محمد مهدی صدرهاشمی؛ ابراهیم آلبو نعیمی؛ محمد خدا مرادی
چکیده
کسب و کارهای کوچک جزئی جداییناپذیر از اقتصادهای پویا را شکل میدهند، با این تفاوت که غالب تئوریهای اقتصادی بهطور سنتی به پویایی شرکت، صنعت و بازار توجه داشتهاند و کمتر اهمیت اقتصادی مشاغل کوچک را مورد توجه قرار دادهاند. در ادبیات موجود درباره بازاریابی دیجیتال چهارچوب نظری جامع که مورد توافق همگان باشد، وجود ندارد. هدف پژوهش ...
بیشتر
کسب و کارهای کوچک جزئی جداییناپذیر از اقتصادهای پویا را شکل میدهند، با این تفاوت که غالب تئوریهای اقتصادی بهطور سنتی به پویایی شرکت، صنعت و بازار توجه داشتهاند و کمتر اهمیت اقتصادی مشاغل کوچک را مورد توجه قرار دادهاند. در ادبیات موجود درباره بازاریابی دیجیتال چهارچوب نظری جامع که مورد توافق همگان باشد، وجود ندارد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای نوین بر پایه نیازهای بازار خردهفروشی و اصناف شهر اصفهان بهمنظور ارتقاء نتایج کسب و کار میباشد. روش این پژوهش بهصورت کیفی بوده است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان و مدیران کسب و کار و اساتید بازاریابی استان اصفهان بودهاند که از میان آنها یک نمونه 14 نفری با روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب و با آنها مصاحبه عمیق و نیمهساختمند انجام گرفت. این دادهها با روش نظریهی زمینهای بررسی شده است. برای نیل به این هدف ابتدا دادههای جمعآوریشده از مصاحبهها کدگذاری شده است که در نهایت بدنه اصلی نظریه شکلگرفته و مدلِ دیجیتالی کردن بازاریابی را شکل داده است. بر مبنای تحلیل کیفی و روش دادهبنیاد، 145 مفهوم شناسایی شده است که در قالب 6 مضمون اصلی شامل 1) عوامل مؤثر بر دیجیتالی کردن بازاریابی یا شرایط علی (شامل 3 مضمون سازماندهنده، 6 مضمون پایهای و 16 مفهوم) 2) ساختار دیجیتالی کردن بازاریابی یا پدیده مرکزی (شامل 1 مضمون سازماندهنده، 5 مضمون پایهای و 15 مفهوم) 3) زمینههای تأثیرگذار بر دیجیتالی کردن بازاریابی یا شرایط زمینهای (شامل 3 مضمون سازماندهنده، 7 مضمون پایهای و 22 مفهوم) 4) عوامل مداخلهگرِ مؤثر بر دیجیتالی کردن بازاریابی یا شرایط مداخلهگر (شامل 3 مضمون سازماندهنده، 8 مضمون پایهای و 25 مفهوم) 5) راهبردهای دیجیتالی کردن بازاریابی یا راهبردها و استراتژیها (شامل 5 مضمون سازماندهنده، 14 مضمون پایهای و 39 مفهوم) 6) پیامدهای دیجیتالی کردن بازاریابی یا پیامدها (شامل 4 مضمون سازماندهنده، 10 مضمون پایهای و 28 مفهوم) دستهبندی شده است. این مفاهیم در ارتباطِ با یکدیگر، مدلِ مفهومی پژوهش را ایجاد کرده است. با توجه به مزایای متعدد بازاریابی دیجیتالی، مدیران جهت شناخت نیازها و خواستههای مشتریان و جهت شناخت نقاط قوت و ضعف رقبا بر پژوهش و پژوهشهای بازاریابی دیجیتالی تأکید کنند. همچنین سازمانها برای توسعه پیشگامی، جهت بهبود برنامههای راهبردهای بازاریابی دیجیتالی برنامهریزی نمایند چرا که افزایش وفاداری مشتریان، ترجیحات مشتریان و تصمیمگیریها را تحت تأثیر قرار میدهد.
زهره زاج؛ ابراهیم آلبو نعیمی؛ محمد خدا مرادی
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی الگویی مؤثر در ارتباط با جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران بود. روش تحقیق از نظر هدف توسعهای- کاربردی و از نظر شیوه تحلیلی، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه متخصصین و کارشناسان منطقه آزاد اروند به تعداد 1000 میباشند که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با استفاده از فرمول کوکران تعداد 278 نفربه عنوان ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی الگویی مؤثر در ارتباط با جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران بود. روش تحقیق از نظر هدف توسعهای- کاربردی و از نظر شیوه تحلیلی، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه متخصصین و کارشناسان منطقه آزاد اروند به تعداد 1000 میباشند که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با استفاده از فرمول کوکران تعداد 278 نفربه عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. تحلیل دادهها در قسمت کیفی با روش تحلیل تم مبتنی بر کدگذاری 3 مرحله ای براون و کلارک انجام گرفت. بدین منظور پس از مطالعه پیشینه موضوع از روش تحلیل تم، عوامل و مؤلفههای جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران شناسایی و اولویتبندی شدند. درنهایت برای سنجش تحلیل میزان روابط بین متغیرهای مدل از روش الگویابی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج تحلیل عوامل و مؤلفههای جذابیت شامل عوامل داخلی (عوامل اطلاعاتی، ویژگیهای درونسازمانی، موانع داخلی سازمان، بسترهای زمینهای و عوامل دولتی)، عوامل خارجی (عوامل ارتقاء و خلق مزیت رقابتی، عوامل محیط کسب و کار، عوامل مرتبط با صنعت و مرتبط با بازاریابی، سرمایهگذاری، عوامل سیاسی، استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی، عملکرد اقتصادی، عوامل رویهای، تحلیل مشتری، حمایت همهجانبه، ترغیب و ارزیابی و تحلیل بازارهای بینالمللی) میباشد. نتایج تحلیل سلسلهمراتبی فازی همچنین نشان داد که مهمترین عوامل جذابیت، بهترتیب عبارتند از: عوامل خارجی و عوامل داخلی. مهمترین عوامل خارجی جذابیت بازار صنعت بهترتیب عبارتند از: ارزیابی و تحلیل بازارهای بینالمللی، تحلیل مشتری، عملکرد اقتصادی، استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی، خلق مزیت رقابتی، عوامل مرتبط با صنعت، عوامل محیط کسب و کار، سرمایهگذاری، عوامل مرتبط با بازاریابی، عوامل سیاسی، عوامل رویهای، حمایت همهجانبه و انگیزه و ترغیب. مهمترین، عوامل داخلی جذابیت عبارتند از: ویژگیهای درونسازمانی، عوامل اطلاعاتی، بسترهای زمینهای، عوامل دولتی و موانع داخلی سازمان. نتایج تحلیل کمی نشان میدهد که عوامل خارجی و داخلی جذابیت بازار صنعت بر جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران تأثیر دارد.