فاطمه احمدیان؛ حمید رحیمی
دوره 9، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 203-226
چکیده
معلمان نقش مهمی در تربیت سرمایههای انسانی هر جامعه ای دارند و تربیت سرمایه انسانی از مهمترین وظایف آنهاست، لذا پرداختن به موضوع بهزیستی روانشناختی آنان و ارتقای آن، از مسائل ضروری به حساب میآید. بنابراین، انتظار میرود که سبک رهبری مدیران در سازمانها و مؤلفههای مربوط به آن در ارتباطات، روحیه، انگیزش، رضایت و بهزیستی ...
بیشتر
معلمان نقش مهمی در تربیت سرمایههای انسانی هر جامعه ای دارند و تربیت سرمایه انسانی از مهمترین وظایف آنهاست، لذا پرداختن به موضوع بهزیستی روانشناختی آنان و ارتقای آن، از مسائل ضروری به حساب میآید. بنابراین، انتظار میرود که سبک رهبری مدیران در سازمانها و مؤلفههای مربوط به آن در ارتباطات، روحیه، انگیزش، رضایت و بهزیستی روانشناختی معلمان اثرگذار باشد. لذا هدف پژوهش حاضر، سنجش ادراک معلمان از سبک رهبری بصیر و تأثیر آن بر بهزیستی روانشناختی آنان با نقش میانجی استحکام ذهنی بود. پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی بود و جامعه آماری شامل معلمان شهر کاشان در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 3252 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم 344 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سبک رهبری بصیر، بهزیستی روانشناختی و استحکام ذهنی استفاده شد. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای رهبری بصیر 0/99، بهزیستی روانشناختی 0/82 و استحکام ذهنی 0/94 بهدستآمد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و ایموس در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج نشان داد میانگین ادراک معلمان از سبک رهبری بصیر (3/56) بالاتر از حد متوسط (3)، میانگین بهزیستی روانشناختی (82/65) بالاتر از حد متوسط (63) و میانگین استحکام ذهنی (45/93) بالاتر از حد متوسط (42) است. ضرایب تحلیل مسیر متغیرها نشان داد اثرات کل رهبری بصیر روی بهزیستی روانشناختی 0/96، رهبری بصیر روی استحکام ذهنی 0/50 و استحکام ذهنی روی بهزیستی روانشناختی 0/95 بود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، سازمانهای آموزشی میتوانند با توسعه سبکهای رهبری و اتخاذ سبکهای رهبری مناسب، مانند سبک رهبری بصیر که برای اهداف مراکز آموزشی مناسبتر است، بهزیستی روانشناختی کارکنان را بهبود بخشند.