نسیم هاشمی؛ طیبه رحیمی پردنجانی؛ حسین احمد برآبادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی واقعیتدرمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر بر افزایش خودکارآمدی مسیر شغلی (اطمینان به مهارتها) دانشجویان بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه بجنورد بود. نمونه پژوهش 30 نفر از دانشجویان بودند که بهطور هدفمند انتخاب و سپس به صورت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی واقعیتدرمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر بر افزایش خودکارآمدی مسیر شغلی (اطمینان به مهارتها) دانشجویان بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه بجنورد بود. نمونه پژوهش 30 نفر از دانشجویان بودند که بهطور هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودکارآمدی مسیر شغلی (اطمینان به مهارتها) بتز و همکاران بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل گردید. گروه آزمایش در 10 جلسه برنامه واقعیتدرمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر شرکت کردند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل کواریانس و با کمک نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند جلسات واقعیتدرمانی گروهی بهطور معنیداری بر افزایش حیطههای خودکارآمدی مسیر شغلی (واقعگرایی، جستجوگری، هنری، اجتماعی، تهوری و قراردادی) تأثیر دارد.