زهره زاج؛ ابراهیم آلبو نعیمی؛ محمد خدا مرادی
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی الگویی مؤثر در ارتباط با جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران بود. روش تحقیق از نظر هدف توسعهای- کاربردی و از نظر شیوه تحلیلی، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه متخصصین و کارشناسان منطقه آزاد اروند به تعداد 1000 میباشند که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با استفاده از فرمول کوکران تعداد 278 نفربه عنوان ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی الگویی مؤثر در ارتباط با جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران بود. روش تحقیق از نظر هدف توسعهای- کاربردی و از نظر شیوه تحلیلی، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه متخصصین و کارشناسان منطقه آزاد اروند به تعداد 1000 میباشند که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با استفاده از فرمول کوکران تعداد 278 نفربه عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. تحلیل دادهها در قسمت کیفی با روش تحلیل تم مبتنی بر کدگذاری 3 مرحله ای براون و کلارک انجام گرفت. بدین منظور پس از مطالعه پیشینه موضوع از روش تحلیل تم، عوامل و مؤلفههای جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران شناسایی و اولویتبندی شدند. درنهایت برای سنجش تحلیل میزان روابط بین متغیرهای مدل از روش الگویابی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج تحلیل عوامل و مؤلفههای جذابیت شامل عوامل داخلی (عوامل اطلاعاتی، ویژگیهای درونسازمانی، موانع داخلی سازمان، بسترهای زمینهای و عوامل دولتی)، عوامل خارجی (عوامل ارتقاء و خلق مزیت رقابتی، عوامل محیط کسب و کار، عوامل مرتبط با صنعت و مرتبط با بازاریابی، سرمایهگذاری، عوامل سیاسی، استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی، عملکرد اقتصادی، عوامل رویهای، تحلیل مشتری، حمایت همهجانبه، ترغیب و ارزیابی و تحلیل بازارهای بینالمللی) میباشد. نتایج تحلیل سلسلهمراتبی فازی همچنین نشان داد که مهمترین عوامل جذابیت، بهترتیب عبارتند از: عوامل خارجی و عوامل داخلی. مهمترین عوامل خارجی جذابیت بازار صنعت بهترتیب عبارتند از: ارزیابی و تحلیل بازارهای بینالمللی، تحلیل مشتری، عملکرد اقتصادی، استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی، خلق مزیت رقابتی، عوامل مرتبط با صنعت، عوامل محیط کسب و کار، سرمایهگذاری، عوامل مرتبط با بازاریابی، عوامل سیاسی، عوامل رویهای، حمایت همهجانبه و انگیزه و ترغیب. مهمترین، عوامل داخلی جذابیت عبارتند از: ویژگیهای درونسازمانی، عوامل اطلاعاتی، بسترهای زمینهای، عوامل دولتی و موانع داخلی سازمان. نتایج تحلیل کمی نشان میدهد که عوامل خارجی و داخلی جذابیت بازار صنعت بر جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران تأثیر دارد.