احمدرضا قلی پور؛ جوانشیر اسدی؛ طیبه تجری؛ علیاصغر بیانی
چکیده
با توجه به نقش کارآفرینی در رشد جامعه، از هر کشوری انتظار میرود شهروندانش را به کارآفرینی ترغیب کند. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تحلیل عناصر روانشناختی دخیل در الگوی ترغیب به رفتار کارآفرینانه براساس رویکردهای شناختی و هیجانی بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و اکتشافی مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و روش گردآوری دادهها، ...
بیشتر
با توجه به نقش کارآفرینی در رشد جامعه، از هر کشوری انتظار میرود شهروندانش را به کارآفرینی ترغیب کند. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تحلیل عناصر روانشناختی دخیل در الگوی ترغیب به رفتار کارآفرینانه براساس رویکردهای شناختی و هیجانی بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و اکتشافی مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و روش گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته و جامعة آماری شامل کارآفرینان بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی مازندران و اساتید کارآفرینی و مدیریت تعیین گردید. افراد نمونه، کسانی بودند که بتوانند در ارتباط با اهداف پژوهش حاضر اظهارنظر کارشناسانه داشته و شیوة انتخاب آنها هدفمند و گلولهبرفی بود. تعداد نمونه با درنظرگرفتن اصل اشباع نظری، 21 نفر شامل 13 نفر کارآفرین (خبرگان سازمانی) و 8 استاد دانشگاه (خبرگان نظری) بود. یافتههای این پژوهش با انجام مصاحبههای نیمهساختارمند در ابتدا 982 کد، مرتبط با مفهوم ترغیب شناسایی، سپس طی سه مرحله به شیوة کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل، و با تکیه بر روش کیفی تحلیل مقوله، در قالب 27 مقوله فرعی و 12 مقوله اصلی در 5 محور، شامل عوامل انگیزشی (انگیزش نیازمحور، انگیزش شناختی، انگیزش هیجانی)، عوامل زمینهای (تیپ شخصیتی، دانش، مهارت، تجربه)، عوامل مداخلهگر (ارزشهای کارآفرین)، راهبردها (راههای مقابله معطوف به خود، راهبردهای محیطی) و پیامدها (دستاوردهای مادی و سازمانی و دستاوردهای معنوی و فردی)، حول مقوله محوری (ترغیب به رفتار) طبقهبندی شدند. نتایج تحقیق در قالب مدل پارادایمی و مدل مفهومی شکل گرفت. یافتههای این مطالعه میتواند برای ترغیب دانشجویان و علاقهمندان به کارآفرینی مؤثر باشد.