فهیمه نیکخواه؛ سمیه صالحی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان و دانشآموزان دبیرستان دوره دوم پسرانه منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که از میان آنها 50 معلم و 184 دانشآموز به شیوه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان و دانشآموزان دبیرستان دوره دوم پسرانه منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که از میان آنها 50 معلم و 184 دانشآموز به شیوه نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از 3 پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، امنیت روانشناختی ادمونسون و پیشرفت تحصیلی ساعتچی استفاده شد. تحلیل دادهها توسط آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها نشان دادند که سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیداری دارند. بهطورکلی یافتهها نشان دادند که سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان توان پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را دارند. بنابراین میتوان گفت که افزایش سرمایه روانشناختی و احساس امنیت روانشناختی معلمان میتواند موجب پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شود.