهزیستی روانشناختی بالاتر باشد، میزان فرسودگی شغلی معلمان در طی کووید 19 پایین‌تر خواهد بود.         

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Role of Resilience and Psychological Well-Being in Predicting Teachers’ Job Burnout during Covid 19

نویسندگان [English]

  • Rahim Moradi 1
  • Homan Maleki 2
  • Mitra Mirzaei 3
  • Sanaz Haji Miri Qeshmi 4
  • Habibeh Bashirnezhad dastjerdi 5

1 Assistant Professor, Faculty of Humanities, Department of Educational Sciences, Arak University, Arak, Iran rahimnor08@gmail.com

2 PhD student of Sociology at Islamic Azad University

3 Master of Family Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Hormozgan University, Bandar Abbas, Iran

4 Master of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Bandar Abbas Branch, Bandar Abbas, Iran

5 Master of Measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University , Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction
Job burnout in teachers is a chronic psychological phenomenon of apathy, which may be effective in this field during the Corona epidemic because of compression of educational programs. Among the factors that cause effective adaptation to risk factors and can play an effective role in reducing job burnout are resilience and psychological well-being. Therefore, the present study was conducted with the aim of predicting the job burnout of teachers during covid-19 based on the role of resilience and psychological well-being.


Method
The current research is applied in terms of purpose and descriptive in nature. The statistical population included all second-secondary teachers working in education in one Bandar Abbas district, and 357 teachers were selected as the research sample using the random sampling method and based on Morgan's table. Due to the closure of schools, the questionnaires were made available to the statistical sample through virtual networks with the distribution of online links.


Results
To collect data, Job Burnout Questionnaire, Resilience Scale and  Psychological Well-Being Questionnaire were used. Simultaneous multiple regression analysis was used to test the hypotheses. The research findings showed that both predictor variables, i.e. resilience and psychological well-being, have a negative and significant relationship with the criterion variable (job burnout).


 Discussion
It can be concluded that the higher the level of resilience and psychological well-being, the lower the level of teachers’ job burnout during Covid-19.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job burnout
  • Psychological Resilience
  • Psychological Well-Being
  • Covid-19