مقاله پژوهشی
رضا عبدی؛ نقی شعبانی؛ سمیه جاویدفر؛ راضیه پاک
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کمالگرایی و فرسودگی شغلی با واسطهگری اعتیاد به کار در بین کارکنان بانک بود. بدین منظور 300 نفر از کارکنان پنج بانک بزرگ در شهر تبریز به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای فرسودگی شغلی مسلچ، کمالگرایی هیل و اعتیاد به کار بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کمالگرایی و فرسودگی شغلی با واسطهگری اعتیاد به کار در بین کارکنان بانک بود. بدین منظور 300 نفر از کارکنان پنج بانک بزرگ در شهر تبریز به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای فرسودگی شغلی مسلچ، کمالگرایی هیل و اعتیاد به کار بود. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون میانجی استفاده شد. نتایج نشان داد کمالگرایی با فرسودگی شغلی رابطه منفی و با اعتیاد به کار رابطه مثبت داشت. همچنین اعتیاد به کار با فرسودگی شغلی همبستگی منفی نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیون میانجی نیز نشان داد که کمالگرایی بر فرسودگی شغلی تأثیر منفی و بر اعتیاد به کار تأثیر مثبتی دارد. با این حال اعتیاد به کار نقش میانجی معنیداری بین کمالگرایی و فرسودگی ندارد. آنچه از نتابج بر میآید حاکی از آن است که افراد کمالگرا، اعتیاد به کار بیشتری نشان میدهند، اما افرادی که کمالگرایی بالا و اعتیاد به کار بالاتری تجربه میکنند، فرسودگی شغلی کمتری نشان میدهند، هر چند اعتیاد به کار میانجی تأثیر کمالگرایی بر فرسودگی شغلی نبوده و موجب افزایش تأثیر کمالگرایی بر فرسودگی نمیشود.
مقاله پژوهشی
خلیل زندی؛ سیروس قنبری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزی شده صورت گرفت. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان سازمانهای دولتی واقع در محوطه اداری شهر سنندج بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای به حجم 185 نفر از کارکنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزی شده صورت گرفت. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان سازمانهای دولتی واقع در محوطه اداری شهر سنندج بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای به حجم 185 نفر از کارکنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای مشتمل بر 44 سؤال بود که روایی آن با استناد به نظر متخصصان و پایایی آن هم با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون خطی ساده، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد که رفتار انتقال یادگیری تحت تأثیر قصد انتقال است و قصد انتقال نیز از طریق سه متغیر نگرش به انتقال، هنجار ذهنی پیرامون انتقال و کنترل رفتاری ادراکشده قابل تبیین است. در این میان، کنترل رفتاری ادراکشده، بهطور مستقیم نیز تعیینکننده رفتار انتقال یادگیری است. درنهایت نگرش به انتقال یادگیری نیز خود تحت تأثیر سه سازه جایگاه اجتماعی مورد انتظار، انتظار مفید بودن و پاداش مورد انتظار میباشد.
مقاله پژوهشی
بدری برندگی
چکیده
هدف در این پژوهش بررسی تأثیر قالبهای فکری جنسیتی بر عدم ارتقاء شغلی کارکنان زن است. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته صورت گرفته است. آلفای کرونباخ محاسبهشده، بیانگر قابلیت اعتماد خوب پرسشنامه میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارمندان زن در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران تشکیل میدهند. ...
بیشتر
هدف در این پژوهش بررسی تأثیر قالبهای فکری جنسیتی بر عدم ارتقاء شغلی کارکنان زن است. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته صورت گرفته است. آلفای کرونباخ محاسبهشده، بیانگر قابلیت اعتماد خوب پرسشنامه میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارمندان زن در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 149 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین عدم ارتقاء شغلی زنان و قالبهای فکری جنسیتی رابطه وجود دارد. در میان متغیرهای زمینهای، فقط سطح تحصیلات بهعنوان عامل تأثیرگذار بر عدم ارتقاء شغلی زنان و قالبهای فکری جنسیتی است.
مقاله پژوهشی
سعادت آهسته؛ نصراله قشقایی زاده؛ سید عبدالمجید افرازی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی معلمان از توابع شهرستان کهگیلویه انجام شده است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان مشغول به تدریس منطقه چاروسا بود. از میان آنها 250 نفر بر اساس جدول مورگان بهعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی معلمان از توابع شهرستان کهگیلویه انجام شده است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان مشغول به تدریس منطقه چاروسا بود. از میان آنها 250 نفر بر اساس جدول مورگان بهعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای اشتیاق شغلی شوفلی و سرمایه روانشناختی لوتانز استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. تمامی تحلیلها توسط نرمافزار SPSS-25 انجام گرفتند. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. تحلیل همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین سرمایه روانشناختی و ابعاد آن با اشتیاق شغلی معلمان منطقه چاروسا رابطه مستقیم و مثبت معنیداری وجود دارد. بررسی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین ابعاد سرمایه روانشناختی دو بعد تابآوری و امیدواری پیشبینیکنندههای معنیداری برای اشتیاق شغلی معلمان بودند.
مقاله پژوهشی
بهارک شیرزاد؛ پری ناز بنی سی؛ احسان سوداگر
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انگیزش شغلی با رضایت شغلی کارکنان هتل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان یک هتل پنج ستاره در شهر تهران به تعداد 322 نفر بود. نمونه پژوهش 175 نفر از این جامعه بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای سنجش متغیرهای پژوهش شامل پرسشنامههای رضایت شغلی لینز و انگیزش شغلی آراستیرز و دیبراون ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انگیزش شغلی با رضایت شغلی کارکنان هتل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان یک هتل پنج ستاره در شهر تهران به تعداد 322 نفر بود. نمونه پژوهش 175 نفر از این جامعه بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای سنجش متغیرهای پژوهش شامل پرسشنامههای رضایت شغلی لینز و انگیزش شغلی آراستیرز و دیبراون استین میباشد. برای تحلیل دادههای پژوهش ضریب همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین انگیزش شغلی و رضایت شغلی رابطه معنیدار وجود دارد.
مقاله پژوهشی
محمدرضا بهشتی؛ گویا قدیمی مقدم؛ منصوره حاج حسینی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی الگوی مفهومی رابطه فرسودگی شغلی با خودتنظیمی و نقش میانجیگر اهمالکاری بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و روش تحلیل آن از نوع الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران دورههای ابتدایی شهر مشهد منطقه تبادکان تشکیل دادند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی الگوی مفهومی رابطه فرسودگی شغلی با خودتنظیمی و نقش میانجیگر اهمالکاری بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و روش تحلیل آن از نوع الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران دورههای ابتدایی شهر مشهد منطقه تبادکان تشکیل دادند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به تعداد 240 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای اهمالکاری تاکمن، فرسودگی شغلی مسلش و خودتنظیمی براون و همکاران استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن بودند که فرسودگی شغلی با خودتنظیمی دارای رابطه منفی و معنیدار بوده و با اهمالکاری رابطه مثبت و معنیدار داشته است. همچنین نقش میانجیگر متغیر اهمالکاری شغلی نیز بر اساس یافتههای پژوهش حاضر تأیید شد.